|
Vliv dosaženého vzdělání při uplatnění na trhu práce
Bělejová, Lenka
Cílem bakalářské práce je vyhodnotit vliv dosažené úrovně vzdělání při uplatnění subjektu na pracovním trhu. Nejdříve je trh práce a lidský kapitál popsán z teoretického pohledu. V praktické části jsou v rámci České republiky zjištěny závislosti dosažené úrovně vzdělání na zaměstnanost a výši mezd. Komparace souvislosti mezi vzděláním a pracovním trhem je zkoumána také v mezinárodním srovnání.
|
|
M. Lipman: Thinking in Education
BLÁHOVÁ, Klára
Práce se zabývá kritickým rozborem díla Thinking in Education M. Lipmana, které se zde věnuje otázce rozvoje myšlení v rámci vzdělávací praxe. Vysvětluje důvody důležitosti schopnosti dialogu, schopnosti kriticky myslet, ale zároveň využívat tvořivého a angažovaného myšlení. Uvádí, že schopnost myslet by měla být efektem edukace, a to nejen coby příprava na život v demokratické společnosti. Práce shrnuje názory kritiků zmíněné teorie.
|
|
Životní cíle žáků středních škol
FILIPOVÁ, Gabriela
Bakalářská práce "Životní cíle žáků středních škol" má teoreticko-empirický charakter. Teoretická část popisuje důležité oblasti života, v kterých si mladí lidé, na základě svých názorů a postojů, stanovují životní cíle. Empirická část zkoumá, jaké plány a cíle mají středoškoláci v regionu Tábor, jaké jsou jejich postoje k vzdělání, celoživotnímu vzdělávání, kariéře, cestování, partnerství a rodičovství a zjišťuje, jestli mladí lidé při rozhodování využívají pomoc odborníků. Na konci práce je vysloveno doporučení pro pedagogické pracovníky a rodiče týkající se rozvoje pozitivních postojů mladé generace.
|
|
Protektivní faktory u žáků ZŠ a jejich význam
HARAZÍMOVÁ, Nela
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku protektivních faktorů u žáků 6. - 9. tříd základních škol. Sleduje především problematiku sociální opory, resilience a self-efficacy jako významných protektivních faktorů. Definuje protektivní a rizikové faktory. Sleduje především to, jak mohou různé protektivní faktory ovlivňovat životní styl a duševní pohodu žáků 2. stupně základních škol v kontextu vývoje dítěte, s důrazem na vnímání sociální opory od rodičů, učitelů a spolužáků pomocí standardizačního šetření CASSS-CZ.
|
|
K některým pedagogickým názorům Johna Locka
KOTULKOVÁ, Michaela
Bakalářská práce se zabývá osobností významného pedagoga, filozofa a politika Johna Locka. Na začátku práce je stručně popsán život Johna Locka a jeho nejdůležitější filozofické a pedagogické myšlenky. V následující části jsou rovněž zmíněny pedagogické myšlenky 16. a 17. století a jejich vliv na Johna Locka. Hlavní část práce je věnována rozboru díla "Několik myšlenek o výchově", protože se jedná o jedno z nejslavnějších a nejvýznamnějších děl této osobnosti. Cílem práce není jen popsat myšlenky Johna Locka, ale také porovnat tyto myšlenky s myšlenkami Jana Ámose Komenského na základě komparativní analýzy. V závěru práce je vysvětlena aktuálnost pedagogických myšlenek Johna Locka a jeho vliv na další osobnosti.
|
|
Čím přispěla teologie kardinála Schwarzenberga na vatikánských koncilech?
GRONES, Martin
Úvodní myšlenka této práce: ?Čím přispěla teologie kardinála Schwarzenberga na vatikánských koncilech?? - je de facto teologickým příběhem, který ?začal? na zářijovém provinciálním koncilu v Praze (1860) a přes I. vatikánský koncil (1869-1870) se uskutečnil ? v zásadních idejích kardinála Schwarzenberga ? až na II. vatikánském koncilu (1962-1965). Musíme si položit otázku, v čem byla teologie kardinála Schwarzenberga výjimečná a proč má dosah i v desítkách let po I. vatikánském koncilu. Tyto otázky a mnohé jiné začaly tvořit tuto práci. Odpovídá na ně ve třech okruzích. Prvním okruhem je milieu české soudobé společnosti, která s sebou nese ?českou otázku?, neboť má v sobě atributy idejí Mistra Jana Husa, který měl jeden z požadavků, aby se ?Boží slovo mohlo svobodně hlásat?, což kardinál Schwarzenberg vidí jako jeden z klíčů své pastorace, aby oslovil celkově ?nábožensky vnímající obyvatele? k tomu, co dnes nazýváme ekumenismus, a kardinál ji soudobě nazývá ?rodinnou vírou?. Tedy rodinné prostředí domova se má vnést do ?rodinného prostředí? církve, která ?nerozděluje, ale integruje?. Druhým okruhem je communio katolického shromáždění, jenž v sobě nese již specifičtější charakter víry, která dává poznání o člověku, nikoliv jako individuu, ale osoby, neboť věřící ?žije a pohybuje se? ve společenství ?communia sanctorum?, které osobně věřícího provází i za hranicemi kostela (církve). Proto i v posvátných prostorách božské liturgie prosazuje ?promluvu uprostřed mše svaté?, neboť napomáhá tomu, aby se člověk liturgicky aktivoval v ?zesoučasnění církevního myšlení? (tedy pozdějším ?aggiornamento?) ve světě. Třetím okruhem je důslednost věřícího ve vzdělávání, neboť podle kardinála Schwarzenberga má graduální charakter: disciplíny, vyučování a kultivování. V této charakteristice ?vštěpování? člověka do ?božského milieu? lidství je v atributech participace na ?dotváření světa, který Bůh stvořil nehotový?, jak učil A. Günther a člověk má osobní podíl na ?jeho tvářnosti?. Všechny tři tematické okruhy měly napomoci porozumění ?osobní neomylnosti papeže?, která není deisticky statická, tedy založena na individuu, ale nese v sobě příběh spirituální tvorby Tradice celé církve, v jejímž středu je christologická fraternita, do které je ?vštěpována? hierarchie jurisdikce, jenž není možné od sebe oddělit, ale v přijetí její struktury je člověku vneseno integrální pojetí organické církve jako katolické. Což se v soudobé modifikaci uskutečnilo až na II. vatikánském koncilu.
|
| |
| |
|
Čtyřicet let historie obecné školy v Mezimostí v letech 1907-1947
FILÍPKOVÁ, Hana
Tato bakalářská práce se zabývá historií školy v Mezimostí v letech 19071947. Popisuje život na škole v době předválečné, válečné a poválečné. Na začátku práce jsem popsala život ve městě na začátku 20. století, poté období od roku 1907 do roku 1947. V jednotlivých kapitolách se konkrétně zaměřuji na žáky, školní výuku, vyučované předměty, učitelský sbor. Práce se dále zabývá slavnostními dny. V neposlední řadě se práce zaměřuje na pravidelné a výjimečné události. Tato bakalářská práce je zpracována především na základě školních kronik.
|
|
Problematika kriminality dětí a mladistvých
TOMEŠOVÁ, Michaela
Práce se zabývá problematikou kriminality dětí a mladistvých. Práce charakterizuje základní pojmy děti, mladiství a faktory, které mají vliv na trestnou činnost. Mezi tyto faktory jsem zařadila rodinu, viktimogenní lokality a věk. Dále se zabývá pojmem mládež a její vývojové úkoly při dospívání. V závěru popisuje nejčastější páchanou trestnou činnost dětí a mladistvých. Druhá část práce ověřuje, zda je i věk důležitým kritériem pro vznik a typ trestné činnosti v kriminogenních lokalitách. Kriminalistická analýza se zabývá trestnou činností nezletilých a mladistvých na území ÚO České Budějovice.
|