|
Mezi filmem a počítačovou hrou: odlišnosti a podobnosti způsobů vyprávění
Moravec, Ondřej ; BENDOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; KAJÁNKOVÁ, Lucia (oponent)
S nárůstem mediální konvergence mezi videohrami a filmem vyvstává i otázka, v čem jsou si obě média podobná z hlediska vyprávěcích způsobů. Zatímco četné práce se věnují vizuálně-stylistickým podobnostem obou médií, cílem této práce je věnovat se právě čistě vyprávěcím technikám. Na základě dvou případových studií (filmů Na hraně zítřka /2014/ a Memento /2000/) poté práce zkoumá, do jaké míry lze videoherní narativní principy uplatňovat i ve filmovém vyprávění.
|
|
Dvojí cesta Královny
Bobreková, Anna ; MAŠEK, Vojtěch (vedoucí práce) ; MRAVCOVÁ, Marie (oponent)
Tato práce je zaměřena na analýzu narativní skladby filmu dvojí cesty Královna podle tří struktur vyprávění - klasické tříaktové, sekvenční a cesty hrdiny. Každá z těchto analytických metod zkoumá příběh filmu s důrazem na to, že jde o film se dvěma protagonisty. Zaměřuje se rovněž na to, jakým způsobem je možné upravit vybrané modely tak, aby seděly právě tomuto konkrétnímu příběhu. Ve výsledku dokazuje, že každá z těchto metod je svým způsobem přínosná, použije-li se ve službách vybraného tématu.
|
|
Vyprávění a vypravěčství jako projev soudobé živé slovesné tvorby
Piskačová, Michala ; RUT, Přemysl (vedoucí práce) ; PETŘÍČEK, Miroslav (oponent)
V práci nazvané VYPRÁVĚNÍ A VYPRAVĚČSTVÍ jako projev soudobé živé slovesné tvorbyse zabýváme především zachycením podoby novodobého vypravěče.Chceme definovat jeho roli a možnosti v současné společnostia kultuře. Hledáme kořeny, ze kterých soudobé vypravěčství vyrůstá, definujeme pilíře dovedností, jež novodobý vypravěč běžně ovládá.Vyhodnocujeme dnešní vypravěčství jako jev zakotvený v tradici orální kultury, který klene kompaktní oblouk až k projevům moderní živé slovesné tvorbyV oblouk až k projevům moderní živé slovesné tvorbyjiž určuje tzv. sekundární oralita, a také zde nachází své patřičné místo.V kapitole I představujeme základní vlastnosti a principy primární orality a uvádíme je do kontextu se současným vypravěčstvím.Novodobé vypravěčství označujeme za autorský tvůrčí akt na pomezí živé slovesné tvorby a tvorby dramatické, který vytyčují stěžejní dovednosti, jimiž jsou vědomá práce s řečí, hlasem, tělem, představou, a jež zastřešuje psychosomatická kondice k veřejnému vystupování.
|
| |