Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.03 vteřin. 
Role sestry při poskytování multidisciplinární péče na spinálních jednotkách
HARAZINOVÁ, Lucie
Cílem této diplomové práce je zmapování role sestry na spinální jednotce, popis spolupráce členů multidisciplinárního týmu na spinální jednotce a popis potřeb zde hospitalizovaných pacientů. Pro splnění těchto cílů bylo stanoveno celkem pět následujících výzkumných otázek: "Jaká je úloha sestry v péči o pacienty na spinální jednotce?", "Jaká jsou specifika ošetřovatelské péče o pacienty na spinální jednotce?", "Jaké je složení multidisciplinárního týmu na spinální jednotce?", "Jakým způsobem probíhá spolupráce mezi těmito pracovníky?" a "Jaké jsou potřeby pacientů hospitalizovaných na spinální jednotce?". Teoretická část diplomové práce je koncipována tak, aby čtenáři poskytla komplexní náhled na problematiku míšního poranění. Na samém začátku definuje základní anatomické a fyziologické poměry nervového systému, páteře a míchy. Poranění těchto struktur je předmětem dalších kapitol, které již podrobněji rozebírají příčiny vzniku, příznaky, diagnostiku a možnosti léčby. Dále popisuje rozvoj spinálních jednotek v České republice i zahraničí. Vymezuje také multidisciplinární tým, jehož působení je nedílnou součástí péče o pacienta s míšním poraněním. Kapitola ošetřovatelské péče je věnována oblastem, které u pacientů s míšní lézí vyžadují specifický přístup sester. Pro empirickou část diplomové práce bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Sběr dat proběhl pomocí polostrukturovaného rozhovoru s třinácti sestrami z vybraných spinálních jednotek. Těm bylo po zjištění identifikačních údajů položeno celkem dvacet devět otázek zaměřených na chod spinální jednotky, charakter poskytované multidisciplinární péče a zkušenosti sester ohledně stavu a potřeb pacientů. Získané informace byly následně přepsány a zpracovány metodou otevřeného kódování s využitím techniky barvení textu. Pro snazší orientaci ve výsledcích rozhovorů byly vytvořeny čtyři kategorie a sedmnáct podkategorií, které přehledným způsobem prezentují odpovědi na výše uvedené výzkumné otázky. Bylo zjištěno, že svou roli na spinální jednotce vnímají informanti převážně v roli sestry-ošetřovatelky. Kooperace multidisciplinárního týmu je podmíněna různými formami verbálního i neverbálního předání informací, kupříkladu v rámci vizit, předání hlášení, provozních schůzí nebo informačních tabulí. Tato spolupráce je většinou sester hodnocena jako efektivní a převážně bezproblémová. Z výsledků dále vyplývá, že potřeby pacientů jsou úzce spjaty s omezením mobility a dlouhodobou hospitalizací. Nejčastěji se tak jedná o potřeby fyziologické a potřebu kontaktu s okolím. Diplomová práce poukazuje na důležitost multidisciplinárního a citlivého přístupu k pacientům s míšní lézí, kteří ve svém návratu do každodenního života prožijí mnoho starostí a vypjatých chvil. Výsledky mohou posloužit jako vzdělávací materiál nejen pro studenty zdravotnických oborů, ale i pro samotný zdravotnický personál. Výstupem diplomové práce je manuál pro nově nastupující sestry na spinální jednotky, který si klade za cíl jejich snadnější začlenění a připravenost na nezanedbatelná specifika péče o pacienty s míšním poraněním.
Brachyterapeutická léčba z pohledu sester a pacientů
KULAJEC, Teťana
Brachyterapie je forma radioterapie, při níž se zdroj záření umisťuje na velmi krátkou vzdálenost ke karcinomu. Nejčastější indikací k brachyterapii jsou onkogynekologické malignity. Cílem této práce bylo zjistit úlohu sestry u pacienta léčeného intrakavitární brachyterapií, zkušenosti pacientů s ošetřovatelskou péčí poskytnutou při intrakavitární brachyterapeutické léčbě a zmapovat specifika ošetřovatelské péče sestry při intrakavitární brachyterapeutické léčbě. Dále jsem se zaměřila na komplikace vzniklé při brachyterapii a na prevenci vzniku těchto komplikací ze strany sestry. Ke splnění cílů jsem použila kvalitativní výzkumné šetření formou polostrukturovaných rozhovorů se sestrami a pacienty. Výsledky jsem analyzovala pomocí otevřeného kódování metodou tužka-papír a takto zpracované výsledky byly následně kategorizovány. První výzkumný soubor tvořily čtyři sestry pracující na brachyterapeutickém sále. Druhý soubor tvořilo šest pacientů vybraných metodou záměrného výběru, pro které bylo zvoleno následující kritérium: pacient měl nebo má onkogynekologické onemocnění, u kterého byla zahájena brachyterapeutická léčba. Bylo zjištěno, že sestra má na brachyterapeutickém sále úlohu především jako sestra poskytovatelka ošetřovatelské péče. Roli edukátorky ale sestra splnila pouze v oblasti edukace o průběhu brachyterapeutické léčby, ale o prevenci komplikací již nikoliv. Podle dalších výpovědí bylo zjištěno, že tuto edukaci sestry provádějí, až když se jich pacienti na toto téma sami zeptají. Specifika ošetřovatelské péče se u žádné z respondentek skoro vůbec nelišila. Pacienti zhodnotili i přes absenci edukace ošetřovatelskou péči poskytnutou sestrou a spolupráci s ní jako velmi kladnou a jejich přístup za zcela profesionální. Některým pacientům posloužila sestra i jako psychická opora. Výpovědi pacientů ukázaly, že výskyt komplikací po brachyterapeutické léčbě byl o něco širší, než jmenovaly sestry. Výsledky výzkumného šetření mohou být tématem pro návrh semináře o této problematice.
Postavení sestry v prevenci civilizačních chorob
PAVLOVÁ, Martina
Současný stav Prevence je komplexní péče o pacienta, kdy se snažíme zabránit vzniku či rozvoji onemocnění, nebo zabránit či zmírnit jeho následky. Preventivní doporučení stanovená lékařem musí mít vědecký základ a jsou součástí všech oborů medicíny. Jejich efektivita je závislá na spolupráci pacientů a zdravotníků. Základní a nejvíce efektivní metodou prevence je podpora zdraví a s ní úzce související zdravotní výchova. Pod pojmem podpora zdraví se skrývá soubor činností a opatření k upevnění a podpoře zdraví. Civilizační choroby jsou skupiny nemocí, které se vyznačují svým spojením s naším životním stylem. Náš organismus je stále více ohrožován nepříznivými vlivy vnějšího prostředí, jako je kvalita ovzduší, pracovní i životní prostředí, nedostatek pohybu, nesprávné stravování, kouření, alkohol. Seznam civilizačních onemocnění se mění spolu se společností a stylem jejího života. V dnešní době se mezi nejčastější řadí kardiovaskulární onemocnění, kam spadá ateroskleróza, hypertenze, infarkt myokardu, cévní mozková příhoda, ischemická choroba srdeční a také obezita. Dále mezi civilizační onemocnění patří diabetes mellitus 2. typu či nádorová onemocnění. Cíle práce Pro tuto práci byly stanoveny dva cíle. Prvním bylo zjistit, jaké je postavení sester v prevenci civilizačních chorob. Druhým cílem bylo zjistit, jaké je postavení sester v prevenci civilizačních chorob z pohledu pacientů. Metodologie Pro výzkumné šetření provedené v této práci byla zvolena kvalitativní metoda s použitím polostrukturovaných rozhovorů. Respondenti byli rozděleni na dvě části, kdy první část tvořilo 8 sester pracujících na interní a neurologické ambulanci českobudějovické nemocnice a setra pracující v soukromé ordinaci obvodního lékaře pro dospělé. Druhou část tvořilo 8 pacientů zmíněných ordinací. Výsledky Podle námi zjištěných odpovědí vidí sestry a pacienti postavení sester jinak. Sestry se v prevenci nemocí spíše vidí vedle lékaře, kdy plní jeho ordinace a pokyny. S pacienty mluví jen, aby mu zdůraznily, co jim sdělil lékař a zopakovali mu nejdůležitější body. Dávají jim k dispozici letáky a brožury, nebo internetové zdroje. Naopak většina pacientů vidí sestru jako důležitější zdroj informací než je lékař. Pacienti mají pocit, že lékař na ně nemá tolik času ani ho nechtějí svými dotazy zdržovat či obtěžovat. Raději se obrátí na sestru, kterou vidí jako svého rádce a někoho komu se mohou svěřit, aniž by ho obtěžovali. Závěr Cílem této bakalářské práce bylo zaměřit se na prevenci, na civilizační choroby a na postavení sestry v prevenci těchto chorob. Prostudovat danou problematiku, nahlédnout na ni očima pacientů a sester díky provedeným rozhovorům a analyzovat tyto informace. Z této analýzy nám vyšla doporučení pro sestry a pacienty.
Role sestry v psychoedukaci u klientů s psychotickým onemocněním se zaměřením na zdravý životní styl
VLČKOVÁ, Markéta
Cílem bakalářské práce s názvem "Role sestry v psychoedukaci u klientů s psychotickým onemocněním se zaměřením na zdravý životní styl" bylo zjistit a popsat roli sestry v psychoedukaci u klientů s psychotickým onemocněním se zaměřením na zdravý životní styl. V teoretické části jsme se zaměřili na samotné onemocnění, kde byla popsána schizofrenie, její léčba, vedlejší účinky užívaných léků a ošetřovatelská péče u klientů s psychotickým onemocněním. Ve druhé části jsme se zabývali obecnou edukací, následně pak psychoedukací klientů s psychotickým onemocněním. Třetí část je zacílena na zdravou výživu, potřebné složky potravin, celkově zdravý životní styl a důležitost pohybu a odpočinku. Na posledních stránkách teoretické části byl popsán a charakterizován Program pro dobré zdraví, kterého se týkala výzkumná část bakalářské práce. Ve výzkumné části jsme k dosažení cíle použili následujících pět výzkumných otázek: Jaká je role sestry v psychoedukaci u klientů s psychotickým onemocněním se zaměřením na zdravý životní styl? Jaká jsou specifika edukace u klientů s psychotickým onemocněním v Programu pro dobré zdraví? Jakými zásadami edukace se řídí sestry v Programu pro dobré zdraví? Jaká je spolupráce klientů v Programu pro dobré zdraví z pohledu sester? Jaký má Program pro dobré zdraví přínos pro klienty z pohledu sester? V bakalářské práci byla použita strategie kvalitativního výzkumu, metoda dotazování a technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořily dvě diplomované sestry, pracující v organizaci FOKUS České Budějovice, dvě všeobecné sestry se specializací v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii, pracující na psychiatrickém oddělení v Nemocnici České Budějovice, a.s., a jedna všeobecná sestra, také se specializací v oboru Ošetřovatelská péče v psychiatrii. Ve výzkumné části analyzujeme odpovědi dotazovaných respondentů metodou barvení textu. Provedený výzkum popisuje průběh Programu pro dobré zdraví a jeho funkci. Zjistili jsme, jaká je role sestry, jaká jsou specifika edukace klientů s duševním onemocněním a jaký má program přínos pro klienty. Důležitým zjištěním bylo, že i po skončení financování Programu pro dobré zdraví sestry stále využívají těchto vědomostí a sezení s klienty praktikují individuálně. Výsledky bakalářské práce podávají informace a ukazují, co je důležité pro klienty s duševním onemocněním.
Role všeobecné sestry v prevenci úrazů u pacientek s osteoporózou se zaměřením na ženy v menopauze
ŽAMBOCHOVÁ, Pavla
V současné době v České republice dochází ke značnému nárůstu úrazů seniorů, kde velkou skupinu tvoří ženy v menopauze s diagnostikovanou osteoporózou. Jedná se o takzvané nízkoenergetické úrazy, které jsou úzce spojeny se zvýšením úmrtností starých lidí. Tato problematika se netýká pouze zdravotnictví, ale i sociální a ekonomické sféry. Jedním z klíčových prostředků, vedoucích ke snížení počtu osteoporotických fraktur, je řádná osvěta v prevenci vzniku úrazu u žen s tímto onemocněním. V etickém kodexu Mezinárodní rady sester je zdůrazněna povinnost sestry převzít zodpovědnost i v oblasti prevence. Teoretická část této práce je věnována charakteristikám období menopauzy, vzniku osteoporózy, nejčastějším úrazům spojeným s osteoporózou, prevenci a nastínění sociálního a ekonomického dopadu úrazovosti. Praktická část se zabývá výzkumem, který byl proveden u pacientek ortopedické ambulance Nemocnice Tábor, a.s. Bylo vybráno šest žen s diagnostikovanou osteoporózou v menopauze. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jakou roli zaujímá sestra ortopedické ambulance v prevenci úrazu u žen s osteoporózou, zda mají pacientky informace o možnostech prevence úrazu, která forma podávání těchto informací je pacientkami nejlépe hodnocena a zda pacientky svoje vědomosti ohledně prevence úrazu uplatňují i v praxi. Formou nestandardizovaného rozhovoru bylo provedeno kvalitativní šetření s předem rámcově připravenými otevřenými otázkami. S každou pacientkou byl tento rozhovor veden individuálně. Z výsledků rozhovorů byla provedena rámcová analýza s vytvořením kategorizačních skupin. Zpracováním výsledků byla zjištěna minimální informovanost pacientek o prevenci úrazu při osteoporóze personálem ortopedické ambulance. Sestry se do této preventivní činnosti zapojují buď velmi málo nebo vůbec. Náplní dalšího výzkumu by v tomto případě mohla být komplexní identifikace problému. Bylo by zapotřebí zjistit, zda sestry neinformují pacientky z důvodu omezeného času, který pacientkám mohou věnovat, neznalosti dané problematiky či zda se jedná o jejich lhostejný postoj k tomuto problému. Na druhou stranu pouze některé pacientky svoje získané znalosti uplatňují i v praxi. Z rozhovorů lze nicméně usuzovat, že poskytnutím souhrnných informací o prevenci a rizicích úrazů by mohlo ženy inspirovat ke změně jejich dosavadního způsobu života. Jako vhodnou formou poskytování informací se jeví vytvoření skupinové přednášky spojené s možností získat tištěný materiál s ucelenými údaji k této celospolečenské problematice, která se posléze dotýká nás všech.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.