|
Pohybová aktivita pracujících osob se zaměřením na příslušníky policie ČR
PLOC, Milan
Diplomová práce se zabývá tématem: "Pohybová aktivita pracujících osob se zaměřením na příslušníky Policie ČR". V teoretické části jsou charakterizovány pojmy týkající se pohybové aktivity. Ta je jedním z faktorů ovlivňujících zdraví. Cílem diplomové práce je monitoring pohybové aktivity u příslušníků Policie ČR. Je posuzována na základě standardizovaného dotazníku IPAQ-long a monitoringu pomocí krokoměrů Yamax Digiwalker SW-700. Zjištěné výsledky pohybové aktivity jsou porovnávány s doporučením pro pohybovou aktivitu.
|
|
Tělesná zdatnost u studentek Jihočeské univerzity
RŮŽIČKOVÁ, Lucie
Značná redukce fyzicky namáhavé práce v zaměstnání, ale i v mimopracovním čase, a převážně sedavý způsob trávení volného času vedly v poslední době k určitému fenoménu, výraznému poklesu pohybové aktivity v denním režimu lidí. Výsledkem je snižující se zdatnost populace a tím i snížení pracovní výkonnosti a samozřejmě zhoršování zdravotního stavu. Tělesná zdatnost úzce souvisí se vztahem člověka k pohybu a sportovním aktivitám a měla by se stát důležitou součástí zdravého životního stylu a podílet se na tvorbě zdravých návyků. Tělesná zdatnost je jedním z ukazatelů stavu kardiovaskulární soustavy, považuje se za určitý souhrn předpokladů člověka pro optimální reakci na jakoukoliv zátěž. Pravidelná cvičení a přirozená pohybová aktivita tvoří spolu s přiměřeným příjmem energie nejlepší, nejbezpečnější a ekonomicky nejméně náročný způsob, jak předcházet civilizačním onemocněním. Prvním cílem práce bylo zjistit tělesnou zdatnost u studentek Jihočeské univerzity na základě zátěžového Ruffierova testu, druhým cílem bylo porovnat tělesnou zdatnost u jednotlivých skupin prezentujících fakulty Jihočeské univerzity. Stanovené cíle byly splněny. Pro dosažení vytyčených cílů byly vytvořeny, a provedeným výzkumem ověřeny, následující hypotézy: H1: Číselná hodnota Ruffierova testu tělesné zdatnosti je u studentek Pedagogické fakulty nižší než u studentek ostatních fakult. H2: Studentky s tělesnou zdatností dobrou hodnocenou indexem Ruffierova testu 0-5 věnují týdenním pohybovým aktivitám více času než ostatní studentky. V diplomové práci byla k ověření hypotéz zvolena metoda testování, a to nepřímé zjišťování tělesné zdatnosti pomocí Ruffierova testu, který využívá změn hodnot srdeční frekvence před a po zátěži. Vychází ze známé skutečnosti, že při déle trvajícím a náročnějším zatížení dochází k určitému zvýšení srdeční frekvence. Srdeční frekvence byla snímána sporttesterem. Hodnoty srdečních frekvencí se dosadily do vzorce pro výpočet indexu Ruffierova testu a klasifikovaly se. Stanovily se průměry indexů jednotlivých fakult a porovnaly se. Metodika testování byla doplněna kvantitativním výzkumem, použita byla technika dotazníku. Dotazník se skládal z 13 otázek otevřeného a uzavřeného typu. Vyplnění dotazníku bylo anonymní. Hypotéza H1 se potvrdila. Byly získány průměrné hodnoty indexu Ruffierovy zkoušky u Pedagogické fakulty a i u fakult ostatních. Hodnota 10,7 u Pedagogické fakulty je nižší než hodnota 13 u ostatních fakult, z čehož vyplývá, že průměrná tělesná zdatnost studentek Pedagogické fakulty je lepší než průměrná tělesná zdatnost dívek ostatních fakult. Hypotéza H2 potvrdila závislost času věnovaného cvičení a lepší tělesnou zdatností. Čím vícekrát dívky cvičí v týdnu déle jak 30 minut denně, tím je jejich index Ruffierovy zkoušky nižší. Předpoklad dobré zdatnosti hodnocenou indexem Ruffierova testu 0-5 byl trochu nadnesený, testované dívky se pohybovaly většinou v rozmezí 10,1-15, což značí zdatnost slabou. Trend závislosti času, po který dívky v týdnu cvičí, a ukazatelem lepší zdatnosti však zůstává. Z toho plyne doporučení pohybovou monotónnost kompenzovat širším spektrem pohybových aktivit, více zařazovat sport do běžného života. Zdatný člověk je pohyblivý, přiměřeně vytrvalý, silný a může plnit každodenní úlohy s dostatečnými rezervami. Proces zvyšování tělesné zdatnosti je dlouhodobý, záměrný a měl by být cílem všech lidí každého věku.
|
|
Komparace účinků aerobikových a jógových aktivit na kardiovaskulární systém vysokoškolských studentek s důrazem na prevenci zdraví a optimalizaci životního stylu
KOKEŠ, Radim
Cílem práce je zjištění a komparace úrovně tělesné zdatnosti u vysokoškolských studentek ve vztahu k aerobikovým a jógovým aktivitám a jejich účinků na kardiovaskulární systém organismu žen aoptimalizace adekvátního pohybového zatížení pozitivně ovlivňující zdravotní aspekty životního stylu a zdraví. Výzkumné šetření bylo provedeno celkem u 237 studentekJihočeské univerzity v Českých Budějovicích ve věkovém rozpětí 20-23 let, které byly podle svých zájmů rozděleny do dvou souborů s aplikací dvousemestrálních intervenčních pohybových programů - Intervenční pohybový program aerobikový a jógový. Ke komparaci výsledků intervenčních pohybových programů byly použity antropometrické a motometrické metody a dotazníkové šetření - BMI, Ruffierova zkouška, T-test, Spearmanův korelační koeficient, dotazník cirkadiánních rytmů a životního stylu, emočního stavu a sebepojetí. Statistická analýza získaných dat obou sledovaných souborů poukazuje na signifikantní pozitivní změny v Ruffierově indexu tělesné zdatnosti vlivem aplikace intervenčních pohybových programů u obou sledovaných experimentálních souborů na hladině významnosti p<0,001. Tyto výsledky potvrzují hypotézy H1, H3 a skutečnost, že aerobikový a jógový intervenční pohybový program má pozitivní vliv na tělesnou zdatnost vysokoškolských studentek. Signifikantní změny byly taktéž prokázány u hodnot BMI experimentálního souboru aerobik na hladině významnosti p<0,01. Tento výsledek potvrzuje hypotézu H2 azjištění, že aerobikový intervenční pohybový program má pozitivní vliv na hodnotu BMI u ESa.Uexperimentálního souboru jóga změny prokázány nebyly a tím hypotéza H4 nebyla potvrzena. Z analýzy výsledků dotazníkového šetření v oblasti cirkadiánních rytmů je zřejmé, že díky psychické zátěži jsou studentky vystaveny četnějším depresivním stavům. Získané výsledky poukazují na nízkou úroveň kardiovaskulárních ukazatelů ve vstupních měřeních a signifikantní zlepšení při pravidelné intencionální aplikaci adekvátního pohybového režimu, a to jak u aerobikových, tak u jógových cvičení, což je významné pro prevenci zdraví a aktivní životní styl žen v období vysokoškolského studia.
|
|
Komparace moderních fitness programů Zumba s kardio tréninkem Body Pump a jeho vliv na zdraví žen ve věku 18-30 let
FAUSTOVÁ, Martina
Tato práce je zaměřená na výzkum týkající se komparace moderních fitness programů Zumba a Body Pump. Teoretická část práce seznamuje se základními pojmy vyplývající z názvu této práce jako je tělesná zdatnost, srdeční frekvence, pásma srdeční frekvence, energetické krytí. Podrobněji seznamuji s moderními fitness programy Zumba a Body Pump, zabývám se jejich vznikem, vývojem a jeho vlivem na zdraví žen. V teoretické části této práce popisuji metody a techniky šetření. Jednalo se o výpočty BMI, WHR, Bio Impedanční analýzu, vytvoření křivky, která vychází z tepové frekvence v závislosti na zátěži pomocí sporttesteru. Na závěr vyhodnocuji emoční změny pomocí psychologického dotazníku POMS. Měření se konalo ve dvou částech vstupní a výstupní, výsledky byly vypracovány do přehledných grafů. Tato práce by měla posloužit k zjištění vlivu moderních fitness programů na zdraví žen.
|
| |
|
Vliv úrovně tělesné zdatnosti u adolescentů na kvalitu zdravého životního stylu
TRUKSOVÁ, Jitka
Práce prezentuje výsledky měření tělesné zdatnosti spolu se zjiš-ťováním kvality životního stylu u adolescentů. Cílem práce bylo zjistit, zda kvalitu životního stylu ovlivňuje úroveň tělesné zdatnosti. Hlavním vývojovým úkolem adolescence je hledání identity. Pozitivní vztah k pohybu a sportu je důležitou součástí zdravého životního stylu. Společně s výživou, relaxací a regenerací se podílí na tvorbě správných návyků a postojů. Formuje osob-nost a přispívá k aktivní tvorbě vlastního zdraví. Tato práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická charakterizuje období adolescence, defi-nuje tělesnou zdatnost, zdraví a zdravý životní styl. Praktická část hodnotí výsledky testování tělesné zdatnosti a zpracovává dotazníkové šetření kva-lity životního stylu adolescentů.
|
|
Komparace účinků aerobních a jógových aktivit u vysokoškolských studentek
KULICH, Miloslav
Tato bakalářská práce se zabývá srovnáváním cvičení aerobiku a jógy, vzhledem ke zlepšování úrovně tělesné zdatnosti v jednom semestru u studentek Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Pomocí obsahové analýzy publikačních zdrojů jsem sestavil teoretickou část práce, kde se snažím objasnit účinky jógových cvičení a aerobiku na úroveň tělesné zdatnosti. Dále pak se zde snažím objasnit i faktory zdatnost ovlivňující negativně, především ve vztahu k vysokoškolskému studiu. V praktické části porovnávám účinky obou aktivit na úroveň tělesné zdatnosti pomocí Ruffierovy zkoušky a měření klidové tepové frekvence.
|
|
Vliv cílené pohybové aktivity na utváření návyku správného držení těla\\
MÍKOVÁ, Jiřina
Diplomová práce je zaměřena na zjištění vlivu cílené pohybové aktivity na utváření návyku správného držení těla u žáků sekundy a tercie víceletého Česko-anglického gymnázia s.r.o. v Českých Budějovicích. Výzkumu se zúčastnilo celkem 34 probandů, kteří byli rozděleni do 2 skupin, experimentální a kontrolní, přičemž každá skupina čítala 17 probandů. Obě skupiny byly podrobeny vstupnímu testování, jehož obsahem bylo hodnocení držení těla dle Jaroše a Lomíčka, člunkový běh 4 x 10 metrů, který testuje tělesnou zdatnost, a testy na zkrácené a oslabené svaly. V následujících 6ti týdnech byly s experimentální skupinou pod mým vedením realizovány hodiny zdravotní tělesné výchovy. Kontrolní skupina pokračovala v hodinách tělesné výchovy pod vedením svého učitele tělesné výchovy. Po uplynutí této doby následovalo výstupní měření a hodnocení shodné se vstupním. Při vstupním hodnocení experimentální skupiny mělo 88% žáků dobré držení těla a 12% vadné držení těla, zatímco v kontrolní skupině mělo 94% žáků dobré držení těla a 6% vadné držení těla. Po 6týdenním cvičení při výstupním hodnocení v experimentální skupině mělo 94% žáků dobré držení těla a 6% dokonalé držení těla. V kontrolní skupině mělo 88% žáků dobré držení těla a 12% vadné držení těla. Výsledky ukázaly, že vlivem cílené pohybové aktivity lze docílit zlepšení v držení těla.
|
|
Vliv úrovně tělesné zdatnosti na kvalitu zdravého životního stylu
KOUBA, Marek
Tato práce nám přibližuje životní styl dětí současné generace, jejich zájmy, volnočasové aktivity a tělesnou úroveň. Popisuje životní styl dětí se sportovní průpravou na specializovaných školách se zaměřením na pohybové aktivity a porovnává s životním stylem na standardních základních školách bez zaměření. Cílem práce je popsat jaký vliv mají sportovní aktivity na zdraví a zdravý životní styl u dětí na základních školách. Ukazuje, jakým způsobem lze vhodnou výchovou a pohybovou aktivitou přispět k aktivnímu přístupu k životu a životním stylu. Praktická část práce porovnává úroveň tělesné zdatnosti trénovaných dětí ve srovnání s dětmi bez aktivní pohybové aktivity. Porovnává u těchto dvou skupin dětí naměřené hodnoty BMI a výsledky další determinantů ovlivňujících celkový zdravotní stav a životní styl.
|
|
Vliv cílené pohybové aktivity na utváření návyku správného držení těla\\
KOLÁŘ, Tomáš
Cílem práce bylo otestovat celkovou tělesnou zdatnost žáků 6. tříd základní školy v Českých Budějovicích a cílenou pohybovou aktivitou působit na utváření návyku správného držení těla. Objektem mého průzkumu byly 2 skupiny probandů navštěvující 6.třídy základní školy. Celkem bylo průzkumu podrobeno 40 probandů, které jsem si rozdělil do 2 stejně početných skupin, jako experimentální a kontrolní skupinu. Na začátku jsem otestoval, zjistil a zdokumentoval celkovou tělesnou zdatnost a především zjistil správné držení těla u obou těchto skupin. Následovalo zařazení kompenzačního a posilovacího cvičení pro správné držení těla do výuky tělesné výchovy po dobu 6ti týdnů podle mnou připraveného cvičebního programu. S experimentální skupinou čítající 20 probandů jsem prováděl cvičení na posílení břišních a zádových svalů a cvičení především na protažení svalů podél páteře. Kontrolní skupina se stejným počtem probandů měla v průběhu cvičebního programu normální hodinu tělesné výchovy podle školních osnov pod vedením příslušného učitele tělesné výchovy. Pro zhodnocení držení těla jsem použil metodu hodnocení podle Matthiase a k zjištění celkové tělesné zdatnosti byla použita Ruffierova zkouška. K objektivizaci bylo vše zaznamenáno, zpracováno a vyhodnoceno v tabulkách a grafech. Výsledky ukázaly, že v současné době mají žáci 6. tříd základní školy velmi špatnou celkovou tělesnou zdatnost a nedokážou zaujmout správný vzpřímený postoj. Také se ukázalo, že u většiny jedinců se objevily oslabené břišní svaly a zkrácený vzpřimovač páteře.
|