|
Výuka suprasegmentálních výslovnostních jevů v anglickém jazyce s využitím autentických materiálů
NOVÁKOVÁ, Adéla
Cílem bakalářské práce je obohatit stávající způsoby výuky suprasegmentálních jevů ve výslovnosti anglického jazyka na středních školách se zaměřením na možnosti využití autentických materiálů. V úvodní části se seznámíme s podstatou suprasegmentálních jevů, které v této práci budeme zkoumat. Následně shrneme základní didaktické principy výuky výslovnosti cizího jazyka, přičemž se zaměříme především na výslovnost suprasegmentálních jevů. Dále zmapujeme stávající způsoby prezentace a nácviku suprasegmentálních jevů na základě analýzy cvičení ve vybraných učebnicích anglického jazyka pro střední školy zaměřených na nácvik suprasegmentálních jevů. Terminologicky vymezíme pojem autentický materiál a upřesníme typy autentických materiálů, které jsou využitelné k nácviku výslovnosti cizích jazyků. Následně navrhneme sadu aktivit postavených na základě vybraných autentických materiálů, které obohatí stávající typy cvičení zaměřených na nácvik výslovnosti těchto jevů.
|
|
Evolution of teaching strategies for reading in France
Markalousová, Barbora ; Nováková, Sylva (vedoucí práce) ; Klinka, Tomáš (oponent)
Tato práce se zabývá historickým vývojem metodiky osvojování četby ve Francii od počátků vědecké didaktiky po současnost. Je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou definovány tři základní typy metod četby - syntetická, analytická a analyticko-syntetická. Zaměřujeme se především na problematiku aplikace jednotlivých typů v rámci vzdělávacího procesu, jejich vzájemné porovnání i historický vývoj jejich používání. V praktické části shromažďujeme data týkající se aplikace jednotlivých metod ve výuce v současné době a jejich přijetí u odborné veřejnosti ve Francii. Cílem práce bylo vyhodnotit možnosti aplikace získaných poznatků z didaktiky FLM ve výuce francouzštiny FLE jako cizího jazyka. Klíčová slova: slabičné členění, artikulace promluvového řetězce-na úrovni segmentální, chaîne parlée, rytmická skupina, suprasegmentální rovina, suprasegmentální jevy, čtení, osvojování dovednosti čtení
|
| |
|
Nácvik výslovnosti v kontextu výuky němčiny jako dalšího cizího jazyka po angličtině
NECHVÁTALOVÁ, Alena
Bakalářská práce se zabývá nácvikem výslovnosti v kontextu výuky němčiny jako dalšího cizího jazyka po angličtině. Teoretická část práce popisuje především cíle výuky na základní škole dle RVP ZV a jevy na suprasegmentální a segmentální úrovni. Praktickou část práce tvoří výběr slov ze slovníků z učebnic němčiny pro základní školy na úrovni A1, a to z Deutsch mit Max 1 a Super! 1. Z každé z učebnic jsou vybrána taková slova, jejichž výslovnost je v němčině stejná jako výslovnost v angličtině a taková, která mohou žáky pod vlivem angličtiny svádět k výslovnostním chybám. Díky těmto výběrům slov je zjištěn podíl slov se vztahem k angličtině, která se v učebnicích nachází.
|