Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Parametry mazací vrstvy a třecích povrchů v kontaktu pracujícím v režimu superlubricity
Poláček, Tomáš ; Hartl, Martin (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá snižováním tření mezi nekonformními makrokontakty s částečným skluzem. Měření součinitele tření, o velikosti superlubricity, navyšuje o vliv relativního skluzu, přímé pozorování kontaktní oblasti a o měření tloušťky mazacího filmu. Zahrnuto je také zkoumání změn topografie při tření. Experimenty byly provedeny převážně na tribometru ball-on-disk doplněném o možnost měření tloušťky mazacího filmu kolorimetrickou interferometrií. Změny drsnosti povrchů byly zkoumány na optickém profilometru. Vliv střední rychlosti, relativního skluzu a topografie byly pozorovány u vybraných kombinací, z nichž jedna neumožňovala měření tloušťky maziva a jedna nedosáhla očekávaného snížení tření. U zbylých systémů bylo možné pozorovat snížení součinitele tření na 0,003 a méně. Vlivy působící na tření mezi tělesy z vybraných materiálů byly prozkoumány do značné míry. Je tak položen základ pro výzkum superlubricity mezi kontakty s částečným valením. Práce může přispět ke snížení ztrát třením, k dřívějšímu a běžnějšímu používání některých maziv a materiálů ve strojírenství.
Parametry mazací vrstvy a třecích povrchů v kontaktu pracujícím v režimu superlubricity
Poláček, Tomáš ; Hartl, Martin (oponent) ; Šperka, Petr (vedoucí práce)
Práce se zabývá snižováním tření mezi nekonformními makrokontakty s částečným skluzem. Měření součinitele tření, o velikosti superlubricity, navyšuje o vliv relativního skluzu, přímé pozorování kontaktní oblasti a o měření tloušťky mazacího filmu. Zahrnuto je také zkoumání změn topografie při tření. Experimenty byly provedeny převážně na tribometru ball-on-disk doplněném o možnost měření tloušťky mazacího filmu kolorimetrickou interferometrií. Změny drsnosti povrchů byly zkoumány na optickém profilometru. Vliv střední rychlosti, relativního skluzu a topografie byly pozorovány u vybraných kombinací, z nichž jedna neumožňovala měření tloušťky maziva a jedna nedosáhla očekávaného snížení tření. U zbylých systémů bylo možné pozorovat snížení součinitele tření na 0,003 a méně. Vlivy působící na tření mezi tělesy z vybraných materiálů byly prozkoumány do značné míry. Je tak položen základ pro výzkum superlubricity mezi kontakty s částečným valením. Práce může přispět ke snížení ztrát třením, k dřívějšímu a běžnějšímu používání některých maziv a materiálů ve strojírenství.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.