Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.08 vteřin. 
Nové církevní zákony z roku 1949
Futera, Stanislav ; Hrdina, Antonín (vedoucí práce) ; Plavec, Karel (oponent)
Tématem této práce je problematika tzv. "nových církevních zákonů" přijatých v roce 1949, sloužících jako jeden z mocenských nástrojů k potlačení církví a ke kontrole společnosti. V rámci jednotlivých kapitol se zabývám genezí tzv. nových církevních zákonů, přijatých československým komunistickým režimem v roce 1949 a jejich významem nejen pro konfesní právo následujícího období až do současnosti. V této souvislosti si kladu otázku, do jaké míry tyto zákony ovlivnily a ovlivňuji nejen život církví, zvláště pak církve katolické, ale i myšlení české společnosti ve vztahu k církvi dnes. Tato práce se týká tří okruhů, které jsou ale nutně propojeny: prvním je samotná zákonná úprava, druhým společenská recepce církve ve spojitosti s těmito zákony a třetím je promítání těchto zákonů také do současné politické rétoriky. Cílem práce pak je ukázat hlubokou vnitřní propojenost a dynamiku těchto tří okruhů tak, jak se projevily v minulosti a jak se v návaznosti na historii projevují dnes. Klíčová slova Československo, rok 1949, církevní zákony, moc a právo, současnost, zákon, společnost, politika.
Kritická reflexe české divadelní kultury 1945-1948. Kontinuita a diskontinuita.
Drexler, Otto ; Ježková, Petra (vedoucí práce) ; Knapík, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá žurnalistickým působením divadelního kritika Josefa Trägera v období tzv. třetí republiky (1945-1948). Na základě obsahové analýzy, kterou pojímá jako případovou studii, interpretuje proces utváření kritikových postojů k poválečnému divadlu a představuje reprezentaci dominantního diskursu v divadelní kultuře. Divadelní kritiku chápe nejen jako analýzu uměleckého artefaktu, v širším významu ji pojímá jako komunikační kanál ideologického působení, přispívající k udržení nebo změně existujícího společenského řádu. Představuje myšlenky avantgardních tvůrců a teoretiků, v jejichž veřejném působení identifikuje stěžejní inspirační zdroj revoluční proměny českého divadla v roce 1945. Sleduje vliv komunistické strany v daném období, cílené intervence do českého mediálního a divadelního systému a manipulativní praktiky vedoucí k posílení její moci v poválečném státě. Cílem této práce bylo zachytit projevy vznikajícího sociálně politického dispozitivu v divadelní žurnalistice, analyzovat podobu recepce poválečné hegemonické formace divadelním kritikem a strukturovat výsledky analýzy do širšího politicko-mediálního kontextu třetí republiky. Pro obsahovou analýzu byla aplikována byla metoda zakotvené teorie A. Strausse a J. Corbinové.
Nové církevní zákony z roku 1949
Futera, Stanislav ; Hrdina, Antonín (vedoucí práce) ; Plavec, Karel (oponent)
Tématem této práce je problematika tzv. "nových církevních zákonů" přijatých v roce 1949, sloužících jako jeden z mocenských nástrojů k potlačení církví a ke kontrole společnosti. V rámci jednotlivých kapitol se zabývám genezí tzv. nových církevních zákonů, přijatých československým komunistickým režimem v roce 1949 a jejich významem nejen pro konfesní právo následujícího období až do současnosti. V této souvislosti si kladu otázku, do jaké míry tyto zákony ovlivnily a ovlivňuji nejen život církví, zvláště pak církve katolické, ale i myšlení české společnosti ve vztahu k církvi dnes. Tato práce se týká tří okruhů, které jsou ale nutně propojeny: prvním je samotná zákonná úprava, druhým společenská recepce církve ve spojitosti s těmito zákony a třetím je promítání těchto zákonů také do současné politické rétoriky. Cílem práce pak je ukázat hlubokou vnitřní propojenost a dynamiku těchto tří okruhů tak, jak se projevily v minulosti a jak se v návaznosti na historii projevují dnes. Klíčová slova Československo, rok 1949, církevní zákony, moc a právo, současnost, zákon, společnost, politika.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.