|
Antropocentrický obrat pozdního kapitalismu
Holodňák, Radek ; Chavalka, Jakub (vedoucí práce) ; Kužel, Petr (oponent)
Antropocentrický obrat pozdního kapitalismu Abstrakt Bc. Radek Holodňák Tato práce je prvním krokem na cestě ke komplexnímu popisu proměny produkčních vztahů v prostředí pozdního kapitalismu s ohledem na emancipaci člověka. Cílem autora práce je sledovat, jak dnešní byznys v praxi nevědomky aplikuje Marxovu koncepci rodové bytosti sebeutvářené v procesu práce s cílem udržet kapitalistickou výrobu efektivní a odpovídající požadavkům současné poptávky. Za tímto účelem je v této práci proveden výklad odcizené práce a rodové bytosti čerpající především z Marxových Filosoficko-ekonomických rukopisů v kontextu s vývojem lidských organizací, jak je definuje Frederic Laloux v knize Budoucnost organizací. V první kapitole tak autor představuje teze o tendenci kapitalismu překonávat se a rušit z důvodu naplňování vnitřních antinomií, které jsou tomuto společensko-ekonomickému systému vlastní. Jedním z projevů tohoto fenoménu je antropocentrický obrat, který v pozdním kapitalismu přesouvá centrum zájmu výroby ze zboží na člověka. Tento antropocentrický obrat umožněný unikátními materiálními podmínkami přináší do světa současné práce zásadní proměny výrobního procesu, organizace práce a vztahů na pracovišti. Druhá kapitola práce se tak věnuje rozboru konceptu sebeutváření rodové bytosti v procesu práce s cílem ukázat,...
|
|
Význam psychoterapeutického sebezkušenostního výcviku pro praxi v pomáhajících profesích
VALOŠEKOVÁ, Andrea
Tato práce se zabývá otázkou významu dlouhodobého sebezkušenostního psychoterapeutického výcviku pro práci v pomáhajících profesích. Ti, kteří se rozhodnou věnovat se nejpřirozenější lidské činnosti - tedy pomoci druhým - profesionálně, musí počítat s nutností celoživotního vzdělávání, s prací na sobě sama. Ve chvíli, kdy pomáhající pracovník dochází ke zlomovému bodu zjištění zásadního vlivu své práce na osobní život a naopak, může zvážit vstup do sebezkušenostního výcviku. V rámci výcvikového procesu je pak třeba zkoumat své vlastní možnosti a limity ovlivňující nejen práci s klientem, ale i osobní život profesionála.V teoretické části práce jsou uvedeny současné vlivy některých psychoterapeutických směrů na jednotlivé výcvikové modely. Rovněž jsou vyhledávány aktuální možnosti dlouhodobých psychoterapeutických výcviků s důrazem na sebezkušenostní část. Vzhledem k tomu, že výběr je v současnosti velmi obsáhlý, bylo využito základního schématu, který nabízí Tréninkové středisko Fokusu Praha ve svém kurzu "Vyber si svůj psychoterapeutický výcvik". V teoretické části práce jsou dále popsány související etické aspekty pomáhajících profesí. Opomenuta nejsou ani rizika práce například syndrom vyhoření a možnosti, jak mu předcházet. Ve výzkumné části práce jde o zjištění motivačních předpokladů, překážek ke vstupu a vlivu sebezkušenosti na osobní i profesní život terapeuta. Rovněž jsou zkoumány možné zisky pro zaměstnavatele. Z výsledků výzkumné části práce lze usoudit, že vliv sebezkušenosti ve výcviku může být velmi zásadní a v mnohém život profesionála posunuje směrem k osobnostní zralosti, schopnosti empatie, týmové práce a širšímu uplatnění v oboru obecně. Pokud jde o negativní vymezení rozsahu práce, není zkoumáno praktické uplatnění pro praxi psychoterapeuta ani proveden hlubší rozbor supervizní části výcviku.
|
|
Uspokojování potřeby seberealizace uživatelů vybraných domovů pro seniory Českobudějovicka.
ŠEJBA, Jan
Bakalářská práce je zaměřena na uživatele vybraných českobudějovických domovů pro seniory. Na jejich schopnosti a možnosti naplňování potřeby seberealizace a využívání vlastních potenciálů k dosahování uspokojení této potřeby. V práci jsou popsána i možná rizika, která mohou ovlivňovat úspěšnost dosažení uživatelova vytčeného cíle. V teoretické části popisuji lidské potřeby podle hierarchického uspořádání Abrahama Maslowa, jejich uspokojování, ale též neuspokojování. Příčiny neuspokojování a důsledky neuspokojování potřeby seberealizace, jak pro uživatele, tak pro poskytovatele jsou rovněž uvedeny v bakalářské práci. Praktickou částí bakalářské práce je výzkum, který byl prováděn kvantitativní metodou a technikou standardizovaného rozhovoru. Cíleně byl výzkum zaměřen na zachované schopnosti seniorů sociálních zařízení a používání těchto schopností v uspokojování potřeby seberealizace. Výsledky bakalářské práce mohou být použity jako zpětná reflexe pro sociální zařízení, ve kterých byl výzkum prováděn. Rovněž může přispět ke zkvalitňování poskytovaných služeb seniorům v jednotlivých zařízeních.
|