|
Rodinné farmy a jejich vliv na rozvoj vybrané obce
Foretníková, Petra
Diplomová práce se zabývá analýzou a hodnocením vlivu rozvoje rodinných farem se zaměřením na konkrétní farmy působící ve vybrané obci Krumvíř. Cílem teoretické části bylo zaměřit se na obecné charakteristiky obce, regionální rozvoj, zemědělství, SWOT analýzu a možnost získání finančních podpor. Cílem praktické části bylo vytvořit dotazníkové šetření zaměřené na zájem obyvatel o nabízené produkty, pěstované potraviny, o jejich konzumaci a zájem o nákup u místních farmářů. V závěru diplomové práce byly zhodnoceny výsledky dotazníkového šetření a navrženy možnosti, které by napomohly k rozvoji o povědomí a využívání rodinných farem co se týče nakupování vypěstovaných potravin a výrobků.
|
|
Vybraná regionální značka kvality
BOŠTIČKOVÁ, Lenka
Diplomová práce pojednává o regionálním značení, resp. o regionálních značkách sdružené v Asociaci regionálních značek (ARZ), jimiž jsou označovány produkty, za kterými stojí dobrá kvalita, tradice, jedinečnost, podíl ruční práce a šetrnost k přírodě. Autorka se zabývá jednou z těchto značek, tj. Kraj blanických rytířů - regionální produkt (registrovaná značka). Teoretická část je věnována vymezení pojmů regionálního značení, část praktická je soustředěna na výzkum, který naplní hlavní cíl práce - zjistit povědomí a názory spotřebitelů na vybranou regionální značku. Mezi další záměry patří zjištění názorů držitelů certifikátu značky a činnost koordinátora značky. K provedení výzkumu bylo užito jedné kvalitativní a jedné kvantitativní metody, jimiž byly řízené hloubkové rozhovory a dotazování. Praktická část je dále zaměřena na vyhodnocení výsledků a její závěr se věnuje prostoru pro možné návrhy na zlepšení povědomí vybrané regionální značky.
|
| |
| |
|
Role regionálního produktu v regionálním rozvoji
Moravová, Petra ; Varvažovská, Pavla (vedoucí práce) ; Miloš, Miloš (oponent)
Cílem této práce je návrh možností, jak využít regionální produkty pro rozvoj regionu k posílení sounáležitosti a soudržnosti s daným krajem spolu s důrazem na identitu a kulturní dědictví. Práce porovnává regionální produkty ve dvou konkrétních oblastech odlišných zemí, a to Klatovska v České republice a Pays du Revermont ve Francii. Charakterizuje konkrétní prostředí, úlohu regionálních organizací, vymezení kvality, certifikaci původu a značení regionálních tradičních potravin. Provedené kvantitativní a kvalitativní šetření ukazuje, že zájem o tradiční produkt u spotřebitelů je vysoký a je zřetelná spojitost mezi spotřebitelem, regionálním produktem a konkrétním regionem. Národní hrdost a důležitost ochrany kulturního dědictví se ukázala jako jedna z priorit dnešní doby. Výsledky práce mají umožnit praktickou využitelnost. Mohou být užitečnou informací a podkladem pro představitele města v otázkách dalšího rozvoje regionu a spolupráce v různých oblastech v rámci národní i mezinárodní úrovně.
|
|
Role regionálního produktu v regionálním rozvoji
Tománková, Lenka ; Varvažovská, Pavla (vedoucí práce) ; Miloš, Miloš (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na téma regionálního produktu, a to konkrétně s důrazem na regionální potravinu a gastroturistiku jako moderní trend, který může vést k rozvoji cestovního ruchu a případně i k rozvoji regionu jako celku. Cílem diplomové práce je prokázat význam regionálního produktu v regionálním rozvoji vybraného regionu Poděbradska se zaměřením na gastroturistiku, která se v posledních letech v České republice rozvíjí. Na základě kvantitativního a kvalitativního šetření je zjišťováno, jak si vybraný region, kterým je Poděbradsko, stojí z hlediska regionálního produktu, jaká je podpora tohoto produktu, jeho současný stav, zda jsou na Poděbradsku regionální potraviny, za kterými stojí za to jezdit, ale také to, jak o regionálních potravinách smýšlejí respondenti, kteří byli pro potřeby práce dotazováni, a to jak prostřednictvím dotazníkového výzkumu (kvantitativní šetření), tak na základě rozhovorů (kvalitativní šetření). Diplomová práce primárně poukazuje na to, jak je gastroturistika minimálně využívána jako možnost rozvoje regionu a z pohledu regionálních představitelů zůstává spíše v pozadí. Diverzifikace regionálních aktivit je cestou, jak naplnit potenciál a zajistit vyšší pravděpodobnost rychlejšího rozvoje.
|
|
Vnímání vybraného regionálního produktu spotřebitelem
Lukášková, Adéla ; Šánová, Petra (vedoucí práce) ; Dědina, Daniel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá produktem B:CRYO, který vyrábí Budějovický Budvar, národní podnik. Cílem této práce je prostřednictvím dotazníkového šetření identifikovat, jak spotřebitelé vnímají produkt B:CRYO a zda ho považují za produkt s regionálním charakterem. Zároveň je zjišťována známost samotného pivovaru Budějovický Budvar, národní podnik, a zda ho spotřebitelé považují za významný podnik v rámci regionu, ve kterém pivovar sídlí. V závěru této práce jsou formulována doporučení pro případné zlepšení vnímání produktu B:CRYO.
|
|
Význam soutěže "Regionální potravina" jako rozvojový potenciál
Batíková, Petra ; Varvažovská, Pavla (vedoucí práce) ; Miloš, Miloš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá soutěží Regionální potravina a její vazbou na rozvoj a propagaci regionů. Hlavním cílem práce je navrhnout způsob využití oceněných potravinových produktů soutěže Regionální potravina v rámci rozvoje a propagace regionů. Dalším vytyčeným cílem je pak nabídnout opatření a aktivity do praxe, které by mohly pomoci samotné soutěži v jejím budoucím rozvoji. První část práce je zaměřena na teoretické souvislosti ve zkoumané problematice. Je zde popsán význam regionů, možnosti jejich rozvoje v návaznosti na cestovní ruch, označování potravin v tuzemsku a jsou zde uvedeny informace o nejrozšířenějších značkách deklarující kvalitu a původ potravin v ČR. Druhá část práce poskytuje kvantitativní výzkum mezi obyvateli Středočeského a Jihočeského kraje a kvalitativní výzkum provedený mezi výrobci oceněných potravin. Obě části výzkumu se týkají vnímání a zhodnocení efektů ocenění Regionální potravina. Závěrem jsou navrhnuty způsoby, jak použít oceněné potraviny při rozvoji regionů a také jsou zde uvedeny náměty, které by mohly soutěži Regionální potravina pomoci v budoucím vývoji.
|
|
Vnímání regionální značky
NĚMCOVÁ, Lucie
Bakalářská práce je zaměřena na analýzu vnímání vybrané regionální značky. Cílem této bakalářské práce je na základě analýzy vnímání vybrané regionální značky navrhnout změny v budované identitě této značky. Teoretická část popisuje základní pojmy, postupy a názory jednotlivých autorů na problematiku značky. Cílem je porovnat tyto odlišné pohledy. Bakalářská práce využívá metody kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Marketingový výzkum získává informace od spotřebitelů a uživatelů značky. Na začátku marketingového výzkumu byly stanoveny hypotézy. Praktická část prezentuje výsledky šetření, jejichž cílem bylo zjistit vnímání spotřebitelů. Strukturované rozhovory prezentují postoj uživatelů značky. Doporučení v identitě značky je založeno na analýze odpovědí marketingového výzkumu.
|
|
Význam ohrožených druhů rostlin lesních biotopů ŠLP Křtiny pro místní komunity
Táborská, Kateřina
Moje diplomová práce se zabývá vybranými ohroženými druhy ŠLP Křtiny, především druhy území, které je v CHKO Moravský kras, návrhem certifikace místní lesní školky logem regionálního produktu Moravského krasu pro jejich prodej, a také významem pro místní komunity. Práce je zaměřena na zjišťování ohrožených druhů ŠLP Křtiny z Červeného seznamu cévnatých rostlin ČR, které místní obyvatelé na svých pozemcích ve vybraných obcích pěstují. Zabývá se legislativním omezením v nakládání s ohroženými druhy rostlin. Je zde vysvětlen pojem "nedřevní lesní produkt", a jeho význam pro lesní hospodářství a biodiverzitu. V práci je popsán provedený terénní průzkum, při kterém byla sebrána semena vybraných ohrožených druhů v CHKO Moravský kras na ŠLP Křtiny. Semena byla vyseta v pařeništi Botanické zahrady a arboreta Mendelovy univerzity v Brně a provedeny na nich testy klíčivosti. V poslední části je diskutována možnost certifikovat některou lesní školku Moravského krasu nebo jeho okolí logem "MORAVSKÝ KRAS regionální produkt". Tato lesní školka by vybrané ohrožené druhy pěstovala a prodávala za účelem zvýšení počtů těchto rostlin v přírodě a tím zachování biodiverzity.
|