Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Role matky očima prvorodiček
VOSÁTKOVÁ, Kristýna
Bakalářská práce se zabývá problematikou role matky očima prvorodiček. Práce si klade za cíl zjistit, jak je role matky vnímána samotnými prvorodičkami, co je součástí této role a co naopak její součástí už není. Současně se práce zaměřuje na otce a jejich povinnosti ve vztahu k dítěti a odlišnost původních představ od reality matek prvorodiček. K dosažení cíle práce bylo využito kvalitativního výzkumu ve formě osobních rozhovorů a následné vytyčení kategorií, jejich vlastní interpretace a definice pojmů z pohledu respondentek. Práce obsahuje část teoretickou a část praktickou. Zatímco teoretická část poskytuje literární rešerši tuzemské i zahraniční literatury, v praktické části práce bylo zjištěno, že do role matky patří kromě péče o dítě, také péče o domácnost. Za pomoci výzkumu se zjistilo, že u oslovených respondentek dělba práce mezi rodiči dítěte příliš mnoho nefunguje a současně bylo zjištěno, že role otců je v rodině zejména okrajová. Současně bylo zjištěno, že prvotní představy žen se od reálného života s dítětem značně liší, častokrát v negativním pojetí. Práce tak dosáhla velice zajímavých, avšak autorkou očekávaných výsledků. Na základě učiněných zjištění byly položeny hypotézy pro další odborné a vědecké práce.
Prožívání psychických a fyziologických změn během těhotenství u prvorodiček
Hlávková, Hayarpi ; Kulhavá, Miluše (vedoucí práce) ; Pírková, Vendula (oponent)
ABSTRAKT! Východiska: Těhotenství je pro prvorodičky jedním ze zlomových období života. Každá žena při něm prožívá příchod psychických a fyziologických změn individuálním způsobem. Prvorodičky se učí přijmout a ztotožnit se s novou rolí matky. Sociální opora je v oblasti podpory těhotných žen důležitým faktorem. Potřebné informace získávají prvorodičky prostřednictvím knih, internetu, těhotenských poraden a předporodních kurzů. V průběhu těhotenství a po porodu se u žen mění vnímání body image. Cíle: Cílem výzkumu je zachytit zkušenosti prvorodiček s procesem psychických a fyziologických změn v průběhu těhotenství a zjistit, jaké faktory hrají důležitou roli v otázce jeho prožívání. Dílčími cíli bylo zjišťováno, jestli se ženy cítí ztotožněny s rolí matky, jak si zvyšují povědomí o těhotenství, jak vnímají fyzické změny na svém těle, jaká je role sociální opory při zvládání těhotenství a jaké měly ženy od těhotenství očekávání. Metody: Jedná se o kvalitativní výzkum realizovaný se šesti informantkami z různých oblastí ČR. Pro výběr vzorku byla použita metoda záměrného výběru a metoda sněhové koule. Kritériem bylo, aby se jednalo o prvorodičky v posledním trimestru těhotenství či maximálně rok po porodu. Sběr dat byl uskutečněn na základě polostrukturovaných rozhovorů, které byly následně přepsány a...
Význam edukace v péči o novorozence z pohledu prvorodičky
VIKTORÍNOVÁ, Petra
Bakalářská práce pojednává o tématu "Význam edukace v péči o novorozence z pohledu prvorodičky". Bakalářská práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na problematiku edukace, kde jsou popsány hlavní pojmy edukace, metody a formy a dále edukační proces. Práce také vysvětluje pojem fyziologický novorozenec a péči o něj, především tedy péči v systému rooming-in a propuštění do domácí péče. V praktické části je stanoveno několik cílů bakalářské práce. Jako první cíl je zjistit, jak jsou ženy prvorodičky edukovány v péči o novorozence a následně zmapovat a zhodnotit postup edukace u prvorodiček dětskými sestrami a porodními asistentkami v péči o novorozence. Na základě těchto cílů byly sestaveny tyto výzkumné otázky: "Jaká je úroveň edukace dětskými sestrami a porodními asistentkami? Jaký je rozsah edukace žen v péči o novorozence? Jakým způsobem jsou ženy edukovány v péči o novorozence?" Výzkumné šetření probíhalo formou kvalitativního výzkumu, kdy se data sbírala pomocí metody dotazování a techniky hloubkového rozhovoru.Výzkumné šetření probíhalo během dubna roku 2017. Data byla následně zpracována do počítače a analyzována metodou otevřeného kódování. Během výzkumného šetření se pracovalo s jedním výzkumným souborem, a to se ženami prvorodičkami v období šestinedělí. Na základě analyzování byly vyhodnoceny 4 kategorie ve skupině žen prvorodiček v období šestinedělí (Informovanost před porodem, Rozsah edukace, Způsob edukace a Úroveň edukace). K jednotlivým kategoriím byly vytvořeny podkategorie. Jednotlivé kategorie a podkategorie jsou zpracovány do přehledných schémat. Z výsledků vyplývá, že edukace je poměrně na dobré úrovni. Je jasné, že v dnešní době ženy hodně využívají internet. Co se týče samotné edukace, bylo zjištěno, že ženy jsou edukovány ve všech oblastech péče o novorozence, jako je kojení, přebalování a koupání, někde oblast manipulace vysvětlují samostatně, některé sestry zahrnou manipulaci do jiné oblasti. Sestry většinou edukují ženu individuálně, ale pokud se sejdou na pokoji dvě ženy, probíhá edukace hromadně a ukázky se provádějí na jednom novorozenci. V rámci edukace jsou ženám poskytnuty tištěné materiály, různé informační letáčky a brožury. Prokázalo se, že edukace je prováděna nejčastěji metodou výkladu s ukázkou, kde sestra při ukázce zároveň vysvětluje zásady konkrétního výkonu. V rámci výzkumu se neprojevila žádná velká nespokojenost. Myslím si, že pro každou prvorodičku musí mít edukace určitý význam, obzvlášť pokud informace před porodem žádné nemá, a tedy vůbec neví, co péče o novorozence obnáší. Na základě zpracování práce byl vytvořen edukační plán.
Porod očima prvorodičky
MACHOVÁ, Eliška
Bakalářská práce pojednává o průběhu porodu prvorodiček a péči porodních asistentek během celého porodu. Popisuje jednotlivé doby porodní a péči porodní asistentky během všech fází porodu. Zabývá se také kurzy předporodní přípravy, alternativními metodami v porodnictví, doprovodem u porodu, porodními bolestmi, metodami tlumení porodních bolestí a porodními poraněními. Výzkumná část bakalářské práce je zaměřena na představy prvorodiček o průběhu svého porodu a jak se tyto jejich představy lišily od skutečnosti. Před vypracováním bakalářské práce byly stanoveny dva hlavní cíle. Jedním z nich bylo zjistit, jak si prvorodičky představují svůj porod. Druhým cílem bylo zjistit, jak se lišily představy prvorodiček o průběhu porodu od skutečnosti. Ke zjištění stanovených cílů byly zvoleny tři výzkumné otázky: Jak se prvorodičky připravují na blížící se porod? Jaké jsou představy a vize prvorodiček o porodu? Jak vnímaly prvorodičky svůj porod? Ke zpracování výzkumné části bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Výzkumným souborem byly ženy prvorodičky před porodem a následně po porodu. Rozhovor byl složen z osmi předem připravených otázek před porodem a devíti otázek po porodu. První otázka byla identifikační, týkající se věku respondentek, rodinného stavu, nejvyššího dosaženého vzdělání a zaměstnání před mateřskou dovolenou. Otázky před porodem byly směřovány k přípravě ženy na porod, k představám o porodu, k doprovodu během porodu, k výběru porodnice, k pocitům ženy, k vnímání porodních bolestí a k jejich metodám tlumení. Otázky po porodu se týkaly průběhu porodu, zjištění jak se lišily představy žen o porodu od skutečnosti, kdo ženu doprovázel u porodu a v čem jí přítomnost doprovodu pomohla, vnímání bolestí, přístup a jednání zdravotnického personálu a působení prostředí při porodu. Výsledky výzkumu byly uspořádány do dvou hlavních kategorií, a to Před porodem a Po porodu, které se dále dělily na podkategorie. Z výsledků výzkumného šetření vyplynulo, že většina respondentek zjišťovala informace o porodu na internetových stránkách. Dalším přínosným zdrojem jim byly předporodní kurzy, knihy o těhotenství a porodu i rady od gynekologa a kamarádek, které již rodily. Mezi nejčastější představy o porodu patří hladký a rychlý průběh porodu bez komplikací a narození zdravého novorozence. Dále si ženy představovaly porodit spontánně, bez nástřihu hráze a v klidném prostředí v blízkosti svého partnera nebo manžela a příjemného zdravotnického personálu. Jako metodu tlumení bolesti ženy nejvíce uváděly využití epidurální analgezie a užívání teplé sprchy v kombinaci s gymnastickým míčem. Všechny ženy porodily spontánně bez vážnějších komplikací. Porod vnímaly jako krásný, emotivní zážitek, ale zároveň ho vnímaly velmi bolestivě. Při otázce, jak se lišily jejich představy o porodu od skutečnosti, ženy nejčastěji uváděly bolest, jejíž intenzita je překvapila.
Strach z porodu - příčiny a strategie zvládání
VLČKOVÁ, Karolína
Tato bakalářská práce pojednává o strachu z porodu, příčinách vzniku strachu a úzkostí a o strategiích, které pomáhají vypořádat se se strachem a nepodlehnout mu. Práce je rozdělena na dvě části, na část teoretickou a část praktickou. Praktická část bakalářské práce je zaměřena na výzkum obav těhotných žen a zvládání jejich strachu a na příčiny vzniku jejich úzkostí. V bakalářské práci byly stanoveny celkem tři cíle a to. Cíl 1: Zmapovat příčiny a podněty strachů těhotných žen v souvislosti s porodem. Cíl 2: Identifikovat strategie zvládání strachu souvisejícího s porodem. Cíl 3: Zjistit vliv předchozí zkušenosti z porodu na prožívání strachu u druhorodiček (vícerodiček). Bylo stanoveno 5 výzkumných otázek. Znění první výzkumné otázky: "Jak ženy vnímají a prožívají strach z porodu?". Druhá: "Jakým způsobem se jim daří strach zmírnit?". Třetí výzkumná otázka: "Jaké příčiny a každodenní podněty ženy vnímají jako spouštěcí mechanismy svého strachu?", čtvrtá výzkumná otázka: "Čeho se bojí nejvíce? Porodu, bolesti, o sebe, o dítě?" A pátá výzkumná otázka: "Má na prožívaný strach z porodu vliv předchozí zkušenost s porodem?". Ke zpracování této problematiky a zjištění stanovených cílů bylo zvoleno kvalitativní výzkumné šetření. Pro sběr dat byla použita technika polostrukturovaných rozhovorů. Tyto rozhovory byly poté zpracovány metodou obsahové analýzy. Výzkumným souborem byly těhotné ženy. Pro kvalitativní výzkum bylo zvoleno dvanáct žen, které byly rozděleny na dvě skupiny, v první skupině bylo šest prvorodiček a ve druhé šest vícerodiček. Získané informace od jednotlivých respondentek byly průběžně zapisovány, a poté byl text převeden do spisovného jazyka. Tyto výpovědi jsou v textu označeny kurzívou. První polovina praktické části popisuje odpovědi respondentek na společné otázky polostrukturovaného rozhovoru a druhá polovina praktické části je doplnění informací od vícerodiček, rozhovor pro vícerodičky byl rozšířen o osm otázek k původnímu rozhovoru pro prvorodičky. Tyto otázky byly zaměřeny na popis zkušeností s předchozími porody respondentek a na porovnání nynějšího těhotenství a těhotenství předchozích.
Informovanost prvorodiček o průběhu porodu
PISCHEKOVÁ, Markéta
V dnešní době je porod velice medializovaná záležitost, o kterou je veliký zájem ze strany těhotných i celé společnosti. Nové poznatky mohou rodičky najít v časopisech zaměřených na tuto problematiku, knihách určených přímo pro těhotné ženy nebo například na předporodních kurzech vedených porodní asistentkou. Nejlépe přístupným zdrojem informací se stává internet, kde si mohou nastávající maminky najít vše od teoretických znalostí až po konzultace s odborníky či rozmluvy s dalšími rodičkami. Pro plnohodnotné rozhodnutí by měla být rodička plně informovaná o možných komplikacích či následcích svého jednání, protože jen ona ponese za své jednání zodpovědnost. Dostatek informací dává také rodičce možnost bránit se nestandardním postupům či neprofesionálnímu přístupu personálu. Na zdravotnickém personálu je, aby taková rozhodnutí rodičky respektoval a poskytoval profesionální péči za daných podmínek

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.