|
Psychosociální aspekty v radioterapii
ICHOVÁ, Barbora
Bakalářská práce na téma "Psychosociální aspekty v radioterapii" se zabývá psychosociálními hledisky u onkologických pacientů podstupujících radioterapii a u radiologických asistentů, kteří je léčbou provází. Předložená práce má dva cíle. Prvním bylo zmapovat psychosociální problémy provázející pacienty při podstupování radioterapie. Druhým cílem pak bylo zmapovat psychosociální aspekty u radiologických asistentů v rámci výkonu jejich povolání. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část a celkem je členěna do 6 kapitol. Teoretická část se zaměřuje na radioterapii, současný stav problematiky a na lidské potřeby související s léčbou onkologického onemocnění. Dále se zaměřuje na psychologické a sociální aspekty radioterapie, na stres a jeho mechanismy a v neposlední řadě na problematiku pomáhající profese. Praktická část práce se zabývá realizovaným dotazníkovým šetřením. Výzkumný záměr této práce byl naplňován pomocí dotazníkového průzkumu mezi onkologickými pacienty a radiologickými asistenty. Dotazníky pro obě skupiny byly koncipované do polostrukturované formy a následně statisticky zpracovány. Výsledky zrealizovaného průzkumu nabízí možnost nahlédnout do prožívání onkologických pacientů a radiologických asistentů. Nabízí odpovědi na otázky, co představuje největší psychosociální zátěž u pacientů podstupujících radioterapii a jaké faktory nejvíce ovlivňují kvalitu jejich života. Stejně tak získané výsledky ukazují, jak je radiologický asistent ovlivněn psychosociálními riziky a stresem během výkonu svého povolání, a jaké má možnosti k jejich zvládání. Práce tak může posloužit jako studijní materiál radiologickým asistentům a studentům zdravotnických oborů, kterým může pomoci při komplikované komunikaci s onkologicky nemocným v rámci výkonu svého povolání.
|
|
Etický kodex učitele
HÁJKOVÁ, Hana
Diplomová práce je zaměřena na problematiku etického kodexu učitele u nás. Cílem práce je získání informací o názorech učitelů z praxe vztahujících se k tomuto tématu. Teoretická část zachycuje etické kodexy pomáhajících profesí a podrobněji představuje etický kodex učitele používaný na jedné ze základních škol. Dále představuje kodexy příbuzných oborů existující v zahraničí. V rámci praktické části za pomoci kvalitativního výzkumného šetření je zkoumáno povědomí vybraných učitelů o daném kodexu. Výzkumné šetření probíhá prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů, kdy jsou osloveni učitelé základní školy, která si kodex sama stanovila a učitelé, kteří jím vázáni nejsou.
|
|
Syndrom vyhoření u učitelů na základní škole
LEXOVÁ, Marie
Anotace Diplomová práce má charakter teoreticko-empirický. Svým obsahem se zaměřuje na definování pojmu syndrom vyhoření (burn out) u učitelů na základní škole. První část práce se zabývá definováním pojmu burn out a také tím, jaký vztah mají mezi sebou pojmy stres a burnout. V další části práce jsou zpracovány jednotlivé fáze procesu vyhoření a jeho projevy. Následující část práce se zabývá příčinami vzniku stavu burn out. Kapitola další vysvětluje pojem pomáhající profese a zaměřuje se především na povolání učitele a na specifika tohoto povolání. Dále je věnována pozornost tomu, jaký vliv má syndrom vyhoření na výkon v povolání učitele. Závěrečná kapitola teoretické části je věnována možnostem zvládání a prevence syndromu vyhoření v povolání učitele. Praktická část byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření. Získané údaje slouží k porovnání výskytu projevů burn out u pedagogů s různou délkou pedagogické praxe. Cílem praktické části je porovnat to, zda má délka pedagogické praxe vliv na četnost projevů syndromu vyhoření.
|