Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 187 záznamů.  začátekpředchozí178 - 187  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Putování papírovými sny Pavla Z. Interpretace jeho samizdatové i oficiální literární činnosti
PROKOPOVÁ KOUBOVÁ, Markéta
Tato práce vyznívá jako monografie současného českého básníka Pavla Zajíčka. Základem této studie je analýza a interpretace jeho celoživotní oficiální i samizdatové literární činnosti. Při rozboru některých (porevolučních) sbírek jsem vycházela z recenzí současných literárních časopisů. Představuji také život tohoto spisovatele, především v kontextu doby, ve které žil. Stručně se zmíním o dvou hudebních skupinách, jež jsou úzce spjaté s touto osobností, tedy o DG 307 a PPU. Ve studii také používám emailovou korespondenci s Pavlem Z, všímám si i dostupných rozhovorů s tímto básníkem. Tato práce vyznívá jako monografie současného českého básníka Pavla Zajíčka. Základem této studie je analýza a interpretace jeho celoživotní oficiální i samizdatové literární činnosti. Při rozboru některých (porevolučních) sbírek jsem vycházela z recenzí současných literárních časopisů. Představuji také život tohoto spisovatele, především v kontextu doby, ve které žil. Stručně se zmíním o dvou hudebních skupinách, jež jsou úzce spjaté s touto osobností, tedy o DG 307 a PPU. Ve studii také používám emailovou korespondenci s Pavlem Z, všímám si i dostupných rozhovorů s tímto básníkem. Tato práce vyznívá jako monografie současného českého básníka Pavla Zajíčka. Základem této studie je analýza a interpretace jeho celoživotní oficiální i samizdatové literární činnosti. Při rozboru některých (porevolučních) sbírek jsem vycházela z recenzí současných literárních časopisů. Představuji také život tohoto spisovatele, především v kontextu doby, ve které žil. Stručně se zmíním o dvou hudebních skupinách, jež jsou úzce spjaté s touto osobností, tedy o DG 307 a PPU. Ve studii také používám emailovou korespondenci s Pavlem Z, všímám si i dostupných rozhovorů s tímto básníkem.
Myšlenky rostlin
ŠOBROVÁ, Lenka
Tato práce, s názvem myšlenky rostlin, sestává ze dvou základních částí, a sice z části teoretické a části praktické. Teoretická část práce je zaměřena především na vysvětlení základních myšlenek a inspirace, které se staly východisky pro praktickou část mé práce. V souvislosti s tématem práce je zde také dokumentován výřez současné výtvarné scény, zabývající se rostlinným a krajinářským detailem. Praktická část práce je tvořena obsahově uceleným monumentálním triptychem, zpracovaným pomocí akrylu na plátně.
Poezie Vratislava Effenbergera
HOMOLKOVÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá poezií Vratislava Effenbergera z let 1940 ? 1951, která byla vydána roku 2004 nakladatelstvím Torst pod názvem Básně 1. Toto nakladatelství si klade za cíl vydat celé autorovo rukopisné dílo. Práce v úvodu seznamuje čtenáře s metodologickým vymezením, se sekundární literaturou a svým hlavním cílem práce. Druhá kapitola se věnuje obecným tendencím ve vývoji francouzského i československého surrealismu. Třetí kapitola informuje o Effenbergerových teoretických i uměleckých textech, z nichž mnohé stále čekají na publikování. Čtvrtá kapitola je zaměřena na Effenbergerův postoj k surrealismu a na jeho roli hlavního teoretika. Je zde vysvětlena řada surrealistických pojmů. Náplní páté kapitoly je konečně vlastní interpretace jednotlivých básnických sbírek Vratislava Effenbergera v konfrontaci s interpretacemi Bruna Solaříka, Miloslava Caňka a Františka Dryjeho, pro surrealismus významných osobností. Šestá kapitola nabízí interpretaci formou průřezů do Effenbergerovy poezie na základě témat prostoru a času, subjektivity a objektivity, černého humoru a absurdity a způsobu zobrazování ženy a erotiky. Cílem této diplomové práce je přiblížit osobnost a poezii Vratislava Effenbergera současnému běžnému čtenáři a pomoci mu jí lépe porozumět.
Poezie Milady Součkové
POSLUŠNÁ, Barbora
Anotace Diplomová práce je zaměřena na poezii Milady Součkové z let 1942 ? 1983. Úvodní kapitola je věnována tezím a metodologickému vymezení práce. Dále se práce věnuje terminologickému vymezení pojmu ?avantgarda?. Nejdříve uvádí vybrané slovníkové definice, poté vychází z textu Vladimíra Papouška ? Gravitace avantgard. Ve druhé kapitole se pak práce zabývá konfrontací avantgardních tendencí s uměleckými tendencemi v díle Milady Součkové. Klade si tedy otázku, zda je adekvátní v souvislosti s avantgardou o Součkové hovořit. Na tutéž problematiku pak naráží i v kapitole třetí, věnované manželovi Milady Součkové, Zdenku Rykrovi. Dále se tato kapitola zabývá stručným zachycením Rykrova života a postihnutím podobných obecných tendencí v díle manželů. Kapitola čtvrtá se soustředí na tři odborné práce Milady Součkové, psané v letech 1954 ? 1964. Studie jsou zde stručně charakterizovány a opět částečně konfrontovány s dílem a životem Součkové. Závěrečná kapitola je věnována samotné poezii Milady Součkové. V podkapitolách jsou představeny jednotlivé sbírky, které autorka práce interpretuje, zachycuje obecné tendence díla Součkové a sbírky vzájemně konfrontuje. Odkazuje také ke dvěma básním vydaných v letech 1938 a 1939. Cílem je pak postihnout proměny či naopak opakující se témata, motivy v komplexním básnickém díle Milady Součkové.
Česká poezie v anglickém exilu v době druhé světové války
ŠTUMPFOVÁ, Barbora
Následující bakalářská práce je zaměřena na interpretaci poezie českých autorů v britském exilu v době druhé světové války. Během zkoumání jednotlivých sbírek je na básně nahlíženo v kontextu se soudobou domácí poezií 30. a 40. let 20. století. Cílem práce je především zachytit prožitek lyrického subjektu v exilovém prostředí. Součástí práce je i kapitola, která se zabývá kulturním prostředím v britském exilu, protože tento faktor měl pochopitelně vliv na život československých emigrantů i našich umělců. V ní jsou stručně nahlíženy i dobové básnické sborníky, které vyšly v britském exilu během druhé světové války. Stručně bude také zmíněn historický kontext, který samozřejmě s pozdějším odchodem umělců do exilu a jejich tvorbou souvisí.
Poezie básníků Literární skupiny
BROUČKOVÁ, Veronika
Předkládaná práce se soustředí na díla básníků Literární skupiny, která byla ustavena v roce 1921. Práce je rozdělena do několika kapitol, v nichž autorka interpretuje díla jednotlivých autorů na základě několika příznakových jevů. Jedná se o pojmy a motivy smrti a života jakožto dvou neoddělitelných částí lidské existence, religiozity a náboženství a posouvání původních významů, dále o pojetí individua v rámci společenství. Další kapitola se věnuje motivu srdce a vnímání citovosti a emotivní angažovanosti v zájmu budování "nového světa". V poslední kapitole je naznačena dobová reflexe a diskuse s pražským Devětsilem. Autorka interpretuje díla v kontextu s dobovým proudem expresionismu, jehož význam vnímá v širokém slova smyslu, nikoliv jen jako umělecký směr, ale jako "životní pocit", proud, který proniká do všech sfér lidské činnosti. V této optice je pak nahlížena také Literární skupina, která se od expresionismu nedistancovala, ale naopak se k němu ústy svého mluvčího Františka Götze v počátku přihlašovala. V práci je dále sledován tento teoretický záměr, který mnohdy neodpovídá uměleckému gestu. Předkládaná práce se soustředí na díla básníků Literární skupiny, která byla ustavena v roce 1921. Práce je rozdělena do několika kapitol, v nichž autorka interpretuje díla jednotlivých autorů na základě několika příznakových jevů. Jedná se o pojmy a motivy smrti a života jakožto dvou neoddělitelných částí lidské existence, religiozity a náboženství a posouvání původních významů, dále o pojetí individua v rámci společenství. Další kapitola se věnuje motivu srdce a vnímání citovosti a emotivní angažovanosti v zájmu budování ?nového světa?. V poslední kapitole je naznačena dobová reflexe a diskuse s pražským Devětsilem. Autorka interpretuje díla v kontextu s dobovým proudem expresionismu, jehož význam vnímá v širokém slova smyslu, nikoliv jen jako umělecký směr, ale jako ?životní pocit?, proud, který proniká do všech sfér lidské činnosti. V této optice je pak nahlížena také Literární skupina, která se od expresionismu nedistancovala, ale naopak se k němu ústy svého mluvčího Františka Götze v počátku přihlašovala. V práci je dále sledován tento teoretický záměr, který mnohdy neodpovídá uměleckému gestu.
Dílo J. Hory v kontextu literatury 1. poloviny 20. století (monografická studie)
KLEČÁK, Jiří
Diplomová práce se zabývá analýzou souboru díla Josefa Hory (1891-1945) v kontextu literatury 1. poloviny 20. století. Je zaměřena hlavně na proměny Horovy poetiky v jeho díle básnickém. Jejím předmětem zájmu je také další autorova umělecká a publicistická tvorba, vše je uváděno do souvislostí s jeho životem a ostatní literární produkcí té doby. První kapitola je věnována životopisu Josefa Hory se zaměřením na vlivy na jeho dílo. Druhá kapitola analyzuje autorovo dílo básnické po jednotlivých básnických sbírkách. Ty jsou řazeny chronologicky pro lepší pochopení vzájemných vlivů i vlivů doby, v nichž vznikaly. Ve třetí kapitole je popsán vývoj jeho próz a jejich interpretace, řazeny jsou opět chronologicky. Čtvrtá kapitola referuje o Horových překladech z ruštiny, němčiny a z jihoslovanských jazyků. V páté kapitole se stručně pojednává o jeho tvorbě publicistické, především o tématech a žánrech, jimž se věnoval. Šestá kapitola zachycuje bibliografii Josefa Hory a v závěru jsou shrnuta a zobecněna všechna zjištěná fakta.
Poezie v předškolním vzdělávání
NEBESOVÁ, Blanka
Záměrem mé práce je zmapovat možnosti využití lidové a autorské poezie v oblasti předškolního vzdělávání v prostředí konkrétní mateřské školy a upozornit na další možnosti jejího využití. V teoretické části bakalářské práce jsem se zaměřila na definování literárního prostoru při hledání vhodného materiálu pro práci s dětmi a na vymezení psychologických zvláštností dětí předškolního věku a jejich dalších schopností ve vztahu k poezii. Praktická část je tvořena třemi tématickými bloky, které prezentují různé způsoby a možnosti využití poezie a její součástí je krátký videozáznam z ukázky přímé práce s dětmi.
Dílo básníků ze skupiny kolem Kamila Bednáře
BRDEK, Zdeněk
Diplomová práce s názvem {\clqq}Dílo básníků ze skupiny kolem Kamila Bednáře`` pojednává o skupině literátů, jež se na přelomu 30. a 40. let 20. století utvořila kolem jmenovaného básníka, který platil za mluvčího své generace, označované jako {\clqq}protektorátní``. Pokoušíme se vysvětlit historické souvislosti tvorby této skupiny v kontextu české literatury 40. let a sledujeme její útlum během 2. sv. války, postupný rozklad v poválečných letech i definitivní konec po převratu v únoru 1948. Věnujeme se pouze básníkům, jejich poetické tvorbě a teoretickým textům, které zasáhly do diskuze o mladé generaci a její poezii. Snažíme se ozřejmit pojem a koncepci {\clqq}nahého člověka``, která naznačovala, že by mohla být považována za program mladých umělců nebo při nejmenším za jejich společnou základnu. Svou pozornost upínáme na tři patrně nejzajímavější básnické postavy, a sice na Kamila Bednáře, Hanuše Bonna a hlavně na Jiřího Ortena. Budeme si všímat podobností, rozdílností a také existenciálních fenoménů, které bývají se skupinou kolem Bednáře spojovány. Právě Jiří Orten se ukáže být nejtalentovanějším, nejinspirativnějším a zřejmě nejblíže filozofickému existencialismu. Zvláštní kapitoly tvoří Jarní almanach básnický, jakožto generační vystoupení mladých básníků, Kritický měsíčník {--} časopis, který pod vedením Václava Černého poskytl bednářovcům prostor, Ohnice, jako poslední počin skomírající skupiny a krátce se zmíníme i o pronikání existencialismu do Českých zemí.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 187 záznamů.   začátekpředchozí178 - 187  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.