|
K řešení výsledných posuvných pohybů v uloženích středů planet převodové soustavy se čtyřmi jednonásobnými satelity a jejich zastaveným nosičem
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
Předložená výzkumná zpráva se zabývá ukázkami numerického řešení vlivu některých parametrů na vnitřní dynamiku pseudoplanetového převodového systému se čtyřmi jednonásobnými satelity s čelním přímým ozubením a zastaveným nosičem satelitů typu Wikov PP především se zaměřením na řešení výsledných posuvných pohybů v uloženích středů satelitů. Rozbor řešení dynamických jevů v kvaziustáleném stavu je proveden pro dva vybrané intervaly otáček centrálního kola 2 pro jednu periodu výsledných tuhostních funkcí v záběrech ozubených kol i uvažovaných předpokládaných chybových funkcí v záběrech ozubení. Pozornost je věnována trajektoriím výsledného posuvného pohybu středu uložení satelitu ve větvi a, horizontálnímu (tečnému) i vertikálnímu (radiálnímu) výslednému posuvnému pohybu středu uložení satelitu a dále relativnímu pohybu v záběrech ozubení všech kol.
|
|
Dynamický model planetové převodovky se čtyřmi jednonásobnými satelity a zastaveným nosičem satelitů
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
V rámci řešení projektu TAČR TA04011656 a v návaznosti na předchozí výzkumné zprávy Z-1512/14, Z-1521/14, Z-1537/15 byl sestaven zpřesněný matematicko-fyzikální slabě a silně nelineární parametrický dynamický model pseudoplanetové převodové soustavy s kinematickými vazbami, tj. se čtyřmi jednonásobnými satelity s čelním přímým ozubením a zastaveným nosičem satelitů (model Wikov typ PP) o 28 stupních volnosti. Model respektuje jak elastické uložení všech ozubených kol, tak i pomocí Heavisideových funkcí možné odskoky zabírajících zubových profilů v oblastech bočních zubových vůlí, kdy dochází k rázovým jevům při opětovném styku zubových boků jak při normálním, tak i při eventuálním inverzním záběru, v závislosti na velikosti dynamické síly v ozubení. Na základě explicitního vyjádření Lagrangeových pohybových rovnic tohoto modelu je připraven simulační model převodové soustavy v prostředí MATLAB/Simulink.
|
|
Dynamika nelineárních parametrických planetových soustav s kinematickými vazbami
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
Zpráva zevrubně pojednává o teorii dynamiky rovinných matematicko-fyzikálních modelů planetových diferenciálních a zvláštních případů pseudoplanetových převodových soustav. Vzhledem k existenci bočních zubových vůlí, je systém chápán jako diskrétní nekonzervativní silně nelineární parametrická a vícefrekvenčně buzená soustava s mnoha stupni volnosti. Pohybové rovnice byly odvozeny a sestaveny na základě Lagrangeovy teorie v kompaktním tvaru a vyjadřují tři oblasti záběru ozubených kol, tj. oblast normálního záběru ozubení, oblast boční zubové vůle a oblast inverzního záběru ozubení. Po odskoku zabírajících zubových profilů v oblasti boční zubové vůle dochází k rázovým jevům při opětovném styku zubových boků jak při normálním, tak i při eventuálním inverzním záběru, v závislosti na velikosti dynamické síly v ozubení.
|
| |
|
Amplitudová modulace časově heteronomní - parametrické tuhostní funkce ozubení v dynamické analýze vysokoparametrických převodových soustav
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
Pro zajištění spolehlivosti strojních systémů je obecně zapotřebí dokonalá jejich dynamická analýza. U převodových soustav s kinematickými vazbami – ozubenými koly je především nutná analýza vnitřní dynamiky těchto časově heteronomních slabě a silně nelineárních systémů, zvláště v oblasti vysokootáčkových lehkých a vysoce namáhaných soustav. Práce se zabývá vlivem amplitudové modulace výsledné tuhostní funkce ozubení v záběru resp. jejího modifikovaného tvaru v podmínkách rázových jevů na vnitřní dynamiku zvláště v pseudoplanetových převodových soustavách s děleným tokem výkonu. Numerická simulace matematicko-fyzikálního modelu jedné větve výkonového toku pseudoplanetové převodové soustavy je provedena v prostředí MATLAB/Simulink.
|
| |
| |
| |
| |
|
K problematice rázových jevů v planetových převodových soustavách s čelním ozubením
Hortel, Milan ; Škuderová, Alena
Konstrukce pseudoplanetových převodových systémů má být založena na dokonalé znalosti dynamických jevů probíhajících v těchto slabě a silně nelineárních parametrických soustavách. Jedním z nebezpečných jevů vnitřní dynamiky těchto systémů jsou rázy v důsledku technologických zubových bočních vůlí. Příspěvek je zaměřen na simulační analýzu vlivu tlumení a rázových jevů na dynamické vlastnosti zvláštního případu soustavy s děleným tokem výkonu.
|