|
New roles of libraries in Teaching, Learning and Research
Geleijnse, Hans
The Open Access movement started as an answer to the ‘journals crisis’ and has developed into worldwide initiatives to speed up and renew the process of scholarly communication and to improve the access to research publications and data. Open Access is currently being promoted by researchers and librarians, but also by university boards, national governments, funding bodies and the European Commission. The development of University mandates, Open Access Journals, institutional and subject repositories will be discussed. The focus will be on the developments in Europe and on the involvement and role of research libraries. Experiences with repositories learn that it is important that the deposit of publications is integrated in the workflow of the researcher and that repositories are seamlessly linked with the research information system. It is a great challenge to renovate the process of scholarly communication in such a way that open access can be provided to scholarly information, with maintaining the principles of quality control, certification and peer review. Research communities can play a key role in the development of new models and the creation of sustainable solutions, but leadership of university managers is essential to pave the way and to create the conditions for change.
Prezentace: PDF
|
|
The Future of Academic Publishing for the Good of University and Society
Noorda, Sijbolt J.
The recent trends in digital media and issues of access to research data, academic publications and education resources. Will sharing data, open access to peer reviewed journals and open educational resources change higher education and research? What does it take to seriously participate in these developments? What are the costs and risks, what are the benefits to students, scholars and society at large?
Prezentace: PDF
|
| |
| |
| |
|
Komu se nelení, tomu se zelení: Open Access Greenhorns
Simandlová, Tereza
Jednou z cest otevřeného přístupu je zelená cesta (green road). Vydá-li se vědec/odborník/student po zelené cestě, doputuje až k repozitářům institucionálním, předmětovým či osobním, kde buď může autoarchivovat svoji vědeckou práci, či získat přístup k práci ostatních. Open Access “Greenhorni” se v poslední době množí jako houby po dešti. Znáte i vy svůj repozitář?
Prezentace: idr-88_1 - PDF Videozáznam: idr-88_2 - MP4
|
| |
| |
|
Knihovna AV ČR a otevřený přístup k informacím
Burešová, Iva
V úvodní části je představena politika otevřeného přístupu v Akademii věd ČR a stručně představeny základní principy volného publikování a zpřístupňování informačních zdrojů (open access) v prostředí AV ČR. Další z částí je zaměřena na popis výhod a nevýhod publikování s volným přístupem, trendy ve vývoji tohoto hnutí a aspekty otevřeného přístupu. Poslední část je věnována aktivitám AV ČR v oblasti otevřeného přístupu – tj. budování institucionálního repozitáře a fondu na podporu „gold“ open access publikování.
Prezentace: nusl-71449_1 - PDF Videozáznam: nusl-71449_2 - MP4
|
|
Podpora vědy a výzkumu v univerzitních knihovnách
Budínský, Lukáš
Knihovna již dávno není pouze místem pro výpůjčku knih, ale stává se primárně centrem služeb. Zejména univerzitní knihovny obsluhují široké spektrum uživatelů od studentů přes doktorandy až po vědecké pracovníky a nabízejí bohaté portfolio služeb pro všechny cílové skupiny. Přednáška přiblíží, co vše může knihovna nabídnout pro podporu vědy, výzkumu a Open Access na příkladu Knihovny Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Ta s využitím nejmodernějších technologií (SFX, MetaLib, DSpace, Xerxes..) a informačních specialistů vychází vstříc požadavkům těch nejnáročnějších uživatelů - vědců a studentů doktorských programů.
Prezentace: nusl-71448_1 - PDF Videozáznam: nusl-71448_2 - MP4
|