| |
|
Ochrana obyvatelstva na území města České Budějovice v případě nehody spojené s únikem nebezpečných chemických látek.
BOURA, Jindřich
Teoretická část diplomové práce se zabývá ochranou obyvatelstva se zaměřením na události související s únikem nebezpečných chemických látek. Obsahem první kapitoly je základní dělení mimořádných událostí, které jsou děleny na události zapříčiněné lidskou činností a události vznikající bez ohledu na činnost člověka, zejména přírodního charakteru. Kapitola je zaměřena především na události související s činností člověka a události mající souvislost s únikem nebezpečných chemických látek, jako jsou například havárie chemických zařízení. V následující podkapitole je zpracována základní klasifikace nebezpečných chemických látek, dle jejich chemických vlastností a toxicity. Následující podkapitola se zabývá ochranou obyvatelstva jako takovou. Pro pochopení celé problematiky jsou v dané podkapitole uvedeny základní informace související s ochranou obyvatelstva a charakteristika základních pojmů s touto problematikou související. Varování a evakuace je v této kapitole rozebrána detailněji. Dále je v práci popsáno havarijní plánování jako základní prostředek ochrany obyvatelstva. Havarijní plánování je popsáno od úrovně územně samosprávního celku, tedy havarijní plán kraje až po vnitřní havarijní plán chemického zařízení. V druhé části diplomové práce je formulována výzkumná otázka, která zní: "Jaká je připravenost systému ochrany obyvatelstva Českých Budějovic v případě úniku nebezpečných chemických látek?" Výzkum byl zaměřen na obsah příslušných plánů, subjektů nakládajících s nebezpečnými chemickými látkami v ORP České Budějovice. Během výzkumu byla sledována základní kritéria jenž mají být v daných plánech obsažena a sice, zda-li jsou uvedena či nikoliv. Předmětem výzkumu bylo 16 plánů řešení mimořádných událostí subjektů nakládajících s nebezpečnými chemickými látkami v ORP a městě České Budějovice. Následuje vyhodnocení získaných výsledků dle stanoveného Indexu připravenosti. V závěru práce je odpovězeno na stanovenou výzkumnou otázku a to i s ohledem na zjištěné závažné nedostatky, které byli během výzkumu v příslušných plánech identifikovány. V diskuzi a závěru jsou rovněž navržena opatření mající za cíl celkové zlepšení úrovně ochrany obyvatelstva v daném územně samosprávním celku ORP a města Česko Budějovice.
|
|
Řízení rizik zacílené na zajištění bezpečnosti složitých kritických objektů
Procházková, Dana
Kritické objekty jsou složité technologické objekty a infrastruktury, které jsou nutné pro životy lidí v dnešním světě, a to při normálních, abnormálních i kritických podmínkách. Práce obsahuje recentní pokrokové způsoby řešení jejich bezpečnosti založené na: správném výběru kontextu pro chápání rizik, který zohledňuje schopnosti používaných konceptů zajistit bezpečnost a disponibilní zdroje, síly a prostředky; kvalitní práci s riziky; aplikaci dvou zásadních přístupů, a to All-Hazard-Approach a Defence-In-Depth, provázaných do pětistupňového systému pro zajištění bezpečnosti; a aplikaci procesního modelu pro řízení bezpečnosti v čase.
|
| |
|
Logistika obcí s rozšířenou působností Kraje Vysočina se zaměřením na ochranu obyvatelstva
PAUK, Roman
Ve své bakalářské práci se zabývám problematikou používání logistiky v ochraně obyvatelstva v obcích s rozšířenou působností Kraje Vysočina. Logistika obecně obsahuje mnoho různých činností. Jejich implementací na jednotlivé obory ochrany obyvatelstva vzniká velice obsažné téma. Vzhledem k tomu, že v Kraji Vysočina může nastat celá řada mimořádných událostí, je třeba být na tyto děje připraven. To je právě obsahem ochrany obyvatelstva a logistických činností s ochranou obyvatelstva souvisejících. Cílem mé práce je zjištění aktuálního stavu logistického zabezpečení ochrany obyvatelstva ze strany územních samosprávných celků v Kraji Vysočina, vymezení nedostatků v této oblasti a navrhnutí možností zdokonalení logistických činností u těchto obcí s rozšířenou působností. Dalším bodem je identifikace potřeb obyvatel postižených mimořádnými událostmi a doporučení případných změn. Tato problematika je zpracována řadou právních předpisů zabývajících se ochranou obyvatelstva, krizovým řízením a rozpočtováním. Z dalších důležitých dokumentů jsou to krizové plány krajů. Některé logistické činnosti za jednotlivé obce Kraje Vysočina zastává Hasičský záchranný sbor kraje na základě příslušných zákonů. I přes to však zůstává mnoho dalších, které provádějí obce s rozšířenou působností Kraje Vysočina. Obecně lze říci, že většina logistiky zde spočívá ve shromažďování a poskytování informací pro tvorbu různých plánů a v logistické komunikaci. Větší část logistických činností by přišla na řadu až v případě nastalé, nebo hrozící krizové situace.
|
|
Historie a současnost Červeného kříže a Civilní ochrany.
KUBEŠ, Tomáš
První část je věnována období vzniku a utváření Mezinárodního hnutí Červeného kříže a Červeného půlměsíce. Zvláštní pozornost je v této první části práce zaměřena na osobnost Henryho Dunanta jako zakladatele Červeného kříže. Následuje část o vývoji a působnosti Červeného kříže na území Česoslovenské, dále pak České republiky. Poslední kapitola práce je věnována působnosti státem organizované civilní ochrany.
|
|
Předpokládané chování obyvatel při spuštění JSVV
JINDŘICH, Eduard
Anotace Varování obyvatel v České republice je zabezpečováno jednotným systémem varování a vyrozumění. Tento systém se skládá z koncových prvků, rotačních nebo elektronických sirén, bezdrátových rozhlasů a ovládacích terminálů. Včasné varování obyvatel je důležité při vzniku havárií a mimořádných událostí.V současné době se do technologií jednotného systému varování a vyrozumění investují nemalé finanční prostředky a zavádí se nové koncepce v oblasti vyrozumění a varování obyvatel. Cílem práce je zjistit chování obyvatel Jihočeského kraje při spuštění jednotného systému varování a vyrozumění. Zjistit počet osob, které by v případě vzniku mimořádné události věděli, jak se zachovat v dané situaci. Výzkum byl prováděn formou dotazníkového šetření. Dotazníkem byli osloveni občané Jihočeského kraje všech věkových kategorií. Z těchto vyplněných dotazníků byly zpracovány grafy. V závěru práce shrnuji nejdůležitější poznatky, které vyplynuly z provedeného průzkumu a navrhuji možné řešení k dané problematice.
|