Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Etická dilemata v multikulturním ošetřovatelství v souvislosti s dětskými ukrajinskými válečnými uprchlíky
Kučerová, Jana ; Červenková, Denisa (vedoucí práce) ; Bouma, David (oponent)
Diplomová práce se zabývá přístupem dětských sester k dětským ukrajinským válečným uprchlíkům vyžadujícím intenzivní onkologickou péči. Jako etická norma jsou v ošetřovatelství používány modely transkulturního - multikulturního ošetřovatelství. Zejména modely M. Leiningerové, J. N. Gigerové a R. Davidhizarové vytvořené v 50. letech minulého století zaměřené na holistickou kulturní péči, zdraví a projevy nemoci jedinců či skupin a která respektuje společné znaky kulturních hodnot, víry a praktik. Klíčová slova Ukrajinci, migrace, válka, ošetřovatelství, ošetřovatelský model, transkulturní - multikulturní ošetřovatelství, komunikace, lidská práva, dětský pacient, charta práv dětí v nemocnici, lidská důstojnost
Aplikace modelu Kingové v péči o klienta na ortopedickém oddělení
KREMSOVÁ, Alžběta
V diplomové práci jsem se zabývala možností aplikace modelu Kingové v péči o klienta na ortopedickém oddělení. Model Kingové je zaměřen na interakci mezi sestrou a nemocným. Dosažení shody v interakci mezi sestrou a pacientem/klientem vytváří lepší předpoklad pro dosažení cíle v péči a tím saturování jeho potřeb. S kombinací s modelem Gordonové dochází k lepšímu uspokojování potřeb člověka a tím ke zkvalitnění péče na ortopedickém oddělení.
Využití interakčního modelu I. Kingové v péči o pacienta s poruchou sluchu
MALÁKOVÁ, Lenka
V současné době pacientů s poruchou sluchu neustále přibývá. Model I. Kingové je orientován na humánní a komplexní ošetřovatelskou péči. Úkolem sestry je v rámci modelu I. Kingové pomáhat jedincům prostřednictvím interakce. Sestra a pacient si společně vytyčují cíle a stanovují si prostředky k jejich dosažení. Svou práci na téma využití ošetřovatelského modelu I. Kingové jsem si vybrala z důvodu, abych se pokusila více přiblížit problematiku ošetřovatelských modelů a prakticky ukázala jejich využití v praxi. Výzkumné šetření je kvantitativně kvalitativní. Kvantitativní výzkumné šetření bylo prováděno metodou dotazování. Na techniku sběru dat byl použit dotazník. Na odděleních ORL bylo rozdáno celkem 100 dotazníků pro sestry a vrátilo se kompletně vyplněných 50 kusů. Výsledky jsou zpracovány do grafů. Kvalitativní výzkumné šetření bylo prováděno metodou dotazování. Sestry pracovaly s dokumentací dle I. Kingové po dobu jednoho měsíce. Dále byl s nimi proveden individuální hloubkový rozhovor. Sestry se mohly jednotlivě k předložené dokumentaci vyjádřit. Výsledky jsou zpracovány do tabulek. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, možnosti sester v interakci se sluchově postiženým pacientem. Cíl byl splněn. Byly stanoveny hypotézy. H1- Sestry mají zájem o školení ve znakové řeči se potvrdila. H2- Sestry nemají zájem používat piktogramy se nepotvrdila. H3 - Sestry dodržují zásady při komunikaci se sluchově postiženým pacientem se potvrdila. Druhým cílem bakalářské práce bylo zmapovat možnosti využití modelu I. Kingové v péči o pacienty s poruchou sluchu, hospitalizovaných na ORL oddělení. Dále byla položena výzkumná otázka, zda je možno využít dokumentaci dle modelu I. Kingové u pacientů s poruchou sluchu. Cíl byl splněn. Na základě výsledku rozhovorů jsme si stanovili hypotézu. "Vzdělání sester ovlivňuje schopnost pracovat s ošetřovatelskou dokumentací dle modelu I. Kingové". Používání modelu dle I. Kingové hodnotily sestry kladně. Dle jejich názoru získávají více informací o pacientovi a dochází ke zlepšení komunikace mezi pacientem a sestrou. Výsledky práce budou poskytnuty sestrám ORL oddělení, které pracují se sluchově postiženými pacienty. Dále bude možno výsledky uveřejnit v odborných publikacích.
Kvalita života u osob s lupénkou
MARKOVÁ, Iva
Lupénka není onemocněním moderní doby. V dnešní době postihuje 3-7 % obyvatelstva celého světa. V diplomové práci se věnuji problematice kvality života takto nemocných. Předpokládáme, že kvalita života je ovlivňuje klienta v holistickém pojetí. Onemocnění zasahuje do osobního, pracovního i společenského života. d Lupénka tedy není jen nemocí, ale i každodenním problémem či handicapem pro toho, kdo jí onemocní.Cílem mé práce bylo zjistit, jak lupénka ovlivňuje život jedince z ošetřovatelského hlediska a jak může sestra svými intervencemi pomoci ve wellbeing tohoto člověka. Dále pak jak by mohl ošetřovatelský model Dorothy Johnsonové pomoci v pochopení problematiky takto nemocných. Pro výzkum byly vytvořeny dva dotazníky, z nichž první byl zaměřen na kvalitu života formou standardizovaného dotazníku a druhý byl vytvořen na základě analýzy modelu Dorothy Johnsonové. Dotazníky byly rozdány osobám s onemocněním v Jihočeském a Středočeském kraji. Respondenti měli po vyplnění obou dotazníků označit, který je citlivější k problémům vyplývajících z onemocnění. Výsledky dotazníkového šetření jsou graficky znázorněny a následně jsou rozpracovány v kapitole diskuse.Závěrem bych chtěla říci, že hypotézy byly potvrzeny. Lupénka ovlivňuje život v holistickém pojetí, sestra v rámci svých ošetřovatelských intervencí může významně ovlivnit wellbeing klienta s tímto onemocněním a ošetřovatelský model D. Johnsonové je efektivní pomůckou pro poskytování ošetřovatelskou péče nemocným s lupénkou.
Využití ošetřovatelského modelu V. Hendersonové v péči o dětského klienta
ZEUNEROVÁ, Jana
Současná ošetřovatelská péče o dítě vychází z holistického přístupu, který je zaměřen na uspokojování potřeb. Ve většině zdravotnických zařízeních sestry používají dokumentaci podle M. Gordonové. Pro zjišťování potřeb a následné uspokojení potřeb dítěte je mnohem lepší použití ošetřovatelského modelu V. Hendersonové. Tento model patří do kategorie modelů potřeb a humanistických modelů. Potřeby dítěte jsou v tomto modelu rozděleny do 14 základních oblastí. Tato bakalářská práce se věnovala použití dokumentace podle ošetřovatelského modelu V. Hendersonové na oddělení kojenců a batolat FN Plzeň. Při zpracování dat byla použita na 1. část výzkumu metoda kvazi experimentu, technika pozorování. Výzkumný soubor této části výzkumu tvořily hospitalizované děti na oddělení kojenců a batolat. 2. část výzkumu byla kvantitativní s použitím metody dotazování technikou dotazníku. V této části výzkumu výzkumný soubor tvořily dětské sestry pracující na oddělení kojenců a batolat FN Plzeň.
Vyznavač buddhismu na ošetřovací jednotce
ČOUDKOVÁ, Lenka
Tématem naší práce byla problematika vyznavačů buddhismu na ošetřovací jednotce. Práci jsme rozdělili na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se mohou sestry, ale i širší veřejnost, seznámit se základními informacemi o buddhismu. Teoretická část je dělena do osmi hlavních kapitol. V teoretické části jsme splnili první cíl {\clqq}Vyjmenovat odlišnosti při uspokojování potřeb vyznavačů buddhismu ve zdraví a nemoci.`` V praktické části pak diskutujeme o výsledcích našeho výzkumu. K získání dat jsme použili techniku dotazníku. Obsahem třetího cíle bylo {\clqq}Porovnat vědomosti sester z Jihočeského a Středočeského kraje o specifikách ošetřování vyznavačů buddhismu.`` K tomuto cíli jsme si stanovili dvě hypotézy: Hypotéza č.1 předpokládala, že sestry zachovávají svou profesionalitu a jsou schopné vyhovět potřebám klientů s buddhistickým vyznáním a hypotéza č.2 předpokládala, že vědomosti sester o ošetřovatelských problémech v Jihočeském kraji jsou nižší, než vědomosti sester ve Středočeském kraji. Obě hypotézy se nám po statistickém zpracování dat potvrdily. V závěru této práce jsou shrnuty poznatky z teoretické a praktické části. V závěru práce je také uvedeno využití práce pro praxi- vhodné by bylo přitažlivou formou motivovat sestry, aby měly zájem dozvědět se nové informace o klientech jiných kultur a etnik a tak získaly širší všeobecný přehled, který je pro sestry v dnešní době nezbytný. V závěru v samostatné kapitole jsou popsána {\clqq}Specifika ošetřování vyznavačů buddhismu ve zdravotnických zařízeních`` což bylo obsahem druhého cíle. Pro doplnění tohoto cíle jsme vypracovali standard ošetřovatelské péče: {\clqq}Zásady realizace ošetřovatelské péče u vyznavačů/ sympatizantů buddhismu v ústavním zdravotnickém zařízení.``
Multikulturní přístup sester k čínské minoritě
ZAPLETALOVÁ, Květa
Tato práce je orientována na několik oblastí úzce spolu souvisejících. Byla vypracována s cílem zjistit, jak je etnické klima v České republice vnímáno sestrami, jaký mají názor na výuku multikulturního ošetřovatelství a zda se liší názory vysokoškolsky vzdělaných sester od středoškolsky vzdělaných. Byla stanovená 1. hypotéza, že výše dosaženého vzdělání ovlivňuje názor na nutnost multikulturního přístupu při ošetřování klientů jiných národností. Dalším cílem výzkumu byla monitorace znalostí sester v oblasti multikulturního ošetřovatelství a jejich přípravy na setkání s klientem jiného etnika. Zda se v této přípravě uplatňuje zavádění ošetřovatelských modelů. Multikulturní vzdělávání je na školách sice již zavedeno, chybí ale analýzy jejího efektu v praxi. S procesem povinného celoživotního vzdělávání jsou sice sestry nespokojeny, zejména kvůli nedobrovolnosti systému, je to ale způsob, jakým si mohou doplnit znalosti ve škole nenabyté, zejména starší sestry. Poslední část výzkumu zkoumala, jaké jsou znalosti sester o Číňanech a specifikách ošetřovatelské péče o čínské klienty. Opět se hodnotily rozdíly mezi vysokoškolsky a středoškolsky vzdělanými sestrami. Pro tuto část byla stanovena 2. hypotéza, že sestry nemají vědomosti o zvláštnostech péče o čínské klienty a je rozdíl mezi znalostmi vysokoškolsky a středoškolsky vzdělaných sester. Shromažďování dat probíhalo kvantitativní metodou pomocí dotazníku. Pro hodnocení statistické významnosti výsledků byl použit Pearsonův {$\omega$}-kvadrát test, {$\omega$} {--}kvadrát test metodou maximální věrohodnosti a Fisherův exaktní test. Statistická analýza potvrdila 1. hypotézu a nepotvrdila 2. hypotézu. Tato práce ukázala na nutnost multikulturního vzdělávání již, minimálně, na úrovni středních škol. Nutnost v podněcování studentů v zájmu o cizí kultury. Má práce také ukázala, že specifika péče o čínské klienty není mezi sestrami příliš známá, hypoteticky proto, že chybí exaktní literatura, věnovaná této minoritě, žijící v České republice.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.