Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ohýbání pseudoslov a role jejich mentální reprezentace při osvojování jazyka předškolních dětí
Walzová, Lucie ; Smolík, Filip (vedoucí práce) ; Jonáš, Juraj (oponent)
Tato práce se zabývá ohýbáním pseudoslov a významem jejich mentální reprezentace při osvojování jazyka předškolních dětí. Teoretická část práce představuje hlavní poznatky studia skloňování a morfologické produkce při osvojování jazyka. Prezentuje hlavní pohledy na mechanismus ohýbání slov u dětí a na výsledcích studií osvojování západoslovanských jazyků a pak představuje hlavní fenomény objevující se u dětí při morfologické produkci. Práce se také snaží demonstrovat roli životnosti jako sémantického vodítka při ohýbání slov a význam pseudoslov jako nástroje k poznávání mechanismů stojících za osvojováním morfologie. Empirická část této práce zkoumá roli životnosti jako sémantického vodítka při skloňování pseudoslov a význam rodu a vzoru pseudoslova při elicitaci tvaru v akuzativu u předškolních dětí ze zadaného tvaru v nominativu. Výsledky výzkumu naznačují, že životnost nemá význam jako sémantický marker pro osvojování dětí, ale její implementace do mužského rodu českého jazyka rozhoduje o koncovce slova v různých pádech, kterou se děti při skloňování řídí. U feminin má naopak vliv koncovka podle vzoru slova. Nejjednodušší je pro děti skloňování tvarů, které nevyžadují změnu nebo odebrání koncovky. Děti v testu chybovaly nejčastěji zopakováním tvarů, což naznačuje, že spíše, než změnu koncovek,...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.