|
Paul Hindemith a jeho Sonáta pro fagot a klavír
Šmíd, Jan ; SEIDL, Jiří (vedoucí práce) ; HUDEČEK, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá osobností skladatele Paula Hindemitha a jeho Sonátou pro fagot a klavír. Úvodní kapitola pojednává o životě a zásluhách skladatele. Další část se věnuje vlastní skladbě a obsahuje také formální rozbor. Závěrem je uveden výběr skladeb pro dřevěné dechové nástroje a přehled Hindemithových sonát.
|
|
Vývoj dramatična v německé opeře
Morozová, Tamara ; HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna (vedoucí práce) ; VOTAVOVÁ, Yvona (oponent)
Hlavní myšlenkou této práce je přiblížit vývoj německé romantické opery se zaměřením na výrazný rozvoj jejího dramatična, jak po hudební, tak po textové a konečně interpretační stránce. Jména tří mužů, kteří dali světu německou operu, jsou nezpochybnitelná. Výběr z jejich děl (s přihlédnutím k tématu práce) už byl obtížnější a značně subjektivní. Vytvořili mnoho výrazných ženských typů, vybrala jsem z nich tedy pět hrdinek, které mi posloužily jako jednotlivé milníky při cestě dlouhé téměř celé jedno století. Poskytly mi tak vhodnou strukturu k mapování uměleckého zrání a vývoje nové, svébytné a zcela jedinečné operní formy
|
| |
|
G.F.Handel Kantata HWV 150- “Ero e Leandro“
Dudikj, Stefani ; KAUPOVÁ, Helena (vedoucí práce) ; MÁROVÁ, Libuše (oponent)
In this thesis, I focused on George Frideric Handel's cantata "Ero e Leandro".
At first, I define the opera, cantata and oratorio, as well as compare the works, the development of the cantata as a music form, also about composer's impacts on his life and making a music creation. And as the main part of my bachelor thesis, I outlined the content and the music analysis of the cantata that I have chosen.
The aim of my work is to present and reflect the cantata which I had been singing.
|
|
Robert Schumann a koncertní kus pro čtyři lesní rohy
Černá, Barbora ; DIVOKÝ, Zdeněk (vedoucí práce) ; BABORÁK, Radek (oponent)
Ve své bakalářské práci jsem popisovala život Roberta Schumanna a jeho Koncertní kus pro čtyři lesní rohy, op. 86. Práce je rozdělena do tří kapitol. V první kapitole se zabývám životem skladatele. Druhá kapitola se zabývá skladbou Koncertní kus pro čtyři lesní rohy, op. 86, jejím vznikem a j ezde i formální robor. Ve třetí kapitole porovnávám nahrávky
interpretů a jsou zde zmíněny i jejich životopisy.
|
|
Přínos operní reformy Richarda Wagnera pro následující generace
Vaculík Erlebachová, Zdeňka ; MÁROVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na osobnost Richarda Wagnera, na jeho tvorbu a operní reformu. Po seznámení s životopisnými daty umělce se práce zabývá vznikem a jednotlivými etapami hudebního festivalu a Festspielhausu v Bayreuthu. Nedílnou součástí této práce je snaha o postihnutí všech inspiračních zdrojů, které Wagnera dovedly až k reformě - od svých kolegů, hudebních skladatelů, přes formální hudební struktury po ispirace dramatem a mytologií. Hlavní důraz je v této práci kladen na samotnou reformu, která úzce souvisí s teoretickými díly Richarda Wagnera a kterou následně uplatňuje ve svých operách., které jsou zde z tohoto hlediska podrobně rozebrány. Dále se práce zaměřuje na řadu hudebních skladatelů, které reforma Richarda Wagnera ovlivnila a ispirovala je v jejich operní i instrumentální tvorbě. Závěrem práce je shrnutí přínosu Wagnerovy operní reformy.
|
|
J. Brahms - Sonáta f moll op. 5
Stráňavský, Adam ; KRAJNÝ, Boris (vedoucí práce) ; KLÁNSKÝ, Ivan (oponent)
Bakalárska práca J. Brahms – Sonáta f moll op. 5 obsahuje 4 kapitoly. Prvá kapitola práce obsahuje stručný životopis J. Brahmsa do publikácie Sonáty f moll op. 5. Druhá kapitola práce je stručný formálny rozbor, v ktorom sme sa snažili poukázať najmä na dôležité formotvorné prvky, ktoré okrem svojej teoretickej funkcie aj celkovo ovplyvňujú výslednú interpretáciu sonáty. V tretej kapitole rozoberieme sonátu z interpretačného hľadiska s čo možno najväčšou objektivitou. V štvrtej kapitole rozoberáme tri nahrávky sonáty f moll, a to nahrávku Waltera Giesekinga, Artura Rubinsteina a Radu Lupuho. Práca môže slúžiť ako pomocná literatúra pri štúdiu Brahmsovej Sonáty f moll.
|
|
Richard Wagner a varhany
Bártek, Michael ; ČERNÝ, Pavel (vedoucí práce) ; TŮMA, Jaroslav (oponent)
Student varhan Michael Bártek představuje diplomovou práci Richard Wagner a varhany - Pronikání díla skladatelského génia z Bayreuthu do varhanní hudby jako magisterskou závěrečnou práci ve studiu na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze.
Tato práce se zabývá vztahem Richard Wagner ? varhany, vztahem, který je, navzdory absenci nějaké skladby mistra pro varhany, podivuhodně bohatá a zdá se poměrně neprozkoumaná. Vzhledem k probíhajícímu dvousetletému výročí narození skladatele (a jeho sto třicátému výročí úmrtí), téma si zaslouží býti zpracováno.
Autor se zabývá přímým vztahem Wagnera a varhan, jeho vlivů na skladatele varhanní hudby a rovněž problematikou transkripce, nejprve obecně, posléze více zaměřené přímo na Wagnera.
|
|
Život a dílo Roberta Schumanna, s přihlédnutím k písňové tvorbě
Erlebachová, Zdeňka ; MÁROVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; KAUPOVÁ, Helena (oponent)
Písňová tvorba Roberta Schumann jednoznačně tvoří součást repertoáru většiny zpěváků. Sama se jejím studiem zabývám, a proto bych chtěla v této práci věnovat životním okolnostem, které Schumanna inspirovaly ke vzniku písní, textům a hudebnímu zpracování jak pěvecké linky, tak klavírnímu doprovodu. Robert Schumann byl velice složitá osobnost, byl to člověk citlivý a melancholický, který všechny své pocity vycházející z osobního života vyjadřoval svou hudbou. Výrazná většina písňové tvorby vznikla v jeho nejšťastnějším životním období. Bylo to období šťastného spojení dvou uměleckých osobností - Roberta Schumanna, hudebního skladatele, redaktora a spisovatele a Clary Wieckové, výjimečné klavírní virtuozky a hudební skladatelky.Z těchto důvodů věnuji jejich vztahu velkou pozornost.
|