Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Role školící sestry v adaptačním procesu sester na vybraném pracovišti
Polidarová, Zuzana ; Heczková, Jana (vedoucí práce) ; Jeřábková, Lenka (oponent)
Úvod do problematiky: Pozice školícího pracovníka zaujímá v adaptačním procesu (AP) sester zcela zásadní význam. Obzvláště na pracovištích intenzivní medicíny, kde zaškoluje ve vysoce specializované a náročné péči. AP se tak stává citlivým obdobím, ve kterém se zaměstnanec rozhoduje, zda setrvá na pracovišti, nebo dokonce v profesi. Metodika: Tato studie je kvalitativní. Hlavním cílem tohoto šetření jsou konkrétní zkušenosti školících sester s vedením AP. Sběr dat byl proveden pomocí polostrukturovaných rozhovorů se školícími sestrami na půdě jednoho vybraného pracoviště intenzivní medicíny. Analýza dat proběhla ve 4 krocích, bylo použito otevřené kódování a třídění dat do kategorií a subkategorií. Výsledky: Bylo identifikováno 6 hlavních témat: Vlastní zkušenosti školitelů z období AP, Atributy organizace AP, Hodnocená a zpětná vazba, Role školící sestry, Kritické momenty a Faktory ovlivňující adaptační proces. Vlastní zkušenosti školitelů z AP jsou signifikantním prediktorem pro jejich individuální způsob zaškolování a vedení AP. Hodnocení a zpětná vazba mají svou kulturu a musí probíhat cyklicky, aby přinášela efekt. Školitel je nositelem mnoha rolí, podílí se na tvorbě sociálních vazeb s novou sestrou, sám má snahu navázat pozitivní vztahy a zaškolovat po stránce profesní i předávat doporučení...
Potřeba sestry školitelky ve zdravotnických zařízeních pro nově nastupující sestry
ZDRAŽILOVÁ, Petra
Potřeba sestry školitelky ve zdravotnických zařízeních pro nově nastupující sestry Sestry nastupující do zaměstnání procházejí obdobím zaškolování, které je nazýváno adaptačním procesem. V tomto, zejména pro absolventky nesnadném období, se může vyskytnout řada adaptačních problémů, kterým je nově nastupující sestra vystavena. Snahou pracoviště by mělo být připravit absolventkám co nejlepší podmínky k zapracování a umožnit jim tak po ukončení studia snazší přechod do praktického života, neboť období adaptace může do budoucna významně ovlivnit další profesní růst absolventa. Kvalitním vedením adaptačního procesu můžeme ovlivnit také fluktuaci sester, která bývá v prvním roce po nástupu do zaměstnání nejvyšší. Smyslem adaptace je přizpůsobení se nově nastupujícího zaměstnance sociálnímu prostředí a podmínkám činnosti daného pracoviště. Adaptační proces má tedy pracovní a sociální rovinu. Každé nově nastupující sestře by měla být při nástupu na pracoviště přidělena školitelka, která jí poskytne v tomto období systematickou podporu a bude pro ni prvním kontaktním partnerem v profesních otázkách a problémech, které se mohou vyskytnout. Sestra školitelka zabývající se zaškolováním nově nastupujících sester musí splňovat určité předpoklady k této činnosti. Kromě teoretických znalostí a praktických zkušeností by měla získat základní znalosti z oblasti pedagogiky, didaktiky, psychologie a komunikace a mohla tak efektivně plnit svoji roli. Školitelka by měla především plnit funkci mentorky, být nově nastupující sestře poradkyní a průvodkyní v období adaptace, podílet se na její výchově a vzdělávání a přispět tak k jejímu profesnímu, sociálnímu i osobnímu růstu. Hlavním cílem této práce bylo zmapovat skutečný stav zaškolování nově nastupujících sester ve zdravotnických zařízeních. Dalším úkolem bylo zjistit, zda sestra v adaptačním procesu potřebuje být vedena zkušenou sestrou školitelkou a zda sestra školitelka usnadňuje adaptační proces nově nastupujících sester. Formulovány byly tyto hypotézy: H1: Zkušených a vzdělaných sester školitelek pro zaškolování nově nastupujících sester je nedostatek. H2: Každá nově nastupující sestra potřebuje mít k dispozici vyškolenou a zkušenou sestru školitelku. H3: Vedení sestrou školitelkou přispívá k lepší adaptaci nově nastupujících sester. Cíl práce byl splněn a všechny stanovené hypotézy potvrzeny. Téměř každá nově nastupující sestra se v období adaptace potýká s nějakým problémem, proto je nutné, aby měla vždy k dispozici někoho, kdo jí podá pomocnou ruku a na koho se bude moci obrátit. Zaškolování nových zaměstnanců je jednou z nejnáročnějších činností, a proto by mělo být této problematice věnováno více času, prostoru a pozornosti.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.