Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problematika hygieny pedagogického procesu na základních školách a možné zdroje školní zátěže u žáků 9.tříd
HRDINA, Jakub
Diplomová práce pojednává o hygieně pedagogického procesu a zdrojích školní zátěže. Teoretická část se zabývá učením, socializací, lidskými potřebami, charakterizuje specifika a rizika vývojového období puberty, popisuje školní zátěž a její zdroje, charakter reakcí na zátěž, problematiku třídního klimatu, šikany, týrání a zneužívání. Součástí teoretické části je i kapitola, která pojednává o podpoře zdraví a prevenci. Celkem byly stanoveny dva hlavní cíle: 1. Zmapovat subjektivní vnímání žáků jednotlivých faktorů pedagogického procesu, 2. Zjistit nejčastější zdroje školní zátěže ovlivňující zdraví žáků 9. tříd. K zpracování praktické části diplomové práce byla použita metoda kvantitativního výzkumu. Data byla získána prostřednictvím anonymního dotazníkového šetření. Samotný dotazník je tvořen dvaceti otázkami, z nichž první dvě otázky jsou identifikační (pohlaví, věk) a zbylých osmnáct otázek je zaměřeno na zjištění subjektivního vnímání faktorů pedagogického procesu. Před zahájením výzkumu byl proveden předvýzkum na dvaceti respondentech. Samotný sběr dotazníků probíhal v únoru a březnu roku 2013. Data byla vyhodnocena v programu MS Excel a ve výsledcích jsou prezentována v grafické a tabulkové podobě. Výzkumný soubor tvořili žáci 9. tříd základních škol ve městě Pardubice. Základní soubor byl vybrán prostřednictvím prostého náhodného výběru. Jednotlivých patnáct základních škol bylo řádně očíslováno a poté pět z nich vylosováno z klobouku. Celkem bylo rozdáno 300 dotazníků. Přestože návratnost byla 100%, 68 dotazníků zůstalo nevyplněných, proto bylo v praktické části zpracováno 232 kopií (77 %). Z celkového počtu 232 respondentů se k mužskému pohlaví přihlásilo 106 respondentů (46 %) a k ženskému pohlaví 126 respondentů (54 %). Věk probandů se pohyboval od čtrnácti do šestnácti let. V práci byly stanoveny dvě hypotézy: H1. Chlapci jsou spokojeni s kvalitou fyzikálních faktorů pedagogického procesu více než dívky, H2. Dívky trpí subjektivními zdravotními potížemi častěji než chlapci. Pro testování obou hypotéz byl zvolen dvouvýběrový test významnosti pro střední hodnoty dvou základních souborů (Studentův t-test). K ověření H1 bylo potřeba využít vyhodnocení čtyř uzavřených otázek týkajících se fyzikálních faktorů pedagogického procesu (osvětlení, hluk, kvalita vzduchu, teplota vzduchu). Testování H2 bylo zprostředkováno údaji získanými z otázky, jež zjišťovala četnost zdravotních obtíží. Protože mezi studovanými jevy neexistují rozdíly mezi pohlavími, předpokládané hypotézy byly zamítnuty. Z výsledků diplomové práce je patrné, že jsou žáci více nespokojeni s kvalitou školního nábytku než s kvalitou fyzikálních faktorů. Zásadním problémem je nedodržování přestávek ze strany učitelů. Tento nežádoucí jev zaznamenalo více než 50 % dotázaných. Taktéž nelze opominout problematiku domácích úkolů. Více než 46 % žáků zaznamenalo, že se s domácími úkoly setkávají každý den nebo několikrát týdně. Postřehy žáků, které jsou zaznamenány ve výsledcích práce a poté konfrontovány v diskuzi mohou posloužit jako zdroj informací pro pedagogy základních škol, kteří si budou moct výsledky celého výzkumu porovnat se získanými údaji z jejich základní školy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.