Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Variace na téma čarodějnictví v americké literatuře
CRKVOVÁ, Simona
Cílem této práce je srovnávací analýza vybraných příběhů z americké literatury s tématem čarodějnictví a jeho variacemi. Teoretická část práce podá informace o historii čarodějnictví, gotické literatuře a charakteristice magie. Dále se bude stručně zabývat britskou literaturou s tématem čarodějnictví do 16. století. Nejobsáhlejší kapitolou této části je historie příchodu puritánů na americké území, dále popis salemského procesu a přehled současných čarodějnických hnutí v USA. Vlastní analýza se zabývá třemi tématy: původ magických schopností u postav a význam jejich jmen; projev magických schopností; a otázka, zda díla obsahují téma pronásledování magii praktikujících bytostí.
The Monster in British Gothic Fiction
BUREŠOVÁ, Kateřina
V gotické literatuře devatenáctého století se často objevují různí netvorové, neboť se zaměřuje na temnější stránky lidské reality. Tato literatura je plná různých obludných a nadpřirozených bytostí, ze kterých pak jejich oběti mají strach a úzkost. Tyto postavy a jejich protějšky nám ale právě tímto ukazují, čeho se lidé v devatenáctém století báli, co jim nahánělo hrůzu a jaké byly hranice, které neměli překročit. Pronikají tak k samé podstatě lidského bytí a ukazují nám kulturu a její paradoxy v Británii té doby. Studiem takových zásadních postav jako jsou upíři v románu Drákula, Carmilla a básni Christabel, monstrum i jeho stvořitel v románu Frankenstein nebo zlověstní dvojníci v Obrazu Doriana Graye a Podivném případu Dr. Jekylla a pana Hyda nám tak umožňuje lépe pochopit myšlenkový svět tehdejších lidí. Klíčová
Features of the gothic novel and Southern Ontario gothic in the works of Robertson Davies
Kyselová, Mariana ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
The gothic novel, albeit not considered high literature, counts among the most distinctive literary genres. The literary form was at its prime in late 18th century, although its days of glory have past elements of the Gothic can be found even in contemporary literature. Over the centuries, several sub-genres of the gothic novel have developed, including Southern Ontario Gothic. This branch of the Gothic is characterized by criticism of social attitudes towards race, politics, gender and religion specific for that region, in combination with elements of the supernatural, magic realism and satire. Robertson Davies, whose novels belong to the most significant works of Southern Ontario Gothic, is considered to be a Canadian literature classic. The aim of this paper is to compare the elements of a classical gothic novel with the elements of Southern Ontario Gothic in Robertson Davies' TheDeptford Trilogy. The initial chapter covers the theoretical background to the problematic of the Gothic and defines the commonly used terminology. The term "gothic" is used in many contexts and fields, and therefore can carry various meanings. The chapter also introduces Southern Ontario Gothic as an acknowledged sub-genre. In the second chapter, some common themes that occur in Canadian culture are introduced....
Female Gothic in Sarah Waters' Fingersmith and The Little Stranger
Gajdošíková, Veronika ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Higgins, Bernadette (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá dvěma romány autorky Sarah Waters, Zlodějkou (2002) a Malým vetřelcem (2009), které zkoumá z pohledu dvou rozdílných teorií ženské gotiky, subžánru gotické literatury. V obou knihách se u ženských postav hojně vyskytuje pocit uvěznění v domě, ve kterém žijí, temno a nadpřirozeno. Všechny tyto prvky jsou pro definování ženské gotiky zásadní. Na romány budou postupně aplikované dvě teorie. Autorkou první je Anne Williams, která ženskou gotiku staví do opozice k mužské. Tyto módy rozlišuje podle formy vypravěče, přístupu k nadpřirozeným elementům a závěru děje. Druhým konceptem bude pohled Ellen Moers, která do ženské gotiky řadí všechny gotické knihy napsané ženami, avšak klade také důraz na prostředí, ve kterém se příběh odehrává, a na pocity, které v ženských postavách vzbuzuje. Předmětem následné interpretace budou vypravěč, nadpřirozené prvky a zakončení každého z románů Pozornost bude dále soustředěna na domy a blázince, které se ve Zlodějce a Malém vetřelci vyskytují, a pocity uvěznění, beznaděje, pochmurna a temna, které v ženských postavách vyvolávají. Cílem této práce je zjistit, zda podle Williams Zlodějka a Malý vetřelec spadají spíše do ženské nebo do mužské gotické literatury, a ověřit, zda je možné obě díla zařadit do ženské gotické literatury tak, jak ji...
Řada nešťastných příhod Lemony Snicketa a Harry Potter Joanne Rowlingové jako příklady současné angloamerické morální fantasy
FRANKOVÁ, Nikola
Práce se zabývá interpretací příběhu s názvem Řada nešťastných příhod (Series of Unfortunate Events) amerického autora Lemony Snicketa a Harryho Pottera anglické spisovatelky Joanne K. Rowlingové. Při rozboru bylo přihlédnuto k morálním a etickým aspektům jednotlivých motivů a symbolů, a k významu lidských hodnot v jednání konkrétních postav. Vlastnosti jednotlivých protagonistů byly analyzovány v souvislosti s šířením dobra a zla, a jejich vlivem na dětského čtenáře. Nejdůležitějším hlediskem bylo konání dobra podle zásad Lévinasovy etiky, přičemž za nejvyšší morální hodnotu je považováno sebeobětování hrdinů.
Podivný pán z Providence aneb Literární horor v pojetí Howarda Phillipse Lovecrafta a jeho odkaz v pop-kulturním prostoru
PODLAHA, Roman
Tato bakalářská práce se převážně zabývá hororovou literaturou proslulého amerického autora Howarda Phillipse Lovecrafta. První část popisuje žánr hororu jako takový a dále rozebírá jeho historii od nejranějších počátků. Díky tomuto úvodu si čtenář může snadněji zařadit Lovecraftovu tvorbu do širokého kontextu pop-kulturního prostoru. Další část je výhradně zaměřena na základní náměty a motivy, které efektivně určují podobu Lovecraftových hororových příběhů. Nakonec práce přináší několik příkladů autorovy reflexe v současných uměleckých pracích.
Gothic Elements in the Novels of the Bronte Sisters
Mikulová, Martina ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Gotické prvky v románech sester Bronteových Abstrakt bakalářské práce Gotická literatura, známa svou strašidelnou atmosférou a záhadnými postavami, měla velký vliv na množství pozdějších spisovatelů. To byl bez pochyby případ i sester Bronteových. Emilynino dílo Na Větrné Hůrce, spolu s Charlottinými Jana Eyrová a Villette obsahují rozsáhlé gotické prvky. Jeden z nejzajímavějších a možná i nejjasnějších prvků je škála typů gotických postav, které v těchto románech můžeme najít. Svým jednáním, motivací a snad i tělesným vzhledem napomáhají při tvorbě gotické atmosféry, která romány prostupuje. Žánr gotické literatury používal jisté ustálené typy postav, které se dostaly i do pozdější literatury, i když prošly určitými změnami. Účelem této práce je takové postavy najít, určit jejich gotické stránky a analyzovat jejich vztah k dalším gotickým prvkům, jako je například krajina či místa, kde se děj odehrává, nebo stopy nadpřirozena či jeho náznaků. Martina Mikulová
Features of the gothic novel and Southern Ontario gothic in the works of Robertson Davies
Kyselová, Mariana ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent)
The gothic novel, albeit not considered high literature, counts among the most distinctive literary genres. The literary form was at its prime in late 18th century, although its days of glory have past elements of the Gothic can be found even in contemporary literature. Over the centuries, several sub-genres of the gothic novel have developed, including Southern Ontario Gothic. This branch of the Gothic is characterized by criticism of social attitudes towards race, politics, gender and religion specific for that region, in combination with elements of the supernatural, magic realism and satire. Robertson Davies, whose novels belong to the most significant works of Southern Ontario Gothic, is considered to be a Canadian literature classic. The aim of this paper is to compare the elements of a classical gothic novel with the elements of Southern Ontario Gothic in Robertson Davies' TheDeptford Trilogy. The initial chapter covers the theoretical background to the problematic of the Gothic and defines the commonly used terminology. The term "gothic" is used in many contexts and fields, and therefore can carry various meanings. The chapter also introduces Southern Ontario Gothic as an acknowledged sub-genre. In the second chapter, some common themes that occur in Canadian culture are introduced....
Gotické povídky Elizabeth Gaskellové
LIŠKOVÁ, Kristýna
Diplomová práce se zabývá rozborem devíti gotických povídek anglické autorky 19. století Elizabeth Gaskellové. Tyto povídky analyzuje na základě jejich srovnání s prvními gotickými romány a gotickou literaturou obecně. Jedná se o rozbor z hlediska typu prostoru, hrdinů a témat, které se v gotických povídkách E. Gaskellové objevují. Diplomová práce odhaluje, čím se gotické povídky E. Gaskellové od prvních gotických románů liší a jaká nová témata, typy hrdinů či prostředí do nich autorka vnesla. Součástí diplomové práce je též stručně nastíněný životopis E. Gaskellové, ve kterém je kladen důraz na události, které autorčinu tvorbu ovlivnily. Práce se rovněž věnuje několika dalším autorům, kterými se Gaskellová nechala při psaní gotických povídek inspirovat.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.