|
Metody dolování dat pro analýzu textů
Kozák, Ondřej ; Marcoň, Petr (oponent) ; Dohnal, Přemysl (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá prozkoumáním aktuální metodiky a možností textového dolování a následné aplikace některých metod. V rámci práce byly popsány metody pro předzpracování, metody pro převedení textu do vektorového prostoru a metody pro analýzu textu a diskutováno jejich možné použití. Na text byly použity jednotlivé metody pro předzpracování a následně bylo demonstrováno převedení do vektorového prostoru jednoduchými metodami jako jsou BOW, Bag of n-grams, TF-IDF nebo metodami se strojovým učením které jsou FastText a GloVe. Na získané vektory byly použity metody LSA, LDA, TextRank, kosinová podobnost, pro získání informací z textu.
|
|
Počítač jako inteligentní spoluhráč ve slovně-asociační hře Krycí jména
Jareš, Petr ; Fajčík, Martin (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce řeší určování sémantické podobnosti slov. K tomu je využita kombinace prediktivního modelu fastText a metody založené na počtu Pointwise Mutual Information. Je zde popsán systém, který s využitím sémantických modelů je schopen zastoupit hráče ve slovně-asociační hře Krycí jména. Systém má implementovanou herní strategii využívající informace z průběhu hry k prospěchu týmu, za který hraje. Systém je schopen plnit funkci hráče hádajícího asociovaná slova k nápovědě, tak i hráče vytvářejícího vlastní nápovědy.
|
|
Shlukování slov podle významu
Hošták, Viliam Samuel ; Otrusina, Lubomír (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Táto práca sa zaoberá sémantickou podobnosťou slov. Popisuje a porovnáva existujúce modely, ktoré sa aktuálne pre tento účel používajú. Rozoberá návrh a implementáciu vytvoreného systému na predspracovanie textového korpusu, vytváranie sémantických modelov a vyhľadávanie sémanticky príbuzných slov. Vytvorený systém umožňuje prácu s distribučnými sémantickými modelmi Word2vec, FastText a GloVe.
|
| |
|
Rychlá adaptace počítačové podpory hry Krycí jména pro nové jazyky
Jareš, Petr ; Otrusina, Lubomír (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Tato diplomová práce rozšiřuje herní systém umělého hráče slovně-asociační hry Krycí jména o snadné přídání podpory pro nové jazyky. Systém je schopný hrát Krycí jména v rolích hádajícího hráče, zadavatele nápověd a jejich kombinací hráče verze Duet. K analýze různých jazyků byl použit neurální nástroj Stanza, který je jazykově nezávislý a umožňujě automatizované zpracování celé řady jazyků. Jednalo se především o lemmatizaci slov a určování slovních druhů pro výběr kandidátních nápověd ve hře. Pro vyhodnocení slovních asociací byla testována řada modelů, kde nejlepších výsledků dosahovala metoda Pointwise Mutual Information a prediktivní model fastText. Systém podporuje hraní Krycích jmen v 36 jazycích tvořených 8 různými abecedami.
|
| |
|
Využití slovně-asociačních her pro výuku jazyků
Babača, Martin ; Otrusina, Lubomír (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Táto práca sa zaoberá využitím slovne asociatívnej hry Krycie mená pri výučbe anglického jazyka. Za účelom dosiahnutia cieľa bol predovšetkým riešený problém opisu sémantickej spojitosti medzi dvojicou slov. Zvolený problém som vyriešil využitím nástroja Sketch Engine a špecializovaných slovníkov anglického jazyka. V tejto práci som vytvoril systém, ktorý zobrazí užívateľovi spojitosť nápovedy a cieleného slova na konci každej hry. Výsledky tejto práce umožňujú vzdelávanie formou hry pre všetky skupiny študentov anglického jazyka.
|
|
Využití slovně-asociačních her pro výuku jazyků
Babača, Martin ; Otrusina, Lubomír (oponent) ; Smrž, Pavel (vedoucí práce)
Táto práca sa zaoberá využitím slovne asociatívnej hry Krycie mená pri výučbe anglického jazyka. Za účelom dosiahnutia cieľa bol predovšetkým riešený problém opisu sémantickej spojitosti medzi dvojicou slov. Zvolený problém som vyriešil využitím nástroja Sketch Engine a špecializovaných slovníkov anglického jazyka. V tejto práci som vytvoril systém, ktorý zobrazí užívateľovi spojitosť nápovedy a cieleného slova na konci každej hry. Výsledky tejto práce umožňujú vzdelávanie formou hry pre všetky skupiny študentov anglického jazyka.
|
|
Metody dolování dat pro analýzu textů
Kozák, Ondřej ; Marcoň, Petr (oponent) ; Dohnal, Přemysl (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá prozkoumáním aktuální metodiky a možností textového dolování a následné aplikace některých metod. V rámci práce byly popsány metody pro předzpracování, metody pro převedení textu do vektorového prostoru a metody pro analýzu textu a diskutováno jejich možné použití. Na text byly použity jednotlivé metody pro předzpracování a následně bylo demonstrováno převedení do vektorového prostoru jednoduchými metodami jako jsou BOW, Bag of n-grams, TF-IDF nebo metodami se strojovým učením které jsou FastText a GloVe. Na získané vektory byly použity metody LSA, LDA, TextRank, kosinová podobnost, pro získání informací z textu.
|
| |