|
Role sociálního pracovníka při asistovaném kontaktu
BURIANOVÁ, Kateřina
Bakalářská práce se zaměřuje na to, jakou roli má sociální pracovník při asistovaných kontaktech, konkrétně těch, které jsou určeny pro rodiče s dětmi během konfliktních rozvodových/rozchodových situacích. Teoretická část vymezuje základní pojmy, které se týkají rozvodu se speciálně vymezenou kapitolou o syndromu zavrženého rodič. Dále je v teoretické části obsažen popis asistovaného kontaktu, ve kterém se přímo zaměřuji na roli sociálního pracovníka při jeho poskytování. V praktické části jsou uvedeny výsledky z výzkumu, který byly získány na základě šetření. Primárním cílem bakalářské práce bylo identifikovat roli sociálního pracovníka při asistovaném kontaktu. K dosažení cíle byla zvolena metoda dotazování a techniky polostrukturovaného rozhovoru. Jako hlavní výzkumnou otázku jsem zvolila: "Jaká je role sociálního pracovníka při asistovaném kontaktu?" Z provedeného výzkumu vyplývá, že sociální pracovník zastává klíčovou roli v podpoře dětí a udržení jejich vtahu s oběma rodiči. Dále výzkum ukazuje, že sociální pracovník aktivně podporuje spolupráci mezi rodiči, také vyplynulo, že sociální pracovník zastává významnou roli ve spolupráci s ostatními aktéry, se kterými dochází k domluvě na realizaci asistovaných kontaktů. Bakalářská práce má potenciál poskytnout rodinám užitečné informace, dovednosti a povzbuzení potřebné k úspěšnému navigování v oblasti asistovaného kontaktu a k posílení rodinných vztahů v době rozsáhlých konfliktů během rozvodu/rozchodu rodičů. A současně může sloužit jako zdroj ucelených informací a názorů pro poskytovatele.
|
|
Podpora rodin v krizové situaci rozvodu či rozchodu
NĚMEČKOVÁ, Klaudie
Rodina ve společenské kontextu plní určité funkce. Pokud však nastane rozpad rodiny rozvodem či rozchodem, pro rodiče, děti ale i širší rodinu to ve většině případů znamená velkou změnu a jiné uspořádání budoucnosti. V polovině rozvodů v České republice přihlíží rozpadu rodiny nezletilé děti, kteří jsou přímo či nepřímo zapojeni do krizové situace rozvodu či rozchodu svých rodičů. Diplomová práce na téma Podpora rodin v krizové situaci rozvodu či rozchodu pojednává o procesu rozvodu v kontextu legislativní vymezení, jako je i role soudu v procesu rozvodu či postavení dítěte v soudním řízením. Dále se teoretická část práce zaobírá dopady rozpadu rodin, tedy tím, co by měli rodiče vědět, že s rozvodem či rozchodem souvisí. Vymezení standartního postupu a interdisciplinární spolupráce při rozvodu či rozchodu seznamuje s jejich rozdíly, specifiky práce a postavení jednotlivých odborníků, kteří intervenují rodiny v této situaci. Poslední část se zaměřuje na vliv COVID-19 na rozpad rodiny. Tato práce si klade hned několik cílů. Stěžejním cílem je poskytnout ucelené informace o rozvodu či rozchodu rodin a odbornících, na které se mohou nejen rodiče obrátit. Dalšími cíli je zjistit, jak jsou rodiče v období rozvodu či rozchodu spokojeni s podporou a pomocí intervenujících odborných organizací či institucí. Posledními cíli je zjistit jak odborníci z odborných organizací či institucí pracují s rodinami v tomto období a jaké nástroje využívají k dohodě rodičů, dále najít důkazy založené na praxi, které mohou být využity při práci s rodinami. Výzkum byl realizován kvalitativním šetřením, k analýze výsledků bylo použito otevřené kódování a dále byla data zpracována v softwarovém programu ATLAS.ti, ve kterém byly vytvořeny grafické výstupy. Analýzou a interpretací získaných dat bylo zjištěno, jaké potřeby mají rodiče v období rozvodu či rozchodu, dále že intervenující organizace předávají rodinám potřebnou podporu, kterou rodiny hodnotí za velmi důležitou. Jsou však oblasti podpory, které rodiče vnímají za nedostatečné či absentující. Práce s rodinami se liší dle kompetencí odborníků, avšak řada z nich využívá při práci s klienty i jiné nástroje podpory vedoucí k dohodě rodičů. Výsledky také poukazují na nejednotnost práce odborníků, zapojení duplikátních organizací a nedostatečnou kontinuitu podpory. Tato práce by mohla být přínosem pro rodiče, pro své ucelené informace a vymezení kompetencí jednotlivých odborníků. Dále by práce mohla být přínosem pro odborníky, kteří mohou využít výpovědi rodin ve své klientské praxi.
|
|
Ekonomické ukazatele a současný život samoživitelek z neziskové organizace v ČR
PLASSOVÁ, Monika
Bakalářská práce se zabývá velmi diskutovaným tématem na poli sociální práce, ženami, které vychovávají své děti samy. V úvodu je přiblížen pojem samoživitelství, dále se práce zabývá funkcemi rodiny, neúplnými rodinami a rozpadem rodiny. Následuje představení ekonomických dopadů, feminizace chudoby a ženských práv. Poté je práce věnována podpoře samoživitelek. Cílem práce bylo na základě studia odborných zdrojů, literatury a vytvořeného výzkumu představit život matek samoživitelek a zjistit, jaké ekonomické ukazatele ovlivňují jejich úroveň života. Pro naplnění cíle byl využit kvalitativní výzkum, který byl realizován pomocí polostrukturovaného rozhovoru. Výsledky výzkumu jsou shrnuty a rozebrány v následné diskusi, poté obecněji zrekapitulovány v závěru práce, jež má poukázat na důležitost tématu samoživitelství v naší společnosti, dále upozorňuje na potíže, kterým matky musí čelit. Těmito potížemi je nesnadné hledání zaměstnání, nelehké zharmonizování zaměstnání a péče o děti, nedostatek předškolních zařízení pro malé děti, stigmatizace ve společnosti. Tato práce je zároveň určená všem, kteří chtějí nahlédnout hlouběji do tématu samoživitelství a chtějí se dozvědět více o tom, jak matky samoživitelky žijí.
|
|
Rozpad rodiny a jeho působení na děti v předškolním věku
BARTOŠOVÁ, Olga
Bakalářská práce je standardně rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část bude vypracována na základě analýzy odborné literatury a bude se zabývat psychologickou problematikou rodiny nejprve v širokém kontextu, následně bude věnována pozornost vlivu rodiny na utváření osobnosti jedince. Dále se bude zabývat dopadem rozvodu rodičů na osobnost dítěte v předškolním věku, na jeho chování a prožívání. Praktická část je zpracovaná formou smíšeného výzkumu. Jako metodu sběru dat je zvolen strukturovaný rozhovor s učitelkami mateřských škol. Cílem bakalářské práce bude ukázat široké spektrum variant chování dítěte v mateřské škole v kontextu rozpadu rodiny.
|