Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Jsou lidé efektivní u obdarovávání?
Kuklová, Andrea ; Janíčko, Martin (vedoucí práce) ; Máslo, Lukáš (oponent)
Cílem této práce je analýza efektivity lidí při obdarovávání na základě různých demografických faktorů, a také individuálního vnímání efektivity jednotlivých forem obdarovávání. Stěžejní myšlenka celé práce vychází z analýzy Joela Waldfogela (1993) vytvořené na základě dat z dotazníkových průzkumů, kdy je u obdarovávání hmotnými dary prokázán vznik nákladů mrtvé váhy. Jelikož neznáme přesné preference obdarovávaného, nejefektivnějším darem, odhlédneme-li od citových apod. aspektů, jsou samotné peníze. Nejprve se zaměřuji na srovnání již existujícího výzkumu v této oblasti z řad různých uznávaných ekonomů a navazuji teorií očekávané hodnoty a očekávaného užitku. Neefektivnost u hmotných darů vzniká právě z toho důvodu, že dárce vybírá předmět podle maximální očekávané hodnoty pro příjemce, což se však nerovná maximálnímu očekávanému užitku. Dále se věnuji nákladům mrtvé váhy nejen z pohledu ekonomické teorie, ale i s přesahem do teorie her. Na vlastním výzkumu založeném na dotazníkovém šetření bylo prokázáno, že lidé při obdarovávání jednají neefektivně. Signifikantními faktory jsou například obor, vzdělání, a především osobní preference člověka v roli dárce a obdarovaného. Respondenti tedy mnohem častěji obdarovávají neefektivní formou (hmotné dárky či dárkovými poukazy) a efektivní forma je upozaděna (peníze či dárkové poukazy v hodnotě). Bylo taktéž potvrzeno, že lidé jsou o 12 % ochotnější peníze přijímat jako dar, než je jako formu obdarování využívat. Bylo zjištěno, že v populace při obdarovávání opravdu vznikají náklady mrtvé váhy, a to ve výši 14 až 21 %.
Jaké jsou náklady mrtvé váhy o Vánocích v ČR?
Rottová, Tereza ; Janíčko, Martin (vedoucí práce) ; Svoboda, Miroslav (oponent)
Dávání dárků může být z hlediska standardní mikroekonomické teorie zdrojem neefektivnosti v podobě vzniku ztráty mrtvé váhy (DWL). Cílem této práce je zjistit, jak vysoké náklady mrtvé váhy vznikly v České republice o Vánocích 2010, přičemž průzkum, za jehož pomoci je otázka řešena, je založen na dotazníkovém šetření. Data od 122 respondentů poskytla 366 pozorování. DWL byla měřena pomocí částky, za kterou by si obdarovaný byl ochoten statek či službu (dárek) koupit, i částky, za kterou by byl obdarovaný ochotný věc prodat. Bylo zjištěno, že v České republice o Vánocích opravdu vznikají náklady mrtvé váhy, a to ve výši 8,6 až 10,9 %.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.