|
Zdanění developerské společnosti
Kašpar, Jan ; Francírek, František (vedoucí práce) ; Zídková, Hana (oponent)
Cílem práce je zajištění dále specifikovaných předpokladů nezbytných k bezchybnému výkonu služby daňového poradenství poskytovaného developerské společnosti. Tento hlavní cíl se dále rozpadá na tři dílčí, spočívající v popisu developerského procesu, rozboru souvisejících daňových otázek a nastínění scénářů možného vývoje developmentu. Využitými metodami jsou rešerše informačních zdrojů, dotazování u celkem 13 odborných konzultantů, analýza a následná syntéza získaných poznatků. Oproti obdobným pracím tento text klade velký důraz na praktické aspekty zdanění developerské společnosti a místo klasického tématického třídění textu poskytuje čtenáři třídění chronologické a tím i lepší orientaci v komentovaném tématu. Práci se podařilo splnit všechny vytyčené cíle a lze ji proto považovat za účinný vzdělávací nástroj především pro účetní a daňové poradce, kteří potřebují získat znalosti jak o samotné podstatě činnosti developerské společnosti, tak o souvisejících daňových otázkách.
|
| |
| |
|
Daň z nemovitostí v ČR
Petrusová, Barbora ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Daněk, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na jednu z fiskálních pravomocí obce, na možnost zavést místní koeficient. Vedle místního koeficientu je v práci zmíněn ještě koeficient 1,5. Je sledován vývoj místní koeficientu od počátku v roce 2009 až po rok 2012. Práce zkoumá počty obcí, které místní koeficient zavedly, v jednotlivých sledovaných letech, a dochází k závěru, že této pravomoci zatím nevyužívá velký počet obcí. Práce je také zaměřena na velikost uplatňovaných místních koeficientů. Z výzkumu vyplývá, že u místního koeficientu probíhá mnoho změn. Nejenže obce koeficient zavadí, ruší a případně opětovně zavádí, ony mění i jeho zavedenou velikost. Jen necelá polovina obcí, které zavedly místní koeficient v hned prvním roce možného zavedení, si koeficient ponechala v nezměněné výši po celé sledované období. V práci jsou zmíněny i informace za rok 2013.
|
|
Property Tax in Slovak Republic
Scholtz, Michal ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Špinerová, Zuzana (oponent)
Práce se v první části zabývá fiskální decentralizací a podrobně se věnuje reformním krokům Slovenské republiky a rozpočtovému určení daní. Druhá část porovnává zákon č. 317/1992 Sb., o dani z nemovitostí a zákon č. 592/2004 Sb., o místních daních. Hlavní část kapitoly je věnovaná analýze hospodaření vybraných obcí a sledování pravomocí, které města v letech 2006 až 2011 využily. Třetí část tyto zjištění zhodnocuje a poskytuje rozbor chování se měst ve sledovaném období.
|
|
Daň z nemovitostí v ČR
Brabcová, Pavlína ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Klazar, Stanislav (oponent)
Tato diplomová práce pojednává o dani z nemovitostí v České republice a o vzájemné míře závislosti mezi poplatky za komunální odpad a místními koeficienty. Zabývá se mírou závislosti mezi sazbou poplatku za komunální odpad a místním koeficientem. V rámci analýzy jsou zkoumány i historické souvislosti vedoucí k zavedení poplatku za komunální odpad. Výše místního koeficientu a sazba poplatku za komunální odpad jsou plně v kompetenci obcí a záleží na nich, jaký postoj k nim zaujmou. Hlavním cílem této práce bylo zjistit, zda obce, které zavedly vyšší hodnoty místního koeficientu daně z nemovitostí, toto kompenzují sníženou sazbou poplatku za komunální odpad. Analýza ukázala, že takovéto chování se objevuje jen výjimečně a nelze jej považovat za modelové. Výzkum byl proveden na vzorku 20 obcí Středočeského kraje. Na základě provedeného výzkumu bylo zjištěno, že závislost mezi těmito veličinami není.
|
|
Dopady legislativních změn na příjmy malých obcí
Brožová, Jitka ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Špinerová, Zuzana (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou legislativních změn, které ovlivňují příjmy obcí ze sdílených daní, příjem z daně z nemovitosti a příjmy z místních poplatků. Teoretická část popisuje základní pojmový aparát a charakterizuje změny, ke kterým došlo v zákoně o rozpočtovém určení daní s účinností od 1. 1. 2008, v zákoně o dani z nemovitosti s účinností od 1. 1. 2008, 1. 1. 2009 a 1. 1. 2010 a v zákoně o místních poplatcích s účinností od 1. 1. 2010. Praktická část analyzuje dopady legislativních změn výše uvedených zákonů na daňové příjmy tří vybraných obcí. Poslední část komparuje daňové příjmy mezi obcemi a sumarizuje názory představitelů obcí. Z analýzy je patrné, že u všech zmíněných obcí došlo k navýšení daňových příjmů od roku 2008 a postupnému navyšování příjmů z daně z nemovitosti.
|
|
Daň z nemovitostí v ČR
Pribulová, Lucie ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Holubářová, Jana (oponent)
Diplomová práce pojednává o uplatňování jednotlivých koeficientů daně z nemovitostí a zaměřuje se na případné změny, které provází zavedení místního koeficientu. Zkoumá předpoklad, zda obce spolu s uplatněním místního koeficientu budou korekční koeficienty snižovat, v případě koeficientu 1,5 omezovat jeho aplikaci, aby alespoň částečně zmírnily výrazné působení místního koeficientu a snížily tak daňovou povinnost. Na vzoru 22 obcí bylo zjištěno, že tato domněnka v praxi nefunguje a municipality, které místní koeficient zavedly, žádnou jinou změnu neprovedly. Práce se zabývá, jakým způsobem obce nastavují jednotlivé koeficienty, a posuzuje, zda dochází k jejich úpravám tak, že zvýhodňuje rezidenty obce. Ukazatel, který naznačuje, že se tak obce chovají, je vysoké uplatnění koeficientu s hodnotou 1,5, který je využíván nejčastěji a to až v pětině českých obcí. Další důkaz, který svědčí o strategickém jednání obcí je zjištění, že 20 z 22 zkoumaných municipalit má nastaveny koeficienty tak, že nerezidenti obce platí vyšší daň než rezidenti. Na druhou stranu rozhodování o uplatňování a o výši koeficientů je plně v pravomoci obcí a záleží pouze na zastupitelstvu, jaký postoj zaujme.
|
| |
|
Daňové příjmy obcí v době hospodářské krize
Mácová, Lucie ; Sedmihradská, Lucie (vedoucí práce) ; Dugová, Alena (oponent)
Práce se zabývá vlivem současné hospodářské krize na daňové příjmy obcí. Cílem mé diplomové práce je zhodnotit vliv ekonomické krize na daňové příjmy obcí a stanovit její konkrétní dopady na daňové příjmy dvou vybraných obcí. V první části práce jsou popsány příjmy obcí, v druhé kapitole se zabývám samotnou hospodářskou krizí a jejím vlivem na územní rozpočty v ČR. Další část práce se již věnuje dvěma konkrétním obcím a analyzuje vývoj jejich příjmů v letech 2008 až 2010. Poslední část analyzuje pokladní plnění daňových příjmů v letech 2008 a 2009. Má analýza potvrdila, že v souvislosti s hospodářskou krizí došlo v roce 2009 v rámci všech obcí v ČR k poklesu daňových příjmů o 11,6%, což hodnotově znamená 17,8 mld. Kč. V roce následujícím došlo k jejich opětovnému nárůstu, ale pouze o 4,6%. V první sledované obcí, v Bechyni, můžeme sledovat podobný vývoj daňových příjmů jako v celé ČR. Daňové příjmy zde v roce 2009 poklesly o 13%, v roce 2010 potom meziročně vzrostly o 3%. V Sudoměřicích u Bechyně už je ale trend překvapivě jiný. V roce 2009 došlo k poklesu daňových příjmů oproti roku 2008 o cca 5,5%. V roce 2010 pak k meziročnímu nárůstu o 12%. Jako pozitivní hodnotím to, že na základě údajů z účetnictví a hlavně pak rozhovorů se zástupci vybraných obcí vyšlo najevo, že ani jedna ze sledovaných obcí neměla v "krizovém" roce existenční potíže, a že se s poklesem příjmů dokázala vyrovnat z vlastních zdrojů.
|