|
Projekty zaměřené na výchovu aktivního občanství u žáků na prvním stupni ZŠ
Křešničková, Pavla ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Zemanová, Blanka (oponent)
Tématem této diplomové práce jsou projekty zaměřené na výchovu aktivního občanství u žáků na prvním stupni ZŠ. Cílem práce je popsat důležitost výchovy k aktivnímu občanství na prvních stupních ZŠ, zmapovat projekty, které se věnují prohlubování vědomostí týkajících se role aktivního občana a zároveň inspirovat pedagogy, kteří budou mít zájem tuto problematiku začlenit do svých hodin. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů občanství a aktivní občanství, cíli výchovy k aktivnímu občanství, jejímu zařazení v kurikulárních dokumentech a zároveň popisem dvou různých projektů věnujících se této problematice. Empirická část se snaží najít odpověď na otázku, z jakého důvodu je důležité zařazovat výchovu k aktivnímu občanství již na první stupeň ZŠ, jaké jsou její cíle a rovněž jaká jsou rizika tohoto zařazení. Dále se tato část zaměřuje na již existující, ale také na teprve připravované projekty, programy a iniciativy prohlubující rozvoj výchovy k aktivnímu občanství u dětí na prvním stupni ZŠ. Tato část je realizována metodou hloubkových rozhovorů s lidmi, kteří se zabývají aktivním občanstvím a občanskou výchovou v České republice a zároveň mají zkušenost s programy takto tematicky zaměřenými. Z poznatků diplomové práce vyplývá, že je velmi...
|
|
Zážitková hra jako stimul filozofického dialogu
VAŠTÍKOVÁ, Olga
Práce se zabývá využitím zážitkové hry jako stimulu filozofického dialogu. Teoretická část přibližuje metodu zážitkové hry a filozofického dialogu v rovině pojmů, konceptů, základních východisek. Seznamuje také s teorií programu, která je základem pro druhou, praktickou část práce - tvůrčí projekt. Praktická část je pokusem aplikovat zážitkovou hru jako stimul filozofického dialogu. Jde o tvůrčí projekt, který se zaměřuje na možnost využití zážitkové hry a filozofického dialogu v jednom výchovně vzdělávacím programu v prostředí školním i mimoškolním. Obsahově vychází z průřezového tématu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z roku 2017, vydaného Ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy České republiky.
|
|
Výchova demokratického občana na 2. stupni ZŠ
VÝLETOVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá jedním z průřezových témat RVP ZV, které pojednává o výchově směřující k aktivnímu demokratickému občanství. V teoretické části se práce zabývá tématy: výchova k občanství, kurikulární reforma, klíčové kompetence, výchova demokratického občana, učebnice občanské výchovy. Praktická část obsahuje dotazníkové šetření, které je zaměřeno na výuku výchovy demokratického občana na základních školách a návrh pracovních listů, které směřují k naplnění očekávaných výstupů výchovy demokratického občana.
|