Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Stone surface topography of Prague historic monuments over the centuries
Kovářová, K. ; Cihla, Michal ; Malát, R. ; Semerád, M. ; Tryml, M.
Stonemasons tool traces on stone surface are undoubtably a significant part of monument historic value. As any other profession, stonemasons craft develops over time and has its own specifics in every period. Each work has its own unique pattern and bears traces of individual stonemason workshops, tradition, etc. The study of building stone cutting is based on evolving methods of mechanoscopy and analytical traceology. Stone traceology deals with traces in material and the subsequent reconstruction of tools and the processes of stoneworking. The interpretation of data in terms of determining the actual trace is called a mechanoscopy. When studying a stone surface, the latest 3D modelling technology is used with subsequent analyses by means of Global Mapper software. The use of these methods enables reconstruction of the craftsman’s tools. The presented article is an extract of a study that systematically maps the stone cutting work in the territory of Prague from the oldest buildings to the present day. For example, stonework in 9th century Prague was gradually evolving from simple stone block modelling to sophisticated cutting of blocks in the 12th century. This information can be very useful in the process of monument care.
Lidová řemesla v předmětu Praktické činnosti na 1. stupni ZŠ
KUČEROVÁ, Markéta
Diplomová práce se zaměřuje na začleňování tématu lidových tradic a řemesel do výuky Praktických činností na 1. stupni ZŠ. Cílem práce je podílet se prostřednictvím praktických námětů na rozvoji technické gramotnosti a klíčových kompetencí v oblasti Člověk a svět práce u prvostupňových žáků. V teoretické části jsou vymezeny cíle a základní pojmy, dále stručný přehled lidových tradic, řemesel a řemeslných technologií. Praktická část je zaměřena na zhotovení námětů, jejichž efektivita je ověřována realizací v praxi a následnou reflexí zúčastněných žáků.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.