|
Biologický terorismus v kontextu aktuální celosvětové situace
TRSKOVÁ, Veronika
Tato diplomová práce se zabývá biologickým terorismem a aktuální pandemií covid-19. Cílem práce bylo analyzovat informovanost a znalosti o biologickém terorismu a analyzovat míru obav civilního obyvatelstva z šíření covid-19 v Jihočeském kraji. Práce se rozděluje na dvě části. První část je teoretická. Zde je popsána historie vývoje biologických zbraní ve válce a pro teroristické účely. Dále představím různé formy užití biologických zbraní, jako jsou například pojmy biologická válka nebo biokriminalita. Poté se práce přesune k obecnému rozdělení b-agens. Zde budou představeny baterie, viry, plísně a její druhy. Na obecné rozdělení b-agens navazuje popis způsobu šíření biologických agens a cesty vstupu do organismu. Poté se bude věnovat dekontaminaci, bojovému řádu a typové činnosti složek IZS při společném zásahu. Druhá část, tedy praktická, definuje metody a cíle vlastního výzkumu a výsledky, které jsou kvůli přehlednosti graficky zpracované. Poté jsou výsledky popsány v diskuzi. Hlavním cílem práce bylo analyzovat informovanost a znalosti o biologickém terorismu a analyzovat míru obav civilního obyvatelstva z šíření covid-19 v Jihočeském kraji. Součástí tohoto cíle bylo také potvrdit nebo vyvrátit stanovenou hypotézu: Lidé s úplným vysokoškolským vzděláním budou mít statisticky významně vyšší znalosti o dané problematice než lidé bez úplného vysokoškolského vzdělání. K zajištění těchto informací bylo využito dotazníkové šetření. Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 212 respondentů. Výzkum potvrdil stanovenou hypotézu, že lidé s úplným vysokoškolským vzděláním budou mít statisticky významně vyšší znalosti o dané problematice než lidé bez úplného vysokoškolského vzdělání. V závěru práce bylo navrženo opatření, které může znalosti v této oblasti prohloubit.
|
|
Informovanost obyvatelstva při výskytu epidemického ohniska infekce
SÝKOROVÁ, Žaneta
Informovanost obyvatelstva při výskytu epidemického ohniska infekce Tato diplomová práce je zaměřena na problematiku biologických zbraní. Je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsem se snažila popsat biologické zbraně jako takové, popsat možnosti jejich zneužití a principy ochrany obyvatel a to jak z hlediska epidemiologického, tak z hlediska principů ochrany krizového řízení. Dále jsem se věnovala vybraným onemocněním, která jsou považována za biologické zbraně. Informace jsem čerpala z dostupné literatury, internetu a platné legislativy. V praktické části diplomové práce bylo mým cílem prozkoumat názory obyvatelstva České republiky na možné riziko ohrožení biologickými zbraněmi a zjistit, zda se populace orientuje v základních otázkách dané problematiky. Současně jsem porovnávala, zda se liší názory a úroveň informovanosti ve věkových skupinách osob produktivního věku a seniorů. Použila jsem metodu dotazování pomocí anonymního dotazníku s dvaceti jedna otázkami. Vybraný vzorek tvořilo dvě stě respondentů. Tento celek byl dále rozdělen na dvě skupiny. První skupinu tvořilo sto respondentů z řad osob v produktivním věku, druhou skupinu zastupovalo sto respondentů z řad seniorů. Na základě získaných výsledku jsem zjistila, že problematika biologických zbraní je spíše podceňována a že se názory při porovnání obou skupin nijak zvláště neliší. Dále analýza získaných dat ukázala, že úroveň informovanosti v základních otázkách problematiky je v populaci nízká a že obyvatelstvo zároveň nemá dostatečné informace o tom, jak by mělo postupovat v případě podezření na útok způsobený biologickými zbraněmi. Rozdíly v informovanosti populace dle věkových skupin se nepotvrdily. Výzkum rovněž ukázal, že respondenti mají pocit, že nemají k dispozici dostatek informačních zdrojů, které by jim problematiku biologických zbraní blíže osvětlily. Na základě získaných informací jsem sestavila brožuru, která nabídne základní informace o biologických zbraních a o tom, jak by se člověk v případě podezření na ohrožení měl zachovat. Rovněž přikládám návrh možné realizace projektu a distribuce příručky.
|