Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 228 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Letní tábory, jako způsob trávení volného času dětí s poruchou autistického spektra
KŘEMENOVÁ, Lenka
Bakalářská práce je zaměřena na téma poruch autistického spektra a trávení volného času, respektive na letní tábor, jako možnost trávení volného času. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku poruch autistického spektra, historický vývoj a základní klasifikaci poruch autistického spektra dle Mezinárodní klasifikace nemocí MKN-10. Dále na charakteristiku volného času, historický vývoj volného času, funkci a možnosti trávení volného času. V poslední teoretické kapitole jsou popsány letní tábory. Praktická část je zaměřena na dva výzkumné cíle. Prvním cílem je identifikace přístupů organizací připravující letní tábory pro děti s poruchou autistického spektra. Výzkumný cíl je zjišťován pomocí ankety, kterou vyplnilo 103 organizací připravující letní tábory nejen pro děti s poruchou autistického spektra. Druhým cílem praktické části je představení vybraného letního tábora z pohledu několika aktérů, a to z pohledu vedení organizace, samotnými pracovníky připravující letní tábory pro děti s poruchou autistického spektra a z pohledu rodičů dětí s PAS. Tento cíl byl naplněn pomocí polostrukturovaných rozhovorů s aktéry tábora, a to konkrétně s vedoucími organizace, dvěma pracovnicemi organizace a matkou dítěte s poruchou autistického spektra, které se účastnilo letního tábora.
Zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra
BAUEROVÁ, Denisa
Tématem této práce je Zvládání zátěže u rodičů dětí s poruchou autistického spektra. Hlavním cílem bakalářské práce je zmapovat možnosti, které se rodičům dětí s poruchou autistického spektra nabízejí pro kompenzaci stresových, respektive zátěžových faktorů vznikajících vtéto souvislosti na Českobudějovicku. Dílčím cílem je zmapovat, jaká zařízení a aktivity sociálních služeb je možné využít pro informanty v cílové skupině. K naplnění uvedeného cíle byl využit kvalitativní výzkum. V rámci zvolené strategie byl vybrán výzkumný vzorek, kterým byli rodiče dětí s poruchou autistického spektra žijící či využívající služby na Českobudějovicku. Výběr komunikačních partnerů probíhal přes instituci zabývající se problematikou PAS a následně technikou tzv. snowball sampling. Data byla získávána metodou dotazování, technikou polostrukturovaného rozhovoru. Poté byla tato data vyhodnocena pomocí otevřeného kódování a interpretativní fenomenologické analýzy. Z výsledků vyplývá, že informanti využívají možnost rozdělení zátěže mezi členy rodiny, přátele, či využívají pomoc odborníka voblasti psychiatrie. Další možností, která některým z informantů pomáhá v oblasti ekonomického zajištění rodiny, jsou sociální dávky. Též bylo zjištěno, že polovina informantů spolupracuje s organizacemi, které těmto nabízejí řadu možností, které oslovení mohou v rámci zajištění potřeb dítěte a rodiny využít. Z výsledků je rovněž zjevné, že rodiny jsou informovány o existenci zařízeních pro osoby s poruchami autistického spektra a jejich rodiny. Tato jsou zmapována v teoretické části práce. Z výzkumu také vyplynulo, že většina komunikačních partnerů vnímá přeplněné kapacity v zařízeních pro osoby s PAS. Polovina by pak uvítala zvýšení kapacit v těchto zařízeních, popřípadě založení dalších organizací pro danou cílovou skupinu. Tato práce a zjištěné výsledky z ní vyplývající mohou sloužit jako informační zdroj pro osoby a instituce, zabývající se problematikou poruch autistického spektra a s tím souvisejících faktorů. Lze ji použít také jako osvětový materiál v této oblasti.
Zaměstnávání jedinců s poruchou autistického spektra
MATĚJÍČKOVÁ, Kristýna
Bakalářská práce se zabývá zaměstnáváním jedinců s poruchou autistického spektra. Cílem práce je zjistit názory, popřípadě zkušenosti zaměstnavatelů ohledně zaměstnávání jedinců s poruchou autistického spektra. Dále také zmapovat zkušenosti sociálních pracovníků zaměřujících se na sociální práci s jedinci s poruchou autistického spektra v oblasti zaměstnávání. Výsledky obou výzkumných souborů se pokusím porovnat a zjistit důvody nízkého počtu pracovních míst pro jedince s poruchou autistického spektra. Pro výzkum byl zvolen kvalitativní přístup, data byla získávána metodou dotazování s využitou technikou polostrukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky a zaměstnavateli. Vyhodnocení proběhlo metodou vytváření trsů. Bylo zjištěno, že nabídka pracovních míst pro jedince s poruchou autistického spektra je velmi nízká a hledání vyhovujícího zaměstnání představuje pro tyto jedince obrovský problém. Důležitou roli pro jedince s PAS představují sociální pracovníci, kteří jim pomáhají se na zaměstnání připravit, komunikují se zaměstnavateli, nabízejí doprovody na pracovní pohovory, dokonce i do zaměstnání. Problémem je často přístup zaměstnavatelů, kteří zpravidla nechtějí zaměstnávat jedince s PAS právě kvůli jejich diagnóze. Velkou roli v tomto problému hrají představy zaměstnavatelů o jedincích s PAS, které dle sociálních pracovníků často zkreslují média a zaměstnavatel tak ve skutečnosti neví, co od takového člověka reálně očekávat. Tato bakalářská práce může sloužit jako zdroj informací o problematice zaměstnávání jedinců s poruchou autistického spektra, mohla by také čtenáře motivovat ke zvýšení povědomí o poruchách autistického spektra, aby uchazeči s PAS o zaměstnání měli lepší možnosti uplatnění se na trhu práce, jako tomu je například v jiných zemích.
Dětský autismus a sociální práce
KAŠPAROVÁ, Eliška
Bakalářská práce se zabývá tématem Dětského autismu. Charakterizuje poruchu, představuje stanovení diagnózy, a zabývá se metodami a terapiemi, pomocí kterých se s lidmi s autismem pracuje. Dále se zaměřuje na rodinnou situaci a možnosti pomoci sociální práce. Nakonec jsou uvedeny organizace, které pracují s lidmi s poruchou autistického spektra v jihočeském městě Tábor.
Dilemata v organizacích pomáhajících lidem s autismem
ŠPAČKOVÁ, Barbora
Diplomová práce se zabývá etickými dilematy, se kterými se setkávají organizace pomáhající lidem s autismem. V úvodu popisuji metodické kroky vypracování. Práce je rozdělena do šesti okruhů. V prvním okruhu se věnuji cílové skupině a jejím specifickým druhům. Jako druhý okruh jsou specifika sociální práce s lidmi s autismem. Třetí okruh se věnuje etice v sociální práci, tedy převážně etickému kodexu, problémům a dilematům sociálních pracovníků. Ve čtvrtém okruhu jsou zmíněny etické teorie - Deontologie, Utilitarismus a Antiopresivní přístup. Navazuje pátý okruh, kde jsou představeny konkrétní dilemata organizací pomáhající lidem s autismem. Poslední okruh se zabývá aplikací teorií na konkrétní dilema. Dále byla provedena výzkumná sonda v jedné organizaci, která se zabývá poruchami autistického spektra. Získané informace byly zpracovány v rámci diskuze.
Kvalita života rodin pečujících o dítě s autismem
NOVÁKOVÁ, Vendula
Diplomová práce se zabývá tématem kvality života rodin pečujících o dítě s autismem. Hlavním cílem práce bylo zjistit a popsat, jak žijí rodiny, které pečují o dítě s autismem s akcentem na kvalitu života jednotlivých rodin. Dílčí cíl byl zaměřen na subjektivní názor rodičů ohledně možností podpory při péči o děti s poruchou autistického spektra (dále jen PAS) od státu a neziskového sektoru s akcentem na zdravotně sociální problematiku. Teoretická část diplomové práce se zaobírá vymezením pojmu autismus, jeho etiologií, diagnostikou a prevalencí. Zároveň se zaměřuje na rodinné společenství, kvalitu života a sociální služby. Praktická část diplomové práce zahrnuje výzkum, pro který byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování a technika narativního a polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořily rodiny pečující o dítě s autismem do patnácti let věku. Pro zjištění kvality života rodin byl použit dotazník metody SEIQoL, ve kterém si rodiny určily pět životních cílů. Pomocným nástrojem výzkumu byla metoda čáry života, která se řadí mezi grafické projektivní techniky. Výzkumná část popisuje život rodin, které pečují o děti s autismem. Jsou zde zmapovány sociální služby a opory, které rodiny využívají při péči o své děti. Výzkumná část uvádí i subjektivní hodnocení kvality života komunikačních partnerů, jejich pohled na autismus a vyrovnání se s touto diagnózou u jejich dítěte. Výzkumem bylo zjištěno, že i přes všechna úskalí, se kterými se rodiče setkávají při péči o své děti, jsou přesvědčeni, že žijí kvalitní život. Každý rodič si pod pojmem kvalita života představuje něco jiného, ale kdybychom to měli shrnout, vyšla by z úst rodičů definice tohoto pojmu následovně: "Kvalita života je život plný lásky, porozumění, přátelství a příležitostí". Svůj život by měnit nechtěli a autismus přijímají jako dar a příležitost uvědomit si, v čem skutečně spočívá život. Diplomová práce umožní veřejnosti nahlédnout do světa rodin, které pečují o děti s autismem. Může být nápomocna rodinám a dětem, kterým byl diagnostikován autismus, a těžko se s touto situací srovnávají. Zároveň může posloužit jako informační materiál o autismu a o možnostech ve zdravotní a sociální péči, kterou nabízí státní a neziskové organizace.
Mladí dospělí s poruchou autistického spektra a jejich pracovní uplatnění
KOLÁŘOVÁ, Denisa
Bakalářská práce se zabývá pracovním uplatněním osob s poruchou autistického spektra. Cílem bakalářské práce je přiblížení problematiky uplatnění na trhu práce u osob s PAS a zároveň popsání specifik v oblasti zaměstnávání osob s PAS a výsledky nadále propojit s potencionálními zaměstnavateli a seznámit širší veřejnost s pozitivy zaměstnávání osob s PAS. K naplnění výše uvedeného cíle byl využit kvalitativní výzkum. S touto zvolenou strategií byl výzkumný vzorek vybrán přes instituce, které se věnují problematice PAS. Prvním výzkumným vzorkem jsou rodiče a děti s poruchou autistického spektra a dalším výzkumným vzorkem jsou pracovníci v oblasti sociálního začleňovaní. Data byla získávána metodou dotazování, technikou polořízeného rozhovoru. Posléze byla tato data vyhodnocena pomocí otevřeného kódování s následnou kategorizací dat. Z výsledků vyplývá, že osoby s PAS nemají příliš mnoho zkušeností v pracovním uplatnění a jako jeden z hlavních důvodů uvádějí zaměstnavatele a mínění široké veřejnosti. Zaměstnavatelé nejsou příliš nakloněni nabízení pracovní pozice osobám s poruchou autistického spektra i přes to, že jim mohou nabídnout množství výhod, jak ekonomických, tak osobnostních. Tato bakalářská práce a její poznatky mohou být přínosné jako upozornění pro širší veřejnost a odborníky zajímající se o problematiku PAS. Za další přínos je možné považovat zvýšení informovanosti a ponětí zaměstnavatelů o zaměstnatelnosti osob s PAS - resp. faktory a specifika, jež se váží se zaměstnáváním těchto jedinců. Jako poslední bych zmínila také přínos pro organizace ve využití nových poznatků z praxe.
Didaktické pomůcky a jejich využití v praxi pro žáky s autismem na 1. stupni základní školy
MAJEROVÁ, Markéta
Cílem diplomové práce je na základě výzkumného šetření zaměřeného na připravenost učitelů 1. stupně ZŠ na výchovu a vzdělávání žáků s autismem shrnout jejich zkušenosti s těmito žáky a s využíváním speciálních pomůcek, které jsou pro tyto děti určeny. Kladu si rovněž za cíl vytvoření souboru pomůcek, s jejichž využíváním mají pedagogové v praxi dobré zkušenosti. Teoretická část obsahuje kapitoly zabývající se definicí autismu, výskytem a příčinami, výchovou a vzděláváním žáků s autismem, didaktickými pomůckami, strukturovaným učením a TEACCH programem pro žáky s poruchou autistického spektra. Dále je zde uveden přehled školských a dalších poradenských zařízení, na které je možné se v případě potřeby obrátit se žádostí o pomoc. V praktické části řeším výzkumný problém: Jaké je povědomí pedagogických pracovníků 1. stupně ZŠ o problematice poruch autistického spektra a o práci se žáky s diagnózou PAS? Uvádím zde výsledky smíšeného výzkumného šetření. Pro kvantitativní část výzkumu jsem využila metodu dotazníkového šetření, kde výzkumný soubor tvoří pedagogičtí pracovníci 1. stupně základních škol. Pro kvalitativní část výzkumu jsem zvolila metodu rozhovoru. Rozhovor jsem vedla s vedoucí Speciálně pedagogického centra pro děti, žáky a studenty s poruchou autistického spektra, s asistentkou pedagoga ZŠ, která se věnuje žákovi s PAS a s vychovatelkou školní družiny, do které tento žák dochází. Praktická část obsahuje též soubor používaných pomůcek na 1. stupni ZŠ.
Nestandardní dítě v předškolním a školním vzdělávání
KAPRÁLOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá zařazováním a vzděláváním dětí s poruchami autistického spektra a dětí nadaných do běžného školského systému. Teoretická část pojednává o pohledu inkluze v České republice a srovnává ji s pohledem inkluzivního vzdělávání ve Finsku a Estonsku. Dále definuje pojmy děti s poruchou autistického spektra a děti nadané. Srovnává výhody a nevýhody zařazení dítěte s poruchou autistického spektra do běžné mateřské školy, popisuje prvotní přípravy takového dítěte před zahájením docházky a sleduje možné příčiny agresivního chování a jeho předcházení. U nadaných dětí sleduje rozvoj ve vzdělávání nadaného dítěte na běžných školách. Praktická část je založena na zúčastněném pozorování chlapce s autismem po dobu jednoho roku a chlapcem s mimořádným nadáním po dobu šesti let. U chlapce s PAS je zaznamenán výrazný pozitivní vývoj v oblasti vztahů k ostatním dětem i komunikace v konfliktních situacích. Projevuje velkou citlivost na pravidla a řád, pokud je toto porušeno, reaguje negativně. U chlapce s mimořádným nadáním výsledky školní práce odrážejí motivaci, která se váže na osobnost a přístup pedagoga.
Specifika trávení volného času u dětí s Aspergerovým syndromem
MAREŠOVÁ, Kristýna
MAREŠOVÁ, K. Specifika trávení volného času u dětí s Aspergerovým syndromem. České Budějovice 2020. Bakalářská práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Teologická fakulta. Katedra pedagogiky. Vedoucí práce P. Samcová. Práce se zabývá specifikami trávení volného času dětí s Aspergerovým syndromem. Teoretická část charakterizuje autismus, triádu problémových oblastí a poruchy autistického spektra, mezi které se na základě symptomů řadí také Aspergerův syndrom. Dále je popsán samotný Aspergerův syndrom, diagnostika, která je pro stanovení této diagnózy důležitá, a určité problémy typické pro Aspergerův syndrom. V teoretické části je také vymezen pojem volný čas, hra, školní družina, inkluzivní vzdělávání a asistent pedagoga. Praktická část obsahuje zjištění z jednotlivých rozhovorů s respondenty, kteří mají dítě s Aspergerovým syndromem v mladším školním věku, identifikované skupiny a následné shrnutí celého výzkumu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 228 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.