|
VYUŽITÍ STROJOVÉHO UČENÍ VE STAVEBNICTVÍ
Pálková, Martina ; Hromada, Martin (oponent) ; Řehák,, David (oponent) ; Podroužek, Jan (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou strojového učení při modelování pohybu osob, možnostmi a omezeními jeho využití. Problematika je ukázána na dvou reálných příkladech z praxe. Digitalizace průmyslu a s ní související využití pokročilých výpočetních metod, jako například umělé inteligence, prodělala v posledních deseti letech nebývalý pokrok. Přesto stavebnictví zaostává za ostatními odvětvími. Toto téma nabízí mnoho prostoru k výzkumu, jehož výsledky mohou být velmi dobře aplikovatelné v praxi. Strojové učení v sobě skrývá potenciál levně a efektivně zpracovávat velké soubory dat s vysokou přesností, a to takřka v reálném čase. Aby toto bylo možné, je třeba pro daný problém vyřešit otázky, jako volba vhodné metody, její architektury a optimalizace parametrů. Dalším důležitým směrem výzkumu je pre-processing dat, jejich formát a rozdělení do trénovacích a testovacích setů. Toto téma, navzdory velkému pokroku v oblasti strojového učení, je stále diskutováno bez jednotných závěrů. To jsou směry, kterými se tato práce vydává.
|
|
Vývoj agentních modelů pro ekonomickou simulaci
Šalamon, Tomáš ; Řepa, Václav (vedoucí práce) ; Hřebejk, Petr (oponent) ; Král, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá vývojem agentních modelů, jež jsou metodou simulace ekonomických procesů a prostředí s využitím multiagentních systémů.Agentní modelování se zdá být nedoceněným přístupem, jehož potenciál a očekávání k němu se vážící zůstávají před tím, co bylo dosaženo ve skutečnosti. Cílem této práce je zjistit důvody takového stavu a navrhnout některá řešení. Následující příčiny mohou vysvětlovat nízké využití této metody: velký rozdíl mezi teorií a praxí, nejasná spolehlivost metody a nízká důvěra v její výsledky, složitost, chybějící metodika vývoje, problémy s vhodnými vývojovými nástroji, omezení daná dostupným výpočetním výkonem, nedostatečná proslulost mezi odbornou veřejností a některé další. Metodika Agentology obsažená v této práci může některé problémy týkající se vývoje agentních modelů pomoci zvládnout. Metodika definuje šest rolí pracujících na projektu: expert, analytik, modelář, specialista na platformu, vývojář a tester. Proces návrhu a vývoje se skládá ze čtyř fází a devíti kroků začínajících formulací úlohy, přes konceptuální modelování, platformově závislé modelování až po vývoj vlastního systému. Pro fázi návrhu byl vyvinut modelovací jazyk pro agentní simulace.
|