Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Edukace klientů v dialyzačním programu
PINKASOVÁ, Eva
Onemocnění ledvin patří mezi velmi vážná onemocnění. Pro takto nemocného člověka je velmi obtížné přijmout skutečnost o svém zdravotním stavu, smířit se s ní a naučit se s ní žít. Edukace v nefrologii je nepostradatelná a tvoří významný způsob k zlepšení kvality života dialyzovaného klienta. Provádí ji lékař, ale také sestra. Nefrologická sestra klienta a jeho rodinu informuje, vychovává a školí, aby bylo dosaženo optimální rehabilitace a jeho nezávislosti. Tato bakalářská práce je zaměřena na edukaci klientů v dialyzačním programu. Výzkumné šetření bylo kvantitativní, ke sběru dat byly využity anonymní dotazníky, které byly určeny všeobecným sestrám a klientům na dialyzačních odděleních. Výzkum probíhal ve vybraných nemocnicích Jihočeského kraje, v Písku, v Táboře a v Prachaticích. Klientům bylo celkem rozdáno 110 dotazníků. K výzkumu jich bylo použito 65 (100 %). Sestrám hemodialyzačních středisek bylo nabídnuto 27 dotazníků. K výzkumu jich bylo použito 15 (100 %). Tato práce měla stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo zjistit, zda sestry provádějí edukaci dialyzovaných klientů písemnou metodou. Druhým cílem bylo zjistit, zda jsou dialyzovaní klienti spokojeni s úrovní péče v rámci edukace. Tyto cíle byly splněny. Stanoveny byly tři hypotézy. V první hypotéze se předpokládalo, že sestry na hemodialyzačním středisku provádí edukaci pouze písemnou metodou. Tato hypotéza nebyla potvrzena. Sestry používají i jiné metody edukace. V druhé hypotéze jsme předpokládali, že dialyzovaní klienti kladně hodnotí písemnou metodu edukace na hemodialyzačním středisku. Tato hypotéza byla potvrzena. Více než polovina klientů, 35 z 65 klientů, uvedla, že jim byly informace poskytnuty písemnou metodou, a tuto metodu považují za srozumitelnou. Ve třetí hypotéze bylo předpokládáno, že klientům jsou vždy zodpovězeny dotazy v rámci edukace na hemodialyzačním středisku. Tato hypotéza byla též potvrzena. Výzkumem bylo zjištěno, že sestry na hemodialyzačním středisku provádějí edukaci klientů ústní a písemnou formou. Dialyzovaní klienti jsou spokojeni s úrovní péče v rámci edukace, podané informace považují za srozumitelné a je jim poskytnuto dostatek času na případné dotazy i zpětnou vazbu. Pomocí edukace si klient osvojuje nové poznatky, získává nové dovednosti a nový pohled na hierarchii hodnot. Potřebné vědomosti a postoj k vlastnímu stavu a léčbě jsou pro něho nepostradatelné. Správným léčebným režimem, hlavně dodržováním diety, se může onemocnění zpomalit, a tím oddálit nutnost náhrady funkce ledvin. Proto je velmi důležité edukaci dialyzovaných klientů věnovat i nadále velkou pozornost.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.