|
Inovace elektrické kytary
Blaha, Marek ; Skvaril, Šimon (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zabývá inovací elektrické kytary a její barvou při výměně různých komponentů v řetězci. V práci je popsáno, z jakých částí se kytara skládá a jak funguje její snímání. Dále se zabývá výrobou těchto komponentů a jejich následnou kompletací. Zaměření je na snímače, kobylky a těla. Při každé změně komponentu je analyzováno spektrum. Nakonec je sestaven výsledný prototyp a je porovnán s originální kytarou.
|
|
Analýza tónových neharmonických spekter
Sztefek, Jiří ; Mojdl, Edgar (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zaměřuje na spektrální analýzu vzorků tónových neharmonických nástrojů, jejich spekter s detailním zaměřením na alikvótní složky, jejich vlastnosti, průběhy, vztahy a číselnými poměry mezi sebou, typy intervalů a kategorizací do kritických šířek pásem. V rámci práce bylo analyzováno osm vzorků akustických a pět vzorků umělých nástrojů. Analýza vzorků byla provedena pomocí Fourierovy transformace v programu MATLAB se zaměřením na FFT spektra a spektrogramu. Výsledky práce jsou určeny hudebníkům anebo vědcům zabývajícím se neharmonickými složkami ve zvuku a jejich vlastnostmi.
|
|
Spektrální analýza historických klavírů
Pokorný, Marek ; Indrák, Michal (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Bakalářská práce se zaměřuje na spektrální analýzu historických klavírů s cílem identifikovat a porovnat jejich akustické a spektrální charakteristiky. V rámci práce byly analyzovány tři exempláře klavírů, včetně významného klavíru Leoše Janáčka. Analýza byla provedena na základě změřených vzorků klavírů pomocí Fourierovy transformace v prostředí MATLAB, s důrazem na spektrální parametry, jako jsou těžiště, plochost, šikmost, ostrost a drsnost spektra a na vizuální reprezentaci spektra v čase -- spektrogramu. Dle výsledků spektrální analýzy byly interpretovány a hodnoceny rozdíly v barvě (témbru) klavírů a jejich pravděpodobné příčiny. Teoretická část práce poskytuje stručný přehled o historii a konstrukci klavíru, vysvětluje použité spektrální deskriptory, zkoumá vlastnosti hudebních tónů a vliv psychoakustiky na vnímání výšky a barvy tónu.
|
| |
|
Vliv průměru a hloubky dírky v píšťale na barvu a směrovost
Borovičková, Barbora ; Mojdl, Edgar (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Práce zkoumá vliv průměru a hloubky tónových otvorů zobcové flétny na barvu a směrovost výsledného tónu. Pro měření a následnou datovou analýzu bylo vyrobeno devět prototypů korpusu flétny ze třech různých materiálů a rozdílnou tloušťkou stěny. V průběhu měření byly do prototypů vrtány otvory s různým průměrem. Díky tomuto postupu se povedlo oddělit žádoucí vlivy od nežádoucích. Naměřená data byla analyzována v prostředí Matlab.
|
| |
| |
|
Komparace akustických vlastností kytar ze stejné výrobní řady
Trávníčková, Hana ; Indrák, Michal (oponent) ; Jirásek, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o akustických vlastnostech kytar Furch. V teroretickém úvodu nalezneme informace o základních vlastnostech tónu. Následuje kapitola o akustických kytarách, ve které jsou uvedeny i nejpoužívanější dřeva pro jejich výrobu. Ve speciální kapitole jsou popsány spektra signálu, LPC analýza, směrové vyzařování nástrojů a Chladniho obrazce. Zmíněné pojmy byly z měření vyhodnoceny a najdeme je v praktické části této práce spolu s popisem realizace měření. Výstupem práce je porovnání akustických vlastností měřených kytar, jejich barvy a módů.
|
| |
|
Porovnávání zvukových nahrávek za pomoci parametrů popisující barvu zvuku
Miklánek, Štěpán ; Schimmel, Jiří (oponent) ; Kiska, Tomáš (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá výzkumem parametrů popisující nahrávky na základě barvy zvuku. Nejprve je popsán historický vývoj a novodobý přístup v oblasti Music Information Retrieval (MIR), poté je popsán postup při zpracovávání hudebního signálu a daná problematika je nastíněna jak z pohledu hudební teorie, tak z pohledu číslicového zpracování signálu. Následuje popis předzpracování signálu, tato část je důležitá z hlediska parametrizace hudebního signálu. V kapitole parametrizace jsou shrnuty poznatky o parametrech, které jsou běžně využívány při získávání informací z nahrávek, přičemž je kladen důraz zejména na parametry týkající se barvy zvuku. Je také představena databáze nahrávek k analýze a návrh vyhodnocovacího systému, který bude nahrávky analyzovat. Nakonec je představena individuální analýza parametrů, kterými jsou popisovány nahrávky na základě barvy zvuku.
|