Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
"Tanec smrti" v rukopise KNM sign. XVIII B 18 a imaginace smrti v českých rukopisech pozdního středověku.
UHROVÁ, Eliška
Tato bakalářská práce se zabývá primárně iluminací "Tance smrti", pocházející ze středověkého biblického rukopisu Knihovny Národního muzea sign. XVIII B 18 z r. 1441 (fols. 542r a 542v). V první řadě seznamuje čtenáře prostřednictvím krátkého přehledu s dobovým vnímání smrti. Následně rozebírá historický a náboženský kontext doby husitské revoluce a postrevolučního období. Součástí práce je také přehled vývoje knižní malby od dob Václava IV. až do období vzniku rukopisu KNM XVIII B 18, který bývá označován také jako Bible husitského kněze. Nejvýznamnější částí je však popis a interpretace všech souvisejících celostránkových iluminací, zobrazujících Poslední soud, věřící vyznávající své hříchy, svátost eucharistie, Bolestného Krista, Krista soudce, a především Tanec smrti. Závěrem se pokouší odpovědět na otázku, zdali se v našem prostředí originálně pojatý motiv může skutečně označovat jakožto Tanec smrti.
Zobrazení smrti v evropském loutkovém divadle v posledních padesátu letech
Hásková, Marie ; SMOLÍK, Robert (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
Cílem této bakalářské práce je zmapovat výskyt personifikované smrti v evropském umění, poukázat na zobrazení smrti v několika českých a zahraničních loutkových inscenacích a přiblížit proces tvorby vlastní autorské inscenace MORS PICTUS. Bakalářská práce je členěna na dva větší textové celky a obrazovou přílohu. První část textu - teoretická - se dotýká původu personifikace smrti v evropské kultuře. V jejím úvodu se snažím nastínit historii zobrazování smrti v umění, a jak byla vnímána v různých časových obdobích: od antiky přes středověk, renesanci, baroko až po XX. století a současnost. Následuje kapitola o zobrazení smrti v loutkovém divadle. V závěru teoretické části se věnuji konkrétním loutkovým inscenacím a způsobu, jak je v nich smrt zobrazena. V druhé – praktické - části textu se zabývám svou autorskou inscenací MORS PICTUS, která s tématem bakalářské práce souvisí, a pohnutkami, které mě vedly k tomu na inscenaci pracovat, co mne inspirovalo, jak jsem postupovala při navrhování výpravy, v jaké fázi příprav se inscenace nachází a co od ní očekávám.
Recepce Demlových básnických próz Hrad smrti a Tanec smrti
SVOBODA, Marek
Bakalářská práce se zaměřuje na čtenářskou recepci básnických próz Hrad smrti a Tanec smrti Jakuba Demla z hlediska kostnické školy recepční estetiky. Teoreticky se opírá především o texty německého literárního teoretika Wolfganga Isera. Analýza děl, zvažovaná v kontextu literárního expresionismu, je založena především na Iserově pojetí prázdných míst, která čtenářovi umožňují propojovat jednotlivé perspektivy textu skrze vypravěče, postav, děje a fiktivního čtenáře ?vepsaného? v textu. Nedourčeností v textu vzniká nutnost dále určovat jeho jednotlivé aspekty a tento úkol je ponechán na čtenáři.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.