Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
VÝZNAM KOMUNIKACE PRO OSOBY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
TLAPOVÁ, Jitka
Diplomová práce zkoumá význam komunikace pro osoby se zrakovým postižením. Komunikace patří k základním lidským potřebám a jejím nástrojem jsou informace, kterých při poruše nebo ztrátě zraku může nastat nedostatek. Začátek práce seznamuje se základními pojmy souvisejícími se zrakovým postižením a dále je uveden historický přehled týkající se dané problematiky. Následujícími kapitolami se prolíná význam komunikace na podkladě obecného popisu komunikace, ale i při rozdělení komunikace na neverbální a verbální, která je rozčleněna na komunikaci mluvenou, písemnou, pomocí počítače, se zaměřením na hlasový vstup a výstup, a na další způsoby komunikace. Práce dále popisuje funkce komunikace a komunikaci v různých oblastech, jako například v pedagogickém a pracovním procesu, ve zdravotnictví, ale i komunikaci se sociální pracovnicí. Teoretickou část uzavírá krátká zmínka o komunikaci osob s hluchoslepotou. Cílem práce v praktické části je zmapování názorů osob se zrakovým postižením na význam komunikace v jejich životě a zároveň zjištění nejběžnějších způsobů zprostředkované komunikace nejen u osob se zrakovým postižením, ale i u osob bez zrakového postižení. Za tímto účelem byl vytvořen výzkum, který je v dalších kapitolách vyhodnocen a diskutován. Dále je podrobně zpracováno sedm kazuistik osob se zrakovým postižením se zaměřením na historii jejich očního postižení a na komunikaci. Tuto diplomovou práci bude možné využít v TyfloCentrech a též tato práce poslouží pro širokou odbornou veřejnost setkávající se při své profesní činnosti s osobami se zrakovým postižením.
Vliv tyflopedické praxe na trávení volného času osob se zrakovým postižením
TLAPOVÁ, Jitka
Práce obsahuje krátký pohled do historie i současný pohled na přístup k osobám se zrakovým postižením. Dále jsou popisovány problémy se zrakovým postižením, středisko rané péče, možnosti verbální i neverbální komunikace osob se zrakovým postižením s okolím, průvodcovské a předčitatelské služby a některé kompenzační pomůcky, mezi které patří i vodící psy. Práce se dále soustřeďuje na volný čas osob se zrakovým postižením, především na kulturní a sportovní aktivity osob se zrakovým postižením se zaměřením na specifické druhy sportů pro tyto osoby. Též je zde zmínka o intuitivní kresbě a možnosti jejího využití u osob se zrakovým postižením spolu s ověřením a vyzkoušením v Základní škole a Mateřské škole pro zrakově postižené děti v Plzni. Krátce je zde popsáno i využití počítače při trávení volného času osob se zrakovým postižením. Cílem práce je porovnání názorů osob se zrakovým postižením a ostatní společnosti na život osob se zrakovým postižením a dále ověření stanovených hypotéz. K tomuto byl vytvořen i dotazníkový průzkum, který je v práci zhodnocen a diskutován. Bakalářská práce by měla sloužit v TyfloCentrech jako podklad pro osvětu na školách o přístupu ke zrakově postiženým a též k zhodnocení volnočasových aktivit osob se zrakovým postižením.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.