Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Netiv haprišut. Sexualita a askeze v judaismu
Špinarová, Kamila ; Biernot, David (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
Netiv haprišut. Sexualita a askeze v judaismu Kamila Špinarová Abstrakt Diplomová práce "Netiv haprišut. Sexualita a askeze v judaismu" se zabývá "Stezkou oddělenosti" rabi Jehudy Livy ben Becal'ela, pražského MaHaRaLa. Stezka oddělenosti je šestnáctou kapitolou Maharalova filosoficko-etického traktátu "Netivot olam". Kapitola přináší Maharalova doporučení ohledně intimní oblasti lidského života. Předkládaná práce se zabývá vybranými texty Stezky oddělenosti, předně však problematikou pánského autoerotismu. Práce přináší koherentní pohled na Maharalovo dílo a především na význam pojmu "prišut" v jeho kontextu. Autorka práce se domnívá, že termín "prišut" má pro pochopení Maharalova universa klíčový význam. Skutečná "oddělenost" má totiž moc emancipovat člověka ze zhoubného vlivu hmoty a sjednotit sféru materie se sférou božského řádu. Autorka se dále zaměřuje na pasáž ze Sefer Zohar (1:18a). Maharal ve svém díle tuto pasáž cituje celkem na třech místech - ve Stezce oddělenosti, v Chidušej agadot a v Be'er ha-gola. Zmíněný zoharický text popisuje emanaci boží kreativní potence skrze sefirot. Maharal tuto emanaci interpretuje jakožto proud spermatu, který proudí z mozku do genitálií. Masturbace je poté prezentována jakožto porušení tohoto přímého toku, které může (v kontextu knihy Zohar) zapříčinit posílení...
Rabi Jehuda Liva ben Becal'el a kniha Zohar
Kohoutová, Kamila ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent) ; Visi, Tamás (oponent)
Disertační práce se věnuje myšlenkovému odkazu rabi Jehudy Livy ben Becalela, pražského Maharala a jeho vztahu k jedné z forem židovské mystiky známé jako kabala. Kabala se rozvinula mezi španělskými židovskými učenci 13. století a jejím nejvýznamnějším projevem bylo sepsání knihy Zohar. Práce ukazuje, jakým způsobem knihu Zohar četl a vykládal Maharal. První kapitola popisuje život a dílo učence. Druhá kapitola shrnuje dosavadní poznatky v oblasti Maharalova myšlení a jeho vztahu ke kabale. Třetí kapitola se věnuje popisu vzniku a kanonizace knihy Zohar jako jednotného díla. Obsahuje také textologickou část a komparaci, která usiluje o rozpoznání edice nebo skupiny rukopisů knihy Zohar, kterou Maharal užíval. Všímá si také zvláštní formy Maharalovy zoharické aramejštiny. Čtvrtá kapitola se věnuje otázce halachické autority knihy Zohar. Spolu s rozšířením spisu po jeho vytištění italskými tiskárnami začala být kniha Zohar některými sefardskými učenci používána jako rozhodující právní pramen v halachických otázkách, jejichž řešení bylo nejasné či sporné. Do oblasti střední Evropy halachický vliv knihy Zohar dosáhl především díky kompendiu Šulchan Aruch Josefa Kara. Tři následující kapitoly se věnují samotné analýze a výkladu textů knihy Zohar, které Maharal ve svém díle cituje a jejich teologické...
Rabi Jehuda Liva ben Becal'el a kniha Zohar
Kohoutová, Kamila ; Nosek, Bedřich (vedoucí práce) ; Holubová, Markéta (oponent) ; Visi, Tamás (oponent)
Disertační práce se věnuje myšlenkovému odkazu rabi Jehudy Livy ben Becalela, pražského Maharala a jeho vztahu k jedné z forem židovské mystiky známé jako kabala. Kabala se rozvinula mezi španělskými židovskými učenci 13. století a jejím nejvýznamnějším projevem bylo sepsání knihy Zohar. Práce ukazuje, jakým způsobem knihu Zohar četl a vykládal Maharal. První kapitola popisuje život a dílo učence. Druhá kapitola shrnuje dosavadní poznatky v oblasti Maharalova myšlení a jeho vztahu ke kabale. Třetí kapitola se věnuje popisu vzniku a kanonizace knihy Zohar jako jednotného díla. Obsahuje také textologickou část a komparaci, která usiluje o rozpoznání edice nebo skupiny rukopisů knihy Zohar, kterou Maharal užíval. Všímá si také zvláštní formy Maharalovy zoharické aramejštiny. Čtvrtá kapitola se věnuje otázce halachické autority knihy Zohar. Spolu s rozšířením spisu po jeho vytištění italskými tiskárnami začala být kniha Zohar některými sefardskými učenci používána jako rozhodující právní pramen v halachických otázkách, jejichž řešení bylo nejasné či sporné. Do oblasti střední Evropy halachický vliv knihy Zohar dosáhl především díky kompendiu Šulchan Aruch Josefa Kara. Tři následující kapitoly se věnují samotné analýze a výkladu textů knihy Zohar, které Maharal ve svém díle cituje a jejich teologické...
Desatero v pojetí rabiho Loewa a v zrcadle rabínské tradice
Ondrušková, Alena ; Biernot, David (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
Tato práce se zaměřuje na některé oblasti týkající se tématu Desatera. Její hlavní částí je překlad vybraných kapitol díla Tiferet Jisrael. Konkrétně jde o kapitoly 33-36, popisující přístup autora (rabi Loew) k tomuto tématu. Překlad je doplněn výkladem, který ho zpřehledňuje, a je srovnáván s texty, které jsou v prostředí tradičního judaismu považovány za základní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Netiv haprišut. Sexualita a askeze v judaismu
Špinarová, Kamila ; Biernot, David (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
Netiv haprišut. Sexualita a askeze v judaismu Kamila Špinarová Abstrakt Diplomová práce "Netiv haprišut. Sexualita a askeze v judaismu" se zabývá "Stezkou oddělenosti" rabi Jehudy Livy ben Becal'ela, pražského MaHaRaLa. Stezka oddělenosti je šestnáctou kapitolou Maharalova filosoficko-etického traktátu "Netivot olam". Kapitola přináší Maharalova doporučení ohledně intimní oblasti lidského života. Předkládaná práce se zabývá vybranými texty Stezky oddělenosti, předně však problematikou pánského autoerotismu. Práce přináší koherentní pohled na Maharalovo dílo a především na význam pojmu "prišut" v jeho kontextu. Autorka práce se domnívá, že termín "prišut" má pro pochopení Maharalova universa klíčový význam. Skutečná "oddělenost" má totiž moc emancipovat člověka ze zhoubného vlivu hmoty a sjednotit sféru materie se sférou božského řádu. Autorka se dále zaměřuje na pasáž ze Sefer Zohar (1:18a). Maharal ve svém díle tuto pasáž cituje celkem na třech místech - ve Stezce oddělenosti, v Chidušej agadot a v Be'er ha-gola. Zmíněný zoharický text popisuje emanaci boží kreativní potence skrze sefirot. Maharal tuto emanaci interpretuje jakožto proud spermatu, který proudí z mozku do genitálií. Masturbace je poté prezentována jakožto porušení tohoto přímého toku, které může (v kontextu knihy Zohar) zapříčinit posílení...
Překlad a výklad MaHaRaLova responsa ve věci nadlerismu
Šimonová, Channa ; Biernot, David (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
I po více než 400 letech po napsání Netivot olam je Maharalova výzva k odpovědnosti a odvaze stále žádoucí. Mým záměrem bylo přeložit Jisraelovu otázku a Maharalovu odpověď. Nesnažila jsem se o vyčerpávající analýzu Maharalova pojetí světa. Usiluji o co nejvěrnější překlad, je-li to na některých místech na úkor srozumitelnosti, pomáhám si poznámkami a výkladem. V předkládáném textu jsou patrné tři literární styly: 1) poetické pasáže, které nepřebásňuji. Nicméně jsou stále jsou výrazným znakem rabínské korespondence. 2) "agadické" pasáže ideální k překladu i výkladu. 3) halachické - právnické pasáž, které vykládám strukturovaně Doufám, že jsem touto prací přispěla k rozšíření povědomí o díle rabi Löwa.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.