Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 1 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Edukační činnost sestry v předoperační přípravě
PROKOP, Jiří
Edukace, jako výchova, vzdělávání a vyučování, je běžnou {--} samozřejmou součástí {\clqq}profesionální{\crqq} činností sestry a také v současné době převratných reforem ve zdravotnictví, se stává rovnocennou, ale i samostatnou, členkou zdravotnického týmu {--} stále častěji považovanou, za základní zdroj strategií pro reformu. Tím její význam neustále vzrůstá, ale se změnou role sestry v ošetřovatelského procesu, dochází i ke změně role pacienta, z tradiční ({\clqq}víceméně{\crqq}) pasivní na aktivní {--} uvědomováním si odpovědnosti péče o své zdraví a také operace. Jednou z důležitých činností, kterou sestra v předoperační přípravě uskutečňuje, je i edukační činnost, ta by měla přispět k podpoře klientského komfortu a zabránění či minimalizaci vzniku komplikací. Mezi hlavní cíle patří vhodnými metodami a postupy dosáhnout informovanosti v předoperační přípravě a předejít tak dezinformovanosti, nedorozuměním a komplikacím. Kompetence upravuje §23 odst. 1 zákona č. 20/1966 Sb. O péči o zdraví lidu, který říká, že zdravotník může poskytovat informace pouze o zdravotních výkonech, které je sám oprávněn provádět (sestra tedy nejčastěji o výkonech, které jsou součástí ošetřovatelské péče). Dle zákona 424/2004 Sb. sestra poskytuje zdravotní péči v souladu s právními předpisy i standardy a poskytuje informace, tedy i edukuje, v souladu se svou způsobilostí. Rozdíl je pouze mezi všeobecnou sestrou a sestrou se specializovanou způsobilostí, v jejich kompetencích, ale všeobecná sestra se může podílet na vysoce specializované ošetřovatelské činnosti pod dohledem sestry se specializovanou způsobilostí. Cílem této bakalářské práce bylo zjistit, provádí-li se v rámci předoperační přípravy edukace sestrou a mají-li pacienti informace o možnosti předoperační edukace sestrou. Cíl práce byl splněn. Výzkum byl zpracována pomocí kvantitativního výzkumu. Jako technika sběru dat byl použit dotazník, který byl anonymní. Celkem bylo rozdáno 396 dotazníků, z toho 198 pacientům po operaci a 198 sestrám z operačních oddělení v Praze v březnu 2008. Z tohoto celkového počtu mohlo být použito pro výzkum 349 dotazníků, z toho 175 od pacientů a 174 od sester. Byly stanoveny dvě hypotézy. A to - Pacienti před zahájením předoperační přípravy nemají informace o možnosti edukace sestrou v předoperační přípravě a další zní - Pacienti jsou sestrou edukováni v předoperační přípravě. První hypotéza se nepotvrdila, druhá hypotéza byla potvrzena. Z výsledků výzkumu tedy plyne, že převážná část respondentů {--} pacientů ví o možnosti edukace sestrou v předoperační přípravě a že pacienti jsou sestrou edukováni v předoperační přípravě, ale její kvalita není špatná, avšak rozhodně je co zlepšovat. Bohužel podhodnocena byla skupina sester operantů v předoperační přípravě. Proto je třeba veřejnost, ale i sestry, o edukaci v předoperační přípravě více informovat. Práce je sestavena tak, aby se dala využít k edukaci pacientů, ale i sester o tomto tématu a výsledky výzkumu jsou možné publikovat v odborném časopise nebo např. informovat formou přednášky o výsledcích sestry operačních oborů provádějící předoperační edukaci ke zlepšení péče a nebo sestavit nový standard o předoperační péči či poopravit stávající.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.