Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výchova ke zdraví v učivu přírodopisu na ZŠ
GALÍKOVÁ, Tereza
V diplomové práci je proveden didaktický rozbor tématického celku Kloboukaté houby, Rostlinné drogy, Parazité a HIV/AIDS ve čtrnácti českých učebnicích přírodopisu pro základní školy. Teoretická východiska obsahují analýzy učebnic přírodopisu a charakteristiku didaktických zásad. Na základě výsledků analýz těchto čtrnácti učebnic jsou navrženy čtyři výukové texty na témata Kloboukaté houby, Rostlinné drogy, Parazité a HIV/AIDS, dále pak návrhy výukových aktivit v podobě didaktických her, které mají zábavnou formou upevnit vědomosti žáků získané během výuky. V příloze jsou uvedeny návrhy pomůcek ve formě fotografií a obrázků, jako příručka pro poznávání zástupců hub, rostlinných drog a parazitů.
Moderní trendy vývoje vakcín a terapeutik proti HIV/AIDS
ANDĚLOVÁ, Kateřina
HIV infekce představuje významný zdravotní problém. Nicméně, stále neexistuje absolutní léčba. Tato práce shrnuje a popisuje výhody a problémy současných léčebných postupů, jakož i nové trendy ve vývoji léků a vakcín.
Problematika šíření HIV v Afghánistánu
BAKHSHI, Mirwais
Virus lidské imunodeficience (HIV), který způsobuje AIDS (Syndrom získané imunodeficience) je jedním z nejvážnějších, globálních problémů v oblasti zdraví a lékařského pokroku. Afghánistán čelí mnoha výzvám, jako je například nestabilita v zemi, nízká gramotnost, vysoká úroveň produkce opia a nedostatek základní infrastruktury. První případ Viru lidské imunodeficience (HIV) byl v Afghánistánu hlášen v roce 1989. Studie o přenosu HIV v Afghánistánu charakterizuje epidemii, která se točí převážně kolem tří způsobů rizikového chování, jímž je sdílení jehel a stříkaček, nechráněný sex s prostitutkami a nechráněný sex mezi muži. Hlavním cílem této práce bylo sledování problému HIV/AIDS v Afghánistánu. Dílčí cíle se zaměřovaly na současný stav o HIV/AIDS v Afghánistánu, mapování znalostí pracovníků v kadeřnictví a holičství v centru a okrajových oblastech Kábulu, mapování znalostí o HIV/AIDS místních lékařů v centru a v okrajových oblastech Kábulu.
Informovanost dětí a mládeže v Namibii o problematice HIV/AIDS
REGULOVÁ, Kristýna
Předkládaná bakalářská práce se věnuje problematice onemocnění HIV/AIDS v Namibii, konkrétně v regionu Karas, ve městě Keetmanshoop, kde během tříměsíční pracovní stáže byla autorkou zjišťována míra informovanosti o HIV/AIDS u namibijských dětí a mládeže.Cílem práce bylo zjistit míru informovanosti dětí a mládeže ve vymezené oblasti v Namibii o problematice HIV/AIDS. Pro potřeby výzkumu byly stanoveny tyto výzkumné otázky:Jaká je současná úroveň znalostí o problematice HIV/AIDS u dětí a mládeže v Namibii? Jaké jsou nejčastější zdroje informací o HIV/AIDS, jaké preventivní programy se jeví jako nejefektivnější a jakou úlohu hraje rodina a škola v rámci osvětové činnosti? Výsledky výzkumu ukázaly, že informovanost dětí a mládeže o problematice HIV/AIDS je ještě uspokojivá, celých 62 % uvedlo dva až tři správné způsoby přenosu viru a současně také dvě až tři správné možnosti ochrany před nakažením nemocí HIV/AIDS. Znalost minimálně dvou správných odpovědí ze tří možných byla považována za kritérium optimální informovanosti respondentů. Ze sesbíraných dat se ukázalo, že valná většina uvedla školu jako hlavní zdroj informací o HIV/AIDS ? 77 %, další nejpočetnější skupinou jsou ti žáci, kteří získávají informace z domova ? 12 %,méně pak od kamarádů ? 4 % a od lékaře ? 2 %. 5 % poznamenalo, že informace nikde nezískává. Je vidět, že škola má nezastupitelnou úlohu pro děti a mládež v Namibii i v oblasti prevence HIV/AIDS, vyplývá to i z toho, že 80 % dotázaných tvrdí, že má ve škole preventivní programy proti HIV/AIDS. Rodina podle všeho zastává druhé místo v důležitosti pro mladou generaci. 32 % žáků se prý s rodiči baví velmi často o sexu a HIV/AIDS, jen občas 43 %, zatímco nikdy se o podobných věcech doma nebaví 25 % respondentů. Bohužel bylo též zjištěno, že 68 % dětí a mládeže zná ve svém okolí člověka, který je HIV pozitivní, a 69 % uvedlo, že znali osoby, které v důsledku AIDS zemřely. To, že je onemocnění HIV/AIDS hrozbou, dosvědčuje i 84 % respondentů, kteří odpověděli, že z HIV/AIDS strach mají, a dokonce 93 % si myslí, že jít na testy na HIV/AIDS je velmi důležité. Kvalitativního výzkumu se zúčastnili tři lidé žijící v Namibii v Keetmanshoopu, kteří jsou ve své profesi v přímém kontaktu s dětmi a mládeží a sami mají také děti. Rozhovor poskytl zdravotník pracující na klinice v chudé čtvrti Tseiblaagter a v terénu, ředitelka a zároveň učitelka na základní škole v Tseiblaagteru a sociální pracovnice. Rozhovory podle návodu byly uskutečněny v anglickém jazyce, ale pro účely této práce, jíž jsou součástí, byly přepsány do češtiny. Dotazovaným byly kladeny otázky na téma problematiky HIV/AIDS a efektivní primární prevence a osvěta pro děti a mládež zaměřená proti HIV/AIDS. Otázky se týkaly též jejich osobních zkušeností v rámci jejich profese. Odpovědi potvrzují více či méně výsledky sběru dat z dotazníkového šetření u žáků a rovněž odpovídají na část výzkumné otázky. Jako nejefektivnější preventivní programy se jeví interaktivní hry, debaty a peer programy, které jsou pořádané v rámci komunity. Výsledným zjištěním se ukázalo, že škola hraje nejdůležitější roli v prevenci HIV/AIDS pro mladou generaci. Její činnost by tedy měla směrovat mladé lidi tak, aby byli schopni se sami do budoucna ochránit před virem HIV. Evidentně méně jsou angažováni rodiče či širší rodina dětí. Důvodem může být jejich neznalost problematiky, nebo i chybění rodičů a rodiny, případně chybění příkladného chování dospělých. Zda se dnešní děti budou chovat zodpovědně, až dospějí, nyní tvrdit s jistotou nelze. Záleží na tom, jak budou do života motivovány svým okolím.
Sociální služby pro osoby s onemocněním HIV/AIDS
LINHARTOVÁ, Barbora
Celosvětové statistiky ukazují na stále rostoucí počty osob nakažených virem HIV. Osob s HIV bohužel přibývá i u nás v České republice (dále jen ČR). Proto jsem se ve své bakalářské práci pod názvem Sociální služby pro osoby s onemocněním HIV/AIDS hlouběji věnovala péči, která je v ČR postiženým touto zákeřnou nemocí poskytována. Zaměřila jsem se na sociální služby, jaké zařízení je poskytují, jak jsou uživatelé spokojení a zda mají stálé kontakty s rodinou. Samotná bakalářská práce je rozdělena na dvě části, a to na část teoretickou a na část praktickou. Teoretická část je tematicky rozdělena na devět podkapitol, které jsou dále členěny do oddílů. První podkapitola se zabývá současným stavem, tedy definicí HIV/AIDS, ve druhé kapitole je popsána celá historie vzniku viru HIV a dále ve třetí kapitole píši o přenosu viru HIV. V této podkapitole jsou popsány jednotlivé cesty přenosu viru. V této části práce se snažím čtenáři přiblížit, co to vlastně HIV/AIDS je. Ve čtvrté a páté podkapitole je zmiňován klinický obraz nemoci, jak se nemoc projevuje, jaká jsou stádia nemoci a hlavně epidemiologie, kdy jsou čtenáři přiblíženy údaje a statistiky jak z ČR, tak i ze zahraničí. V následujících třech podkapitolách, kterými jsou: léčba, testování a prevence, je stručně popsáno léčení HIV/AIDS, jaké jsou způsoby testování a jak se lze proti viru HIV bránit. Prevence je velmi důležitou složkou celkové problematiky HIV a bylo velmi důležité ji v bakalářské práci zmínit. V poslední deváté kapitole se věnuji stěžejnímu tématu své bakalářské práce, a to sociálním službám (podle zákona 108/2006 Sb.), které jsou lidem s HIV/AIDS poskytovány, kde jsou poskytovány, jak jsou financovány atd. Praktická část této bakalářské práce byla prováděna formou kvalitativního výzkumu, sekundární analýzou dat a obsahovou analýzou dat. Prvním cílem bylo monitorovat celkovou nabídku sociálních služeb na území ČR. Druhým cílem bylo také monitorování, avšak v tomto případě se jednalo o monitoring spokojenosti uživatelů sociálních služeb DS s nabídkou služeb poskytovaným tímto sociálním centrem. Jelikož je DS jediným zařízením poskytujícím dané služby v České republice, výzkum byl prováděn výhradně v tomto zařízení. Třetím cílem mé bakalářské práce bylo porovnat data a statistiky HIV/AIDS v ČR s jinou evropskou zemí. Pro porovnání jsem si vybrala autonomní Švýcarsko, které se mi zdálo pro srovnání nejvhodnější. Všechny zadané cíle byly splněny. Pro účely výzkumu jsem si určila tři výzkumné otázky: Jaká je incidence a prevalence HIV/AIDS v České republice k 31. 12. 2012? Jaká je situace HIV/AIDS ve Švýcarsku v porovnání s Českou republikou? Je spokojenost respondentů se sociálními službami dostatečná nebo mají uživatelé DS k sociálním službám výhrady? Ještě v roce 2011 nepatřila Česká republika do rizikových zemí s vysokou incidencí a prevalencí. V minulém roce (tj. rok 2012) se však zvýšila prevalence i incidence a Českou republiku to již zařadilo na seznam rizikových zemí. Proto jsem chtěla tyto data ve své práci zmínit a upozornit na stále stoupající počty nakažených osob zákeřným virem HIV. Pro výzkum jsem použila kvalitativní formu výzkumu, kde jsem prostřednictvím hloubkového rozhovoru oslovila pět respondentů z DS a pomocí rozhovoru jsme se snažili učinit náhled klienta DS na sužby, které jsou mu poskytovány. Je paradoxní, že přestože je v ČR pouze jediné zařízení pro osoby s HIV/AIDS, které poskytuje sociální služby a počet nakažených každým rokem stoupá, tak není akutní potřeba rozšíření poskytování sociálních služeb. DS stačí pokrýt potřebu lidí, kteří tuto službu potřebují. Práce by mohla být přínosem ke zviditelnění tohoto závažného zdravotního, ekonomického a sociálního problému a zároveň by mohla sloužit jako studijní materiál nejen pro studenty, ale i pro širokou laickou veřejnost. Dále by mohla být rozšířena na rámec diplomové práce.
AIDS {--} NEMOC NEBO BOŽÍ TREST?
VOBORNÍKOVÁ, Daniela
Předložená práce se zabývá řešením napětí mezi židovsko-křesťanským obrazem dobrého a milujícího Boha a tragickou realitou fenoménu AIDS. Hledá odpovědi na otázky typu: Je v moci člověka ovlivnit své zdraví mravním způsobem života? Do jaké míry si můžeme za své nemoci a obtíže? Je nemoc {\clqq}Božím trestem``? Jaký je (může být) smysl nemoci? Jak si lze vysvětlit utrpení nevinných? Hledá souvislosti mezi nemocí a hříchem, mezi onemocněním AIDS a nemravným životem. Práce představuje problematiku HIV/AIDS jako fenomén týkající se všech lidí bez rozdílu. Řeší, zda lze vnímat AIDS jako formu Božího trestu za hříšné a nemravné chování lidí, jako následek strukturálního zla či osobní neopatrnosti jedince. Upozorňuje na metody primární prevence a připomíná úkol křesťana vnášet křesťanské hodnoty do lidské společnosti. Východisko nachází ve změně myšlení a jednání lidí: v uznání a osvojení si etických požadavků, a otevření se Boží milosti k přijetí víry.
Informovanost studentů SZŠ Písek o onemocnění HIV/AIDS
NOVOTNÁ, Jana
Onemocnění HIV/AIDS staví mnohé vládní, národní i mezinárodní organizace do nelehké situace. Přes celosvětové snahy, směřující k prevenci i léčbě tohoto onemocnění, se každým rokem zvyšuje počet HIV pozitivních i osob, které umírají na následky AIDS. Za klíčovou roli ke snižování tohoto trendu se považuje informační osvěta, a to zejména u mladistvých, kteří platí za jednu z nejohroženějších skupin pro přenos HIV/AIDS. Zdravotničtí profesionálové by měli disponovat dostatkem kvalitních informací o problematice HIV/AIDS, neboť to mohou být právě oni, kteří budou jedním z článků vedoucího ke snížení incidence této infekční choroby. Tato bakalářská práce, nesoucí název ?Informovanost studentů SZŠ Písek o onemocnění HIV/AIDS?, obsahuje dvě části. První z nich je část teoretická, která pojednává o obecné problematice onemocnění HIV/AIDS, o jeho charakteristice, historii, epidemiologii, přenosu, klinickém obrazu, diagnostice a léčbě. Mimoto se zabývá prevencemi možných způsobů přenosu HIV, včetně prevence přenosu HIV ve zdravotnických zařízeních. V této části není opomenuta ani role peer výchovy a sestry, jako možných prostředníků k předávání informací o prevenci přenosu HIV/AIDS. Ve druhé části jsou shrnuty výsledky kvantitativního výzkumu, který byl proveden za účasti studentů Střední zdravotnické školy v Písku na dotazníkovém šetření. Dotazník, určený studentům jmenované školy, byl komponován tak, aby ověřil znalosti budoucích zdravotnických profesionálů o onemocnění HIV/AIDS a zároveň zjišťoval, zda se studenti, jako mladiství, chovají rizikově pro přenos HIV. V dotazníku, který obsahoval 22 otázek, se mohli studenti subjektivně vyjádřit i ke kvalitě a množství poskytnutých informací o HIV/AIDS v rámci vyučování na jejich škole. Výsledky výzkumu byly zpracovány a vyjádřeny pomocí grafů, které se v empirické části této práce vyskytují sloupcové i výsečové. Po zhodnocení výsledků z dotazníkového šetření, byly potvrzeny tyto hypotézy: H1 Studenti znají metody prevence nákazy HIV. H2 Studenti vyšších ročníků mají širší znalosti o principech onemocnění HIV/AIDS než studenti nižších ročníků. Naproti tomu byla vyvrácena hypotéza číslo 3, která zněla: Studenti všech ročníků SZŠ Písek v porovnání s dřívějším výzkumem mají více informací o HIV/AIDS než studenti nezdravotnického oboru jiné střední odborné školy. Pro tento účel byly využity výsledky bakalářské práce Lucie Stříteské, která v roce 2008 zkoumala úroveň znalostí o problematice HIV/AIDS u studentů středního odborného učiliště ve Valašském Meziříčí. Výsledky této bakalářské práce může využít Střední zdravotnická škola Písek, respektive její vedení a vyučující k tomu, aby se informovali o úrovni znalostí studentů v problematice HIV/AIDS a v oblastech, ve kterých znalosti studentů nevykazují dobrou úroveň, zvýšili během studia informační osvětu.
Zhodnocení znalostí studentů vybraných čtyřletých gymnázií v Českých Budějovicích o primární prevenci v oblasti sexuálně přenosných chorob.
JOZOVÁ, Lucie
Název mé bakalářské práce zní: Zhodnocení znalostí studentů vybraných čtyřletých gymnázií v Českých Budějovicích o primární prevenci v oblasti sexuálně přenosných chorob. Jak již z názvu vyplývá, cílem bylo zjistit, jaké informace mají studenti o problematice sexuálně přenosných onemocnění, jak se před těmito infekcemi chrání. V teoretické části práce se zabývám aktuálním výskytem pohlavních nemocí, jejich rozdělením, legislativním opatřením a také podrobnému popisu vybraných onemocnění. Výzkumná část mé práce byla sestavena na základě anonymního dotazníku. Celkem bylo použito 178 řádně vyplněných dotazníků od studentů prvních a druhých ročníků čtyřletých gymnázií. K vypracování práce jsem si stanovila dvě hypotézy. První, že studenti získávají své informace o této problematice nejčastěji z médií. Tato hypotéza se mi potvrdila a ukazuje tak na dlouhodobý trend, kdy média mají neustále větší vliv na mladou populaci. Druhá hypotéza, výchova ke zdraví v této oblasti je v rámci vyučování ve školách žáky hodnocena jako nedostatečná, se nepotvrdila, neboť studenti hodnotili výuku nedostatečně (popřípadě jako vůbec žádnou) pouze ve 35,4%. Z výsledku vyplynulo, že problematika STD není studentům lhostejná, ovšem v některých oblastech by bylo třeba jejich informovanost zlepšit na potřebnou úroveň. Tato práce by mohla posloužit pro výuku a její výsledky je možné využít jednotlivými gymnázii, kde probíhalo dotazníkové šetření, jako předlohu pro realizaci sexuální výchovy a programů primární prevence za účelem zvýšení úrovně znalostí studentů a motivace k lepším postojům v ochraně svého zdraví v problematice sexuálně přenosných onemocnění.
Srovnání řešení problematiky HIV/AIDS v České a Jihoafrické republice
SÝKOROVÁ, Martina
Práce se zaměří na porovnání přístupu personálu k HIV pozitivním pacientům z hlediska zdravotnické i sociální péče, na procento infikovaných v populaci, na možnosti a použití léčby.
Znalosti zdravotnického personálu o onemocnění AIDS v České republice ve srovnání s Kanadou
LIŠKOVÁ, Kristina
HIV/AIDS. Jenda z nejobávanějších pohlavně přenosných chorob, která v současné době v naší republice zažívá prudký vzestup. O to větší důraz je klást na zdravotnický personál. Zdravotníci jsou nejvíce ohroženi poraněním o kontaminovanou jehlou, která může přenášet více než 20 přenosných chorob včetně HIV, hepatitidy B nebo hepatitidy typu C. Vystavení riziku jsou jak zdravotní sestry, lékaři, ale i pomocný personál a další zaměstnanci ve zdravotnictví. Cílem práce bylo zjistit míru informovanosti zdravotnického personálu v Českobudějovické nemocnici a.s. a zda využívají svých znalostí v preventivních opatření v praxi. Získané výsledky byly porovnány s výsledky informovanosti a ochrany sester v Kanadě. Výzkum byl prováděn kvantitativním sběrem dat, konkrétně pomocí dotazníkového šetření a skrytého pozorování. Výzkum byl zaměřen na zdravotní sestry z chirurgického, interního, neurologického, kožního a ORL oddělení. Výsledky dotazníkového šetření byly následně porovnány s výsledky výzkumu, od Mgr.Jolany Ročňové DiS., prováděné v roce 2006 zdravotními sestrami v Foot Hills Hospital in Calgary {--} kvantitativním sběrem dat, sekundární analýzou dat a dotazníkovým šetřením. Dále s bakalářskou prací na téma Úrazovost sester při výkonu povolání z roku 2004, od Renaty Pilečkové. Bylo pracováno s hypotézami, že informovanost zdravotnického personálu je v Českých Budějovicích dostačující, že zdravotnický personál, využívá preventivní opatření minimálně. Poslední hypotéza byla, že zjištěné výsledky o lepším využití znalostí v Kanadě.Výsledky z posledních dvou hypotéz byly nakonec potvrzeny.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.