Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V České republice doposud neexistují objektivní metody pro diagnostiku grafomotorických potíží u dětí. Probíhající výzkumy používají moderních digitizérů pro zachycení procesu psaní a následné kvantifikování parametrů písma. Mezi cíli této práce je vyvinout softwarové nástroje pro usnadnění práce se sbíranými daty, jako je třídění databáze a usnadnění práce odborníků při hodnocení jednotlivých cvičení. Dalším cílem práce je navrhnout a následně analyzovat nové parametry on-line písma na kohortě dětí ze 2.až 4. třídy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvě desktopové aplikace na platformě .NET a byly navrženy a naprogramovány tři nové kvantifikační parametry písma založené na principu Isochornie, dvourozměrné korelaci, a geometrickém centroidu. Všechny tři parametry vykázaly signifikantní korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dětí druhé a čtvrté třídy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivním hodnocením odborníka u celé kohorty. Analýza parametrů naznačuje potíže s regulací tempa písma a pracovní pamětí u dětí s grafomotorickými potížemi.
Výzkum nových metod augmentace online písma
Sigmund, Jan ; Burget, Radim (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
Grafomotorické potíže dětí školního věku se vyznačují ztíženými projevy při psaní a kreslení a mohou vést k vývojové dysgrafii. Včasná klinická diagnostika je kritická pro poskytnutí preventivní péče. V praxi ale není proveditelná na každodenní bázi z důvodu nutnosti expertního personálu a hojnosti výskytu potíží až 30\%. Modelování strojovým učením může posloužit jako přístupný objektivní nástroj pro zhodnocení grafomotorického výkonu. Většinou ale neexistuje dostatečně velký dataset, což se projeví na horší schopnosti klasifikace. Tato diplomová práce se proto zabývá augmentací dat online písma (OP). Generování umělých vzorků se provede na základě rekombinace vlastních funkcí (IMFs) získaných \textit{empirickou modální dekompozicí} (EMD). Vypočtou se IMFs skupin intaktních (HC), v počtu 72, a s grafomotorickými potížemi (GP), čítající 94 dětí. Rozklad se provede konkrétně na časových řadách souřadnic X a Y. IMFs o stejných indexech různých subjektů se náhodně zamění, čímž vznikne signál nový. Následně se extrahují grafomotorické parametry původních a nových časových řad. Z těch se vyberou pouze prostorové, související se souřadnicemi. Nakonec bude provedena analýza a srovnání korelací parametrů obou databází.
Výzkum nových parametrů online písma u dětí s grafomotorickými obtížemi
Gavenčiak, Michal ; Mekyska, Jiří (oponent) ; Zvončák, Vojtěch (vedoucí práce)
V České republice doposud neexistují objektivní metody pro diagnostiku grafomotorických potíží u dětí. Probíhající výzkumy používají moderních digitizérů pro zachycení procesu psaní a následné kvantifikování parametrů písma. Mezi cíli této práce je vyvinout softwarové nástroje pro usnadnění práce se sbíranými daty, jako je třídění databáze a usnadnění práce odborníků při hodnocení jednotlivých cvičení. Dalším cílem práce je navrhnout a následně analyzovat nové parametry on-line písma na kohortě dětí ze 2.až 4. třídy (n=239). V rámci práce byly vyvinuty dvě desktopové aplikace na platformě .NET a byly navrženy a naprogramovány tři nové kvantifikační parametry písma založené na principu Isochornie, dvourozměrné korelaci, a geometrickém centroidu. Všechny tři parametry vykázaly signifikantní korelaci (r = [0,2; 0,3]) s hodnotami HPSQ-C u dětí druhé a čtvrté třídy a korelaci v rozsahu (𝜌= [0,2; 0,5]) se subjektivním hodnocením odborníka u celé kohorty. Analýza parametrů naznačuje potíže s regulací tempa písma a pracovní pamětí u dětí s grafomotorickými potížemi.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.