|
Volnočasové aktivity ve Vodňanech v letech 1920 - 1945 spojené s Církví československou
BROŽOVÁ, Adéla
Práce se zabývá zkoumáním volnočasových aktivit se zřetelem k náboženskému životu ve Vodňanech v letech 1920 až 1945. V první kapitole popisuje historický kontext vzniku Církve československá. V druhé kapitole popisuje vymezení pojmu volného času. Ve třetí kapitole se práce zaměřuje na podrobné pojednávání o města Vodňany o jeho historii, kultuře i otázce religiozity. Ve čtvrté kapitole se zabývá přehledem vodňanských aktivit od jejich počátku do roku 1920. Poslední kapitola práce se zabývá sborem Církve československé ve Vodňanech a jeho podílem na volnočasových aktivitách města.
|
|
Geocaching jako volnočasová aktivita pro rodiče a děti předškolního věku
JEZDINSKÁ, Simona
Bakalářská práce popisuje geocaching jako způsob aktivního využití volného času rodičů s dětmi předškolního věku. Teoretická část práce se zabývá definicí volného času, volnočasovými aktivitami dětí předškolního věku a možnými riziky pasivního trávení volného času. Dále bude pojednávat o možnosti využití geocachingu v rámci environmentální výchovy v MŠ a o geocachingu jako o volnočasové aktivitě pro rodiče a děti předškolního věku. V praktické části této bakalářské práce se dotazuji rodičů, kolik času a jakým způsobem tráví s dětmi volný čas, zda celosvětovou hru geocaching znají či dokonce hrají. Nedílnou součástí je založení tematické cache pro předškolní děti a jejich rodiče a v neposlední řadě i tuto hru prakticky uvádím do výuky v mateřské škole Preslova v Českých Budějovicích.
|
|
Možnosti volnočasových aktivit seniorů v domovech pro seniory a domovech se zvláštním režimem v Plzni
ŠOTOVÁ PŘÍVĚTIVÁ, Tereza
Ve své bakalářské práci jsem zpracovávala současný stav aktivizačních činností nabízených v domovech pro seniory a domovech se zvláštním režimem ve městě Plzni a měnící se trendy v průběhu pěti let. Především bylo v mém zájmu zjistit, nakolik se liší nabídka sociálně terapeutických a aktivizačních činností mezi domovy vzájemně, ale také jsem zkoumala, zda se liší oficiální nabídka každého konkrétního domova, která je uváděna ve veřejně dostupných dokumentech a zdrojích od skutečně poskytovaných volnočasových aktivit. Cílem práce bylo vzájemné srovnání nabídky volnočasových aktivit, které plzeňské domovy poskytují a zároveň zjištění zájmu o tyto aktivizační činnosti ze strany uživatelů sociálních služeb. Pro naplnění cíle práce byla použita metoda kvalitativního výzkumu. Byla provedena analýza nabídky sociálně terapeutických a volnočasových činností a sekundární analýza podkladů o aktivitách. Informace byly sbírány od výzkumného souboru formou dotazování za využití předem připravených, řízených individuálních rozhovorů a vzápětí popsány v případových studiích.
|
|
Vliv rodiny jako primární skupiny na výběr a realizaci volnočasových aktivit dětí mladšího školního věku
CHROBOKOVÁ, Ilona
Tato bakalářská práce se pokouší o výzkum souvislostí v oblasti využívání volného času dětí a vlivu rodiny, kompetencí rodiny v oblasti rozvoje aktivit dětí i k řešení problémů dětí ve volném čase. Teoretická část je věnována objasnění terminologie a definic pojmů rodina, primární skupina, výchova v rodině, vymezení volného času, specifikace volného času dětí, seznámení s možnými problémy ve volném čase, vývojem a potřebami dětí i jejich rodin k správnému fungování rodiny. Seznamuji s osobností pedagoga a jeho poradenskou činností. Praktickou část tvoří rozhovory s rodiči a jejich dětmi. V rozhovorech jsem zjišťovala, jakým způsobem rodiny ovlivňují volnočasové aktivity svých dětí i jakým způsobem řeší případné problémy ve volném čase. Dále jsem porovnala získané informace s použitými zdroji literatury.
|
|
Audiovizuální technika při volnočasových aktivitách dětí
MATĚJÍČEK, Petr
Tato bakalářská práce si klade za cíl nastínit možnosti využití audiovizuální techniky při volnočasových aktivitách dětí, které se uskutečňují na Domě dětí a mládeže Jihlava. Jednotlivé části se zaměřují na různé aspekty této činnosti. Popisuje možnosti některých organizací pracujících s dětmi, vybavenost Domu dětí a mládeže a návrh činností nových zájmových útvarů. Dále se věnuje vlastní činnosti probíhající v útvaru ?Multimediální klub?.
|
|
Volnočasové aktivity seniorů žijících ve zdravotně sociálních institucích a jejich účinnost
MACHOVÁ, Petra
Práce se zabývá volnočasovými aktivitami seniorů ve zdravotně sociálních zařízeních a jejich účinností. V rámci mého výzkumu jsem zvolila za zdravotně sociální zařízení domov pro seniory Tábor a domov pro seniory Libníč. Hlavní úkol této práce spočívá ve srovnání specifických volnočasových aktivit aplikovaných u soběstačných a nesoběstačných klientů v domovech pro seniory v G-centru v Táboře a v Libniči v Českých Budějovicích. Prvním dílčím cílem této práce je zmapovat rozdílnost forem, zásad a účinnosti volnočasových aktivit soběstačných a nesoběstačných seniorů v obou jmenovaných domovech. Druhým dílčím cílem je stanovit výchozí osobní předpoklady pracovníků domovů podmiňující účinnost jednotlivých volnočasových aktivit u obou sledovaných skupin seniorů. Těchto cílů bylo dosaženo. V teoretické části se zabývám obecnou charakteristikou stáří a volného času, práci pak směřuji především na volný čas seniorů ve zdravotně sociálních zařízeních. Zaměřuji se na charakteristiku jednotlivých volnočasových aktivit u soběstačných klientů a klientů upoutaných na lůžku nebo s jiným funkčním či komunikačním omezením. Praktická část práce popisuje názory vybraných respondentů z řad klientů a personálu obou uvedených zařízení. Potřebná data pro praktickou část byla získána kvantitativním výzkumem, jako techniku sběru dat jsem použila dotazník. Celému výzkumu předcházel předvýzkum. Z realizovaného výzkumu vyplývá, že obě uvedená zařízení umožňují i zcela nesoběstačným klientům, účastnit se volnočasových aktivit, zároveň tyto klienty akceptují ve volnočasových aktivitách a respektují jejich zájmy a potřeby. Tato práce je příspěvkem a zamyšlením se nad důležitostí volnočasových aktivit seniorů ve zdravotně sociálních institucích, které by se měli stát v daných zdravotně sociálních institucích tolik potřebným a cenným prožitkem v životě seniora.
|
|
Volný čas jako prostor seberealizace pro zdůraznění některých faktorů lidské bytosti v kontextu věkové skupiny adolescentů
RODOVÁ, Marcela
Práce se zabývá volným časem jako prostorem seberealizace v souvislosti s proměnou hodnot, i životního stylu a konkrétně analyzuje volný čas věkové skupiny adolescentů a popisuje jejich psychologický vývoj. Obecná část uvádí historický vývoj volného času, proměnu hodnot, hodnotové orientace i životního stylu, dále se zabývá otázkou seberealizace, kvalitou života, zájmy a potřebami jedince. Je zde zachycen nárůst hodnoty volného času v dnešní společnosti. Cílem bylo poukázat na význam smysluplného využívání volného času pro dnešního jedince a jeho vliv na kvalitu života. Právě jeho smysluplné využívání pomáhá jako prevence proti jeho možné patologii.
|
|
Individuální plánování u seniorů v Centru sociálních služeb
FLEISCHHACKEROVÁ, Petra
Práce se zabývá teoretickými východisky pro individuální plánování a zaváděním těchto teorií do praxe. Teoretická část charakterizuje specifika sénia, způsoby komunikace se seniory a různé pohledy na individuální plánování. Praktická část obsahuje charakteristiku individuálního plánování v Cetnru sociálních služeb Staroměstská. Centrum sociálních služeb je příspěvková organizace Statutárního města České Budějovice a poskytuje sociální služby seniorům z Českých Budějovic. Individuální plánování v Centru sociálních služeb je realizováno prostřednictvím ošetřovatelského, rehabilitačního a aktivizačního plánu.
|
|
Volnočasové aktivity žáků 1. stupně ZŠ jako prevence kázeňských problémů ve škole
POŠUSTOVÁ, Lucie
Diplomová práce se zabývá volnočasovými aktivitami žáků 1. stupně ZŠ a to především jejich vlivem na kázeň ve škole. Cílem práce je zachycení zkušeností učitelů prvního stupně ZŠ s projevy nekázně žáků, zmapování způsobů trávení volného času žáků a posouzení, zda volnočasové aktivity mají možnost výrazně ovlivnit chování žáků ve škole. Teoretická část práce vymezuje na základě odborné literatury pojmy kázeň a volný čas. Nastiňuje funkce kázně, smysl jejích norem, příčiny nekázně a její projevy. Naznačuje také způsoby, kterými lze kázeňským problémům předcházet. Dále charakterizuje výchovu mimo vyučování a volnočasová zařízení. V praktické části jsou pomocí dotazníkové metody a řízeného rozhovoru shromážděny a analyzovány poznatky o kázeňských přestupcích žáků 1. stupně ZŠ a využívání jejich volného času. Tyto poznatky jsou posuzovány jak z hlediska výpovědí žáků, tak i z pohledu učitelů.
|
|
Dětský folklor a jeho vliv na rozvoj osobnosti dítěte
DURDA, Lukáš
V této diplomové práci se zabýváme současným stavem českého dětského folkloru a jeho vlivem na rozvoj osobností jeho dětských protagonistů. Opíráme se zde o jednotlivé složky veřejného vystupování a o etnografické poznatky, které stavíme do souvislostí s problematikou volnočasových aktivit dětí a mládeže, čímž nabízíme náhled na potenciál dětského folkloru a jeho vliv na rozvoj osobností dětí. Práce je rozdělena do dvou částí. V její teoretické části je kladen důraz na názory osobností naší etnografie a dílčích disciplín veřejného vystupování. Též se opírá o zkušenosti a názory pracovníků s dětmi a mládeží v oblasti dětského folkloru. Druhá část diplomové práce je část praktická. Její náplň je tvořena popisem praktické činnosti dětského folklorního souboru Šafránek a rozhovory s jeho členy. K diplomové práci náleží též audiovizuální příloha.
|