Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Konzumerismus jako pedagogický problém - vybrané aspekty
VANČURA, Jakub
Tato bakalářská práce se věnuje konzumerismu jako pedagogickému problému se zaměřením na životní prostředí a moderní technologie. Je rozdělena do dvou hlavních částí. V teoretické části práce se autor pokouší vymezit konzumerismus, popisuje jeho aspekty a historický vývoj. Snaží se objasnit, proč se děti stávají snadným cílem reklam, které konzumní způsob života podporují a zmínit pozitiva i negativa, která jsou s tímto způsobem života spjatá. Podrobněji jsou zde rozepsány důsledky tohoto trendu na životní prostředí i nadměrné užívání moderních technologií, což jsou problémy, se kterými se současná společnost potýká. Následuje metodická část, která vychází z rámcového vzdělávacího programu, didaktické literatury a zkušeností pedagogů s dlouholetou praxí. Na základě zjištěných informací autor popisuje možnosti učitele výchovy k občanství na 2. stupni základní školy při řešení nepříznivých vlivů konzumerismu. Autor následně navrhuje několik vyučovacích hodin, které mohou posloužit jako inspirace pro učitele, kteří přemýšlí, jak se s tímto náročným tématem vypořádat a jak jej uchopit. Cílem práce je tedy poskytnout čtenáři přehled o problematice konzumního způsobu života a poskytnout návrh řešení problémů spojených s konzumerismem ze strany učitele výchovy k občanství na 2. stupni základní školy.
Konzumerismus jako pedagogický problém - vybrané aspekty
JELÍNKOVÁ, Markéta
Práce si klade za cíl nastínění problematiky konzumerismu, vývoje konzumní společnosti a s ní souvisejícího konzumního způsobu života. Dále se pokouší reflektovat problémy s udržením optimální tělesné hmotnosti v důsledku masově rozšířeného konzumního způsobu života se speciálním přihlédnutím k problematice obezity u dětí a mládeže, jež představuje jeden z aktuálních pedagogických problémů. Praktické část práce se zaměřuje na vytvoření metodicko-didaktické přípravy, kterou je možno využít v rámci předmětu výchova k občanství na ZŠ. Teoretické část této práce byla vytvořena na základě následujících metod: odborná heuristika, komparace a kompilace z odborné literatury a z dalších zdrojů, na jejichž základě se autorka pokouší o analýzu dané problematiky. Praktická část práce byla vytvořena s ohledem na oficiální metodické a didaktické principy výuky. Autorka bude následně posuzovat aspekty konzumerismu představující zdravotní riziko v podobě obezity jako pedagogický problém. Praktickou část této bakalářské práce bude možné využít jako doplňující materiál v rámci výuky o problematice konzumerismu v hodinách občanské výchovy na ZŠ.
Sociální aspekty spotřebitelství jako fenoménu dnešní doby
MAJEROVÁ, Aneta
Diplomová práce nese název Sociální aspekty spotřebitelství jako fenoménu dnešní doby. Teoretická část práce je členěna do pěti kapitol. Úvodní kapitola je koncipována jako určitý teoretický rámec celé práce. Pojednává proto o hédonismu jako o výchozí filozofii a teoretické koncepci spotřební mentality a dále o historicko-kulturním kontextu vývoje spotřební společnosti. Druhá kapitola je věnována terminologickému vymezení spotřebitelství a jsou zde specifikovány pojmy jako spotřební společnost, konzumerismus aj. Třetí kapitola se zaměřuje na aspekty spotřebního chování z hlediska marketingu, tedy na kulturní vlivy, osobnostní determinanty spotřebitelů a vliv reklamy. Sociálním aspektům spotřebního chování, které v této práci představují hlavní předmět zkoumání, je vyhrazena čtvrtá kapitola. V poslední kapitole se věnuji negativním jevům spojených se spotřební společností, kde se dotýkám problematiky environmentalismu v kontextu spotřební společnosti, uvádím novodobé formy závislosti (oniománie, shopaholismus) a v závěru se zamýšlím nad otázkami, co se děje s naší duší v době rozmachu dominujícího konzumního myšlení. Cílem práce je zmapovat sociální aspekty spotřebitelství v cílové skupině ve věku 30-55 let. Z metodologického hlediska jsem aplikovala kvalitativní přístup. Důraz byl kladen na metodologickou triangulaci technik, proto byly zvoleny dvě techniky sběru dat technika narativního rozhovoru (17 respondentů) a technika standardizovaného dotazníku (20 respondentů). Primární data byla kódována/indexována a následně zpracována metodou rámcové analýzy dle Ritchie a Spencer. V rámci diplomové práce byly stanoveny čtyři výzkumné otázky. Výsledky ukázaly, že dvě třetiny respondentů si jsou vědomy vlivu rodiny na své spotřební vzorce. V oblasti dominance při rozhodování o nákupech mezi manželi pak panuje tradiční genderové rozdělení ve dvou třetinách rodin je dominantním rodičem v nakupování žena. Výsledky také ukazují, že téměř tři čtvrtiny respondentů vnímají bez ohledu na svůj příjem nebo vzdělání vlastní sociální prestiž jako střední. Z výsledků je dále patrné, že ve vyšších příjmových kategoriích byli respondenti vlivu okolí na své preference v oblasti svého stylu oblékání, volby automobilu a místa či způsobu bydlení více otevřeni. Postoje respondentů k životu na úvěr se ukázaly být veskrze jednotné naprostá většina respondentů hodnotila tento způsob získání financí negativně. Charakteristické společné znaky spotřebního chování u střední sociální třídy lze spatřovat v jednotném vnímání vlastní sociální prestiže jako střední. Dalším společným znakem je realistická představa výše příjmu, která by respondentům přinesla pocit štěstí. Společný mají respondenti i negativní postoji k životu na úvěr. Na základě provedené rámcové analýzy a interpretace dat byly indukovány teoretické koncepty.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.