Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Slovotvorba v učebnicích českého jazyka pro gymnázia
Zahálková, Anna ; Nedvědová, Blanka (vedoucí práce) ; Sojka, Pavel (oponent)
Diplomová práce se zaměřuje na analýzu tématu tvoření slov v učebnicích českého jazyka pro gymnázia. Teoretická část představuje slovotvorbu - základní pojmy, slovotvorné způsoby, zejména pak kompozici s podrobnějším zaměřením na hybridní kompozita a kvazikompozita. Dále seznamuje se základními kurikulárními dokumenty včetně umístění a významu vzdělávacího obsahu českého jazyka, představuje inovativní komunikační přístup ve výuce českého jazyka a v neposlední řadě vedle revidované Bloomovy taxonomie vymezuje význam učebnic v rámci výuky a možná kritéria užívaná k jejich hodnocení. Praktickou část uvozuje stanovení postupu hodnocení jednotlivých učebnic, na které navazuje samotná analýza. Následně je stručně popsán výzkumný vzorek respondentů, kteří byli za pomoci dotazníku tázáni na průběh výuky slovotvorby a na využívaní učebnic českého jazyka při výuce. Výsledky z provedeného dotazování slouží (jakožto vhled do reálné výuky slovotvorby na gymnáziích) k doplnění vlastní analýzy učebnic. Významnou podkapitolu pak tvoří představení vytvořených výukových materiálů a zhodnocení jejich pilotního ozkoušení ve třídách 2. ročníku vybraného gymnázia. Výsledkem této práce jsou: analýza tématu slovotvorby v učebnicích českého jazyka pro gymnázia doplněná o poznatky vycházející z dotazníkového šetření, ale...
Přídavná jména přivlastňovací v projevech žáků staršího školního věku
Štěpánová, Dagmar ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Nedvědová, Blanka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem přídavných jmen přivlastňovacích v projevech žáků staršího školního věku. Práce si klade za cíl zjistit, zda a případně jakým způsobem žáci tvoří přídavná jména přivlastňovací a jak jim konkuruje užití posesivního genitivu. Druhotným cílem práce pak je návrh vlastního didaktického materiálu, který vychází z výsledků výzkumného šetření. Základ teoretické částí tvoří především vymezení pojmu přivlastňovací přídavná jména včetně kapitol věnujících se nestandardním či obtížnějším tvarům jako jsou například přivlastňovací přídavná jména tvořená od cizích vlastních jmen či produktivní nářeční tvar s ustrnulou příponou -ovo. V teoretické části autorka taktéž čerpá z odborných článků, které se tématu práce dotýkají, kromě morfologie přivlastňovacích přídavných jmen se věnuje i jejich syntaxi. Teoretická část současně popisuje přídavná jména přivlastňovací v kurikulárních dokumentech, didaktice a v neposlední řadě také v učebnicích, které byly mapovány pomocí deskriptivní analýzy. Praktická část sestává z analýzy 110 slohových pracích žáků 7. ročníku základní školy, ve kterých autorka hledá užití přivlastňovacího přídavného jména či posesivního genitivu. Navazující výzkum, ve kterém autorka analyzuje 224 didaktických testů, má pak za úkol dané poznatky zpřesnit a...

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.