|
Pavel Pánek a české lisované sklo šedesátých a sedmdesátých let 20. století
Opěla, Jan ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Hubatová - Vacková, Lada (oponent)
Hlavním posláním této práce je představit sklářského výtvarníka Pavla Pánka, zařadit jej do patřičného historického kontextu a seznámit s některými nepublikovanými návrhy či skicami, které zůstaly skryty širší veřejnosti. První kapitola je cele věnována stručné historii lisovaného skla se zmínkou o lisovacím kroužku, který v této technologii hraje důležitou roli. Jeden z prvních úseků práce se zabývá klíčovými momenty života Pavla Pánka. Důležitou roli zastává část, kde popisuji Pánkova díla, která jsem shledal buď zajímavými, nebo významnými pro vývoj lisovaného skla. U některých děl uvádím stručný popis dané technologie. Snažím se zdůraznit Pánkovu nevyčerpatelnou nápaditost a znalost technik, které daly vzniknout některým z jeho nejlepších kusů. Zdá se, že svým způsobem byl Pánek do určité míry předurčen vyrůst v sochaře velké prozíravosti a to zejména díky svému odbornému školení. Jelikož Pánkovo jméno v současné době čelí křivým nařčením z plagiátorství a krádeže cizího nápadu, musel jsem zařadit i apologetickou kapitolu. Práci uzavírám poznáním, že Pánek ztělesňoval jednu z nejvíce experimentálně založených osobností v moderní historii českého lisovaného skla.
|
|
Pavel Pánek a české lisované sklo šedesátých a sedmdesátých let 20. století
Opěla, Jan ; Klimešová, Marie (vedoucí práce) ; Hubatová - Vacková, Lada (oponent)
Hlavním posláním této práce je představit sklářského výtvarníka Pavla Pánka, zařadit jej do patřičného historického kontextu a seznámit s některými nepublikovanými návrhy či skicami, které zůstaly skryty širší veřejnosti. První kapitola je cele věnována stručné historii lisovaného skla se zmínkou o lisovacím kroužku, který v této technologii hraje důležitou roli. Jeden z prvních úseků práce se zabývá klíčovými momenty života Pavla Pánka. Důležitou roli zastává část, kde popisuji Pánkova díla, která jsem shledal buď zajímavými, nebo významnými pro vývoj lisovaného skla. U některých děl uvádím stručný popis dané technologie. Snažím se zdůraznit Pánkovu nevyčerpatelnou nápaditost a znalost technik, které daly vzniknout některým z jeho nejlepších kusů. Zdá se, že svým způsobem byl Pánek do určité míry předurčen vyrůst v sochaře velké prozíravosti a to zejména díky svému odbornému školení. Jelikož Pánkovo jméno v současné době čelí křivým nařčením z plagiátorství a krádeže cizího nápadu, musel jsem zařadit i apologetickou kapitolu. Práci uzavírám poznáním, že Pánek ztělesňoval jednu z nejvíce experimentálně založených osobností v moderní historii českého lisovaného skla.
|