Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 7 záznamů.  Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Pouť k nebeskému Jeruzalému. Symbolická řeč vybraných českých protireformačních textů (1580-1650)
ŠULISTA, František
Diplomová práce analyzuje vybrané české protireformační texty vydané na konci 16. a v první polovině 17. století. Pozornost soustředí především na náboženské polemiky z pera katolických autorů, které byly namířeny proti jednotě bratrské nebo luterské reformaci. Půjde zejména o texty, jejichž autory byli Jakub Horčický z Tepence, Jindřich Ondřej Hoffman a Georg Scherer, jehož díla překládal především Václav Brosius. Stranou pozornosti nezůstanou ani homiletické tisky, které měly apologetický podtext nebo se snažily ovlivnit veřejné mínění. Spolu s polemickou rolí těchto textů, které si již povšimlo starší bádání, se student zaměří na komunikaci jednotlivých textů mezi sebou navzájem pomocí odkazů nebo identických argumentů. Zmíněné texty se pokusí vnímat jako specifický typ média, které mělo nejen polemizovat s oponenty, ale také přesvědčit váhající a utvrdit souvěrce. Kvalifikační spis si rovněž povšimne symbolické řeči studovaných textů v komunikaci mezi duchovními a jejich posluchači nebo čtenáři.
Benjamin Košut - život a dílo evangelického faráře
Sedliský, Filip ; Zdichynec, Jan (vedoucí práce) ; Pokorná, Magdaléna (oponent)
Práce se zaobírá životem a dílem evangelického faráře Benjamina Košuta (1822-1898). Košut sloužil při sborech v Borové, Velenicích, ale hlavně u sv. Klimenta v Praze. Během své služby v Praze přispíval do periodika eskobratrský hlas, jehož byl také odpovědným redaktorem. V této době se mj. úastnil sporu s jeho odpůrci, kteří inklinovali k neokalvinistickému pojetí reformované víry. Košut byl za své názory suspendován a musel se hájit při kárném řízení. Během řízení byl uznán vinným, avšak po podepsání reversu mu byl povolen návrat k farářské innosti. Košut je v mnohém originální a zajímavou osobností. Měl veskrze racionalistický přístup k víře, nebál se bourat uritá dogmata. Boha považoval za milující otcovskou figuru, která bere lidi jako děti, odmítal zcela negativní antropologii ortodoxního kalvinismu. Velkou inspirací a pravděpodobně největší osobností eské reformace byl pro Košuta mistr Jan Hus, kterému věnoval mnoho kázání plných obdivu. Košutovo křesťanství bylo také velmi vlastenecké. Práce vychází z menší ásti ze sekundární literatury, dále ovšem především z analýzy primárních pramenů. Obsahuje vyerpávající analýzu Košutových kázání a pohled na Košuta z hlediska jeho publicistických příspěvků a dalších děl jako je jeho katechismus nebo modlitební knížka. Cílem práce bylo Košuta...
Obraz environmentálního myšlení v životě farnosti a podněty pro jeho rozvoj
CHMARSKÁ, Zuzana
Práce se zabývá environmentálním myšlením v životě farností a podněty pro jeho rozvoj. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy týkající se problematiky environmentálního myšlení a farnosti a definuje jejich vzájemný vztah. Stručně popisuje ekologickou krizi a výzvu k ekologické konverzi z veřejné, politické i církevní iniciativy. Praktická část práce představuje kvantitativní výzkum využívající metodu dotazníkového šetření s cílem přiblížit praktické projevy environmentálního myšlení v životech farností. Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda a do jaké míry se v životě farnosti objevuje environmentální myšlení. Popsat v jakých oblastech se objevuje nejčastěji a jaké negativní faktory na něj mají největší dopad.
Rekontextualizace a aktualizace vybraných Ježíšových podobenství pro účely katecheze
Válková, Vendula ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Liguš, Ján (oponent)
Diplomová práce se zabývá rekontextualizací a aktualizací Ježíšových podobenství. V metodologické části jsou popsány katechetické metody a možnosti jejich spolupráce s vybranými vědami jako je didaktika, pedagogika, psychologie nebo hermeneutika. V neposlední řadě jsou rozvedeny pojmy alegorie, exegeze, metafora, a metonymie. Vlastní text zabývající se podobenstvími Nového zákona obsahuje charakteristiku podobenství jako literární formy, jeho vzniku, řádu stavby a významu. Podobenství jsou vybrána zejména v kontextu Matoušova evangelia. V práci je užito hlavně metody synchronní, ale také diachronní.
Program čtením a psaním ke kritickému myšlení v hodinách náboženství na 2. stupni ZŠ
ŠIRŮČEK, Libor
Práce se zabývá pedagogickým programem RWCT {--} Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jeho aplikací v hodinách náboženství. Teoretická část zkoumá možnosti kritického uvažování v náboženství, ohlíží se za vývojem náboženské výchovy a katecheze a rozebírá samotný program RWCT v kontextu s právě probíhající reformou školství. Praktická část se věnuje výstavbě konkrétních lekcí náboženské výchovy podle modelu RWCT.
Zlatokorunská škola a její vizuální didaktické aplikace základního vzdělávání
KARASOVÁ, Veronika
Diplomová práce se zabývá Zlatokorunskou školou a její vizuální didaktickou aplikací základního vzdělání. První část je zaměřená na pedagogickou efektivitu využívání pomůcek a didaktických obrazů ve struktuře výuky. Hlavní část tvoří digitalizace zlatokorunských obrazů s odkrytím skrytých detailů obrazů. Závěr práce je věnován možnému využití zlatokorunských artefaktů při současné výuce.
Život Františka Tomáška v 50. a 60. letech 20. století a jeho působení v Moravské Huzové
HLAVÁČOVÁ, Martina
Práce se především zaměřuje na zajímavé apohnuté období ve kterém František Tomášek působil jako kněz a učitel v obci Morvská Huzová. V práci jsou uvedeny jak opie autentických dokumentů z opavského archivu, tak avědectví jeho bývalých žáků a farníků, podvající důkaz o mnoha aktivitách Františka Tomáška v té době. První část práce popisuje stv katolické církve na pozadí komplikované a obtížné politické situace v tehdejším Československu. Druhá část práce se zabývá jedenáctiletýmpůsoebením Fratiška Tomáška v Moravské Huzové, především jeho náboženskou a pedagogickou činností. Tato část přínáší důkazy o úspěšné a humánní práci tohoto jedinečného muž, které lez nalézt v příloze - svědectví bývalých žáků a farníků.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.