Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 3 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Simulovaná havárie vozidla převážejícího vybranou chemickou látku ve vybraném městě
TLUŠŤÁK, Kamil
Cílem této diplomové práce je nasimulovat havárii vozidla převážejícího vybranou nebezpečnou chemickou látku ve vybraném městě. Pro zvolení místa nehody bylo využito statistického šetření četnosti dopravních nehod. Pro zvolení chemické látky bylo využito analýzy látek využívaných v okolí místa události. Pomocí simulace následně popsat a vytvořit návrh řešení vzniklé mimořádné události složkami IZS. Po naplnění těchto úkolů bude možné odpovědět na výzkumnou otázku, Jaké ohrožení představuje únik vybrané chemické látky při přepravě ve vybraném městě? Teoretická část práce se na začátku věnuje základním pojmům, s kterými je dále pracováno. Je popsáno základní legislativní zakotvení přepravy nebezpečných věcí a látek. Jsou popsány evropské i vnitrostátní předpisy věnující se přepravě těchto věcí. Zvlášť je následně popsána evropská dohoda ADR, která bude podrobněji popsána dále. V další části je popsáno nakládání s nebezpečnými látkami a směsmi, tak jak je popisováno v Nařízení EP a Rady č. 1272/2008/ES, tzv. nařízení CLP. Jsou popsány vlastnosti určující jejich nebezpečnost, způsob hodnocení a klasifikace nebezpečných látek a směsí do příslušných tříd. Zvláště jsou poté popsány způsoby balení a číselného značení. V poslední části je popsána tvorba bezpečnostního listu o chemických látkách a směsích, s důrazem na informace o přepravě. V další části je popsána přeprava nebezpečných věcí a látek po silnici. Je popsán způsob značení vozidel v EU, ale taktéž některé způsoby značení mimo země EU, jsou popsány jejich výhody i nevýhody. Dále jsou popsány náležitosti a požadavky na přepravu, jako jsou požadavky na výběr osádky vozidla, na samotný výběr vozidla, na vybavení, které musí každé vozidlo mít. Popsány jsou také průvodní přepravní doklady. V části věnované dopravním omezením vozidel převážejících nebezpečné věci a látky jsou popsány kategorie a omezení v tunelech a dopravní značky, kterými se zakazuje vjezd vozidlům v režimu ADR. Popsána jsou taktéž rizika spojená s přepravou a plánování tras pro přepravu nebezpečných látek a věcí. Všechna výše popsaná ustanovení a opatření mají za cíl minimalizovat rizika spojená s přepravou nebezpečných látek a učinit ji tak relativně bezpečnou. To není ale nikdy absolutně možné. Nikdy totiž nelze vyloučit selhání lidského faktoru. To bylo taktéž zjištěno v první části empirické části, v níž byla provedena analýza statistiky dopravních nehod vozidel v režimu ADR, a bylo zjištěno, že právě selhání lidského faktoru je nejčastější příčinnou těchto nehod. Bylo prokázáno, že 94% všech nehod vozidel v režimu ADR bylo způsobeno řidičem motorového vozidla. Údaje jsou zvláště analyzovány pro Českou republiku a zvláště pro Zlínský kraj. Dále jsou v této části popsány počty zásahů HZS při únicích nebezpečných látek a činnosti vykonávané při zásazích s únikem nebezpečných chemických látek. Dále byl v empirické části popsán způsob určení místa nehody a postup zvolení nebezpečné látky. Jako místo události byla zvolena silnice I/49 ve Zlínském kraji, která byla v rizikové mapě České republiky ohodnocena jako silnice se středním rizikem nehodovosti. Přesněji potom křižovatka Třídy Tomáše Bati a ulice Březnické ve městě Zlíně. Pro zvolení vhodné látky byla provedena analýza používání chemických látek ve Zlínském kraji. Jako látka byl následně zvolen vodný roztok amoniaku, jenž je v rámci dvou podniků přepravován právě po silnici I/49. Je přepravován v IBC kontejnerech o objemu 1000 litrů. Zjištěná data byla použita pro simulaci, vyhodnocení mimořádné události a pro určení počtu ohrožených osob. Simulace byla provedena pomocí softwaru TerEx. Následně byl vypracován návrh řešení vzniklé mimořádné události složkami IZS. Na základě provedené simulace by možné stanovit, že v osídlené oblasti, kde se nachází vysoký počet obytných a administrativních budov, představuje přeprava nebezpečných látek a směsí značné nebezpečí.
Neodkladná a následná opatření v případě úniku chlóru - Simulovaná havárie vozidla přepravujícího chlór
KADIČ, Milan
Tématem této diplomové práce jsou neodkladná a následná opatření v případě úniku chlóru - simulovaná dopravní nehoda vozidla přepravujícího chlór. Hlavním cílem této práce je pomocí dostupného simulačního softwaru provést posouzení rizik přepravy chlóru pro obyvatelstvo a určit neodkladná a následná opatření. Dalším cílem je zjišťování informovanosti obyvatelstva. Teoretická část práce je systematicky strukturována do několika kapitol a byla zpracována na základně dostupných legislativních předpisů, literárních i internetových pramenů. Na úvod se snaží pojmout základní legislativní rámec přepravy nebezpečných látek v silniční dopravě a to jak z hlediska evropského, tak i národního. Další kapitola pojednává o přepravě nebezpečných látek, kde jsou popsány jejich třídy nebezpečnosti, označování při přepravě, i označování dopravní jednotky. Následující kapitola se zabývá již samotnými aspekty dopravní nehody při přepravě nebezpečných látek. Tato kapitola charakterizuje nehodu s únikem nebezpečné látky, její prvotní projevy, i únik této látky a její šíření. Dále popisuje příčiny a rizika přepravy nebezpečných látek a nehodovost v této dopravě. Předposlední kapitola teoretické části pojednává o konkrétní látce - chlóru. Zaměřena je na jeho fyzikálně chemické vlastnosti, historii i jeho současné využití, jeho účinky na lidské zdraví, dopady na životní prostředí i první pomocí při jeho zasažením. Nakonec jsou charakterizována neodkladná a následná opatření v případě silniční dopravní nehody s únikem chlóru. V úvodu empirické části práce byly položeny dvě základní výzkumné otázky. Při získávání odpovědí na ně byla využita jak kvalitativní, tak kvantitativní metoda výzkumu. Empirická část je rozdělena do dvou hlavních kapitol. Hlavním cílem práce je provedení simulace dopravní nehody vozidla přepravujícího chlór pomocí programu TerEx a zjistit její dopady na obyvatelstvo i okolí. Tento cíl byl promítnut v první výzkumné otázce, zda představuje doprava chlóru při případné silniční nehodě nebezpečí pro obyvatelstvo a jeho okolí ve vybraném městě. Tímto městem bylo vybráno krajské město České Budějovice. Před samotnou simulací byl proveden rozbor přepravy kapalného chlóru v drobných obalech v ČR, se zaměřením na Jihočeský kraj a především na krajské město. Poté byla zadána vstupní data. Na základě získaných výstupů byla stanovena ohrožení, která plynou z přepravy nebezpečného chlóru. Z výsledných hodnot provedené simulace byly charakterizovány činnosti, které provádějí složky IZS za použití vhodných neodkladných a následných opatření, při této simulované dopravní nehodě. Součástí této práce byla i druhá výzkumná otázka, která se týkala zjišťování úrovně znalosti o problematice vybrané skupiny obyvatelstva nacházejících se v místě simulované dopravní nehody. Toto zjišťování bylo zaměřeno na rizika chlóru, jeho přepravu i vlastnosti a dopady na lidský organismus i ochranu před jeho nežádoucími účinky. Vybranou skupinou obyvatel se stali studenti jedné z tříd místního gymnázia nacházejícího se nedaleko místa simulované dopravní nehody. Sběr dat byl proveden formou dotazníkového testu, který obsahoval skupiny otázek týkajících se několika oblastí zkoumaného tématu. Vyhodnocení získaných dat probíhalo jednak za použití základních metod elementárního statistického zpracování a jednak přehledným grafickým zpracováním. Výsledným zjištěním po provedení analýzy přepravy chlóru a provedení simulace pomocí TerExu bylo, že ohrožení obyvatel v Českých Budějovicích v případě, že by došlo dopravní nehodě s únikem této nebezpečné látky, je značné. Problematika přepravy chlóru, s ohledem na její rizika, je zhoršena navíc tím, že není dostatečně upravena a omezována legislativou. Dalším negativním faktorem bezpečné přepravy je také dlouhodobě komplikovaný stav dopravy v krajském městě. Po vyhodnocení dotazníkového šetření lze konstatovat, že studenti této třídy mají podle stanovené škály, průměrné znalosti o problematice.
Zásah složek IZS na únik ropné látky do přehradní nádrže Římov
URBAN, Jiří
V dnešní době se setkáváme ze spoustou mimořádných událostí typu požárů dopravních nehod, záchrany osob z výšky a hloubky a v neposlední řadě s únikem a následnou likvidací nebezpečných látek ať už chemických, biologických nebo radiačních, které mohou způsobit velké škody na životě i na zdraví lidí nebo způsobit ekologickou katastrofu. Pro likvidaci takových mimořádných událostí slouží v České Republice integrovaný záchranný systém, který má na starosti koordinaci všech zasahujících složek. Předmětem mé práce je zhodnotit nebezpečí, které hrozí při úniku nebezpečné látky v podobě ropných produktů. Výsledkem práce je stanovení jisté metodiky typové činnosti zasahujících složek IZS včetně potápěčů HZS ČR. Tato metodika by mohla být využívána v praxi při podobných událostech. Dnes je pravděpodobnost vzniku takové události velmi vysoká a je tedy na místě mít přesně stanovený postup, kterými budou složky IZS postupovat.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.