|
Aktivní naslouchání v dlouhodobých partnerských vztazích
Teclová, Michaela ; Kalousová, Zuzana (vedoucí práce) ; Štěrbová, Zuzana (oponent)
Aktivní naslouchání je v současnosti často zmiňovaným pojmem. V dostupné literatuře se však nevyskytuje konsenzus, pokud jde o jeho definici, ani jednotný pohled na jeho roli v dlouhodobých partnerských vztazích. Tato práce přináší ve své první části přehled jednotlivých přístupů ke konceptu aktivního na- slouchání. Je zde patrné, že napříč odbornou literaturou nepanuje vždy přesná shoda a někteří autoři si pojem mnohdy definují sami vlastním způsobem. Většina definic však obsahuje několik společných prvků, a to zaprvé komu- nikace neverbální angažovanosti a bezprostřednosti, zadruhé parafráze pro- jevu mluvčího a zatřetí kladení takových otázek nebo vět, které povzbudí mluvčího tak, aby následně ještě více rozvinul své sdělení nebo projevil své pocity. Dále je dáván důraz na projevení empatie a přijetí nejen verbálních, ale i neverbálních projevů mluvčího. V další částech se přes specifikaci dlouho- dobých partnerských vztahů, dostává práce k porovnání studií zaměřených na posouzení vlivu aktivního naslouchání na dlouhodobé partnerské vztahy. Po- kud jde o partnerský konflikt, autoři článků se neshodují ve svých závěrech a bylo by nutné replikovat původní výzkumy nebo...
|
|
Šikana ve školních lavicích
TECLOVÁ, Michaela
Cílem diplomové práce je zjistit jak veliký vliv mají ?bystandeři? na průběh šikany, co vše ovlivňuje jejich chování a na co bychom se měli zaměřit při výchově dětí, aby se zmírnilo riziko vzniku šikany, případně došlo k jejímu zamezení hned v počátcích. Teoretická část přiblíží obecně problém šikany a důvody chování jejích účastníků. Budu zde popisovat sociální role při šikaně, druhy šikany a nezpochybnitelný význam role ?bystanderů?. Praktická část je věnována výzkumu na základních školách, kde byl dětem předložen anonymní dotazník na šikanu. Podle jejich reakcí na výroky uvedené v dotazníku lze určit, které ze sociálních rolí děti zastávají a jaké mají morální hodnoty. Po vyplnění dotazníků jsem také oddělila odpovědi chlapců od dívek a vyhodnotila je zvlášť.
|