Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 2 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Kamenická výzdoba Staroměstského orloje v kontextu českého pozdně gotického umění a její ikonografický rozbor
SOUŠKOVÁ, Martina
Hlavním cílem práce je podrobné popsání vnější kamenické výzdoby orloje Staroměstské radnice (s přihlédnutím k vstupnímu portálu radnice a ostění okna s Vladislavovou iniciálou), její ikonografický rozbor včetně pořízení fotodokumentace. Práce dokumentuje možné stylové paralely této výzdoby v českém i evropském umění pozdní gotiky, přičemž se zaměřuje zejména na naturalistické prvky. Právě prozkoumání možných paralel vede k nastínění okruhu možných autorů tohoto díla a jeho symbolickému významu.
Pieta z Všeměřic a oplakávání z Korkusovy Hutě - rozbor děl a proměna ikonografie
SOUŠKOVÁ, Martina
Má práce pojednává o tématu piety a oplakávání. Ukazuje, jak jsou tato dvě témata chápána z ikonografického hlediska, sleduje jejich historický vývoj v průběhu období gotiky a přibližuje obsah některých křesťanských textů, který se pravděpodobně podílel na ustavení ikonografického typu obou témat. Hlavní část textu se věnuje dílům Piety z Všeměřic let 1430 - 1440 a Oplakávání z Korkusovy Hutě z let 1510 - 1520. Tyto části textu pojednávají zejména o historii obou děl, jejich pravděpodobném původním umístění, funkci a slohových paralelách. Důležitou součástí mé práce je také naznačení možností komparace děl s některými dalšími díly českého i zahraničního sochařského umění doby gotické. Tyto komparace jsou pak východiskem pro výsledné určení osobností autorů děl a přímých vlivů podílejících se na jejich konečné podobě. Sochařské pojetí piety a oplakávání prochází v průběhu období gotiky velkou změnou, kdy původně značně rozšířené a oblíbené téma piety ustupuje do pozadí a do středu zájmu se dostává téma oplakávání. Postihnout a vysvětlit tuto ikonografickou proměnu tématu v umění, je další součástí mé práce. Zde jsou, na příkladech formálního vývoje tématu oplakávání a přiblížením významu a úlohy grafických a malířských prací na soudobé sochařství, vysvětleny pravděpodobné hlavní příčiny vedoucí k potlačení tématu piety v sochařství pozdní gotiky a následnému masovému rozšíření tématu oplakávání.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.