Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Přínos Štěpána Raka klasické kytaře
Malhocká, Pavlína ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Tato práce se zabývá životem, dílem a zásluhami profesora Štěpána Raka. Odhaluje se příběh raného dětství, popisují se studia a cesta ke kariéře světoznámého kytaristy a skladatele. Pobyt ve Finsku a cesty skoro po celém světě, zážitky a zkušenosti formovaly jeho osobnost. Krátce se zastavuji nad jeho stěžejními díly a nad způsobem interpretace. I na poli pedagogickém znamená jeho působení přínos. Popisuji významnou pětiprstou techniku a technická cvičení, některé z úspěšných absolventů. Dále zmiňuji setkání s pokrevně příbuznými, které proběhlo až v jeho pětašedesáti letech.Zvláštní podkapitola je věnována jeho duchovnímu pohledu na svět, určuje jeho myšlení a následně i činy a celkové působení na okolí. Druhá kapitola seznamuje blíže s dílem Variace na téma Jaromíra Klempíře, která svým zpracováním přináší obecný náhled do způsobů kompozici Štěpána Raka.
Joaguín Rodrigo - cesta ke slávě
Czuczor, Patrik ; ZELENKA, Milan (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
Má bakalářská práce s názvem : Joaguín Rodrigo - cesta ke slávě vznikla převážně díky překladům z různých cizojazyčných publikací ( nejčastěji v angličtině nebo španělštině). Výběr osobnosti Joaguína Rodriga jako tématu mé práce byl čistě logický, neboť jeho nejslavnější dílo - koncert pro kytaru a orchestr nazvaný Concierto de Aranjuez je v každém ohledu nejhranější a dá se říci, že i nejlepší dílo napsané pro nástroj, kterému se věnuji. Okolnosti, které mně vedly k zúžení tohoto tématu jen na určité - poměrně krátké - období skladatelova života, jsem popsal již v úvodu své práce : Joaguín Rodrigo žil velmi dlouho ( 1901 - 1999), což značně komplikuje shánění literatury o jeho osobnosti a díle a tak jsem popsal zejména tu část života, která je podle mého názoru pro mne i mnohé čtenáře nejzajímavější, tedy dobu, která předcházela vzniku již zmíněného Concierta de Aranjuez, po kterém se stal skladatel velmí rychle slavným ( proto tedy J. R - cesta ke slávě). Myslím, že má bakalářská práce může být v mnohém užitečná zejména lidem, kteří se podobně jako já zajímají o osobnost a tvorbu Joaguína Rodriga, případně i o jiné osobnosti spojené se španělskou kulturou, které v textu rovněž zmiňuji v souvislosti s mým tématem. Hlavním přínosem mé práce je podle mého názoru to, že jsem vyhledal množství informací v cizojazyčných publikacích, které nejsou v současné době prakticky vůbec dostupné a dále jsem získal poměrně velké množství notových a jiných obrazových příloh, ke kterým se dá také jen velice obtížně dostat.
Kytarová tradice na území historického B ěloruska
Krein, Nikita ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Tato práce pojednává o rozvinutí kytarové tradice na území historického Běloruska od začátku 16. století dodnes, zasahuje také do téma vývoje loutny ve zmíněné oblasti. Je soustředěná na vývojové procesy a osobnosti - kytaristy, loutnisty, skladatelé, komponující pro tyto nástroje a stavebníky nástrojů. Zkoumá vývoj profesionálního kytarového vzdělání v Bělorusku a rozvití národní interpretační školky. Exponovaný materiál je nejen deklamován, ale i posouzen autorským názorem. Některým procesům je udělena kritika.
Jana Boušková Umělecký život harfistky Jany Bouškové
Hrachovinová, Hana ; BOUŠKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
Tato bakalářská práce obsahuje především životopis a komentovanou diskografii Jany Bouškové. Popisuje důležité události a nesčetné úspěchy uměleckého života této světoznámé harfistky, v kapitole diskografie pak nabízí následující údaje ( jsou-li dostupné) o všech kompaktních discích, na kterých se Jana Boušková podílela : název, číslo, interpreti, vydavatel a rok vydání, čas a místo nahrávání , hudební a zvukový režisér, obsah. V závěru práce shrnuji jednotlivé aspekty významu Jany Bouškové pro českou kulturu. Čerpala jsem především z osobních rozhovorů s mojí paní profesorkou doc. Janou Bouškovou a z materiálů, které mně zapůjčila ( brožury ze soutěží a z harfového kongresu, programy koncertů, kompaktní disky, novinové výstřižky). Dalším významným zdrojem informací mně byl internet. Rozhovor mně laskavě poskytla také matka doc. Jany Bouškové, profesorka Pražské konzervatoře Libuše Váchalová.
Neznámý harfový manuskript od Elias Pari sh Alvarse v archivu Českého muzea hudby v Praze
Carrara, Simona ; BOUŠKOVÁ, Jana (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
V souhrnném seznamu děl harfisty a skladatele E.P. Alvarse nebyla dodnes ani zmínka o skladbě pro sólovou harfu s názvem " Grande Fantasie sur des Airs Nationaux Anglais" ( Velká fantazie na anglické národní písně). Skladbu jsem objevila v archivech Českého muzea hudby v Praze, jedná se o Alvaresem signovaný manuskript z roku 1843,který nebyl publikován. Ústřední část práce se věnuje manuskriptu samotnému zkoumanému z formálního, harmonického, stylistického i historického hlediska. Po krátkém úvodu do hudebního žánru fantazie je každá z písní popsána podrobněji, včetně historického pozadí. Nejdůležitější částí práce je kritické vydání manuskriptu, v němž velmi pozorně sleduji všechny poznámky samotného Alvarse. Po části, jež se věnuje životním osudům postavy skladatele, jeho dílu a jeho době, se krátce zabývám i dvouzářezovou harfou, která měla od roku svého patentování (1810) hlavní slovo ve světě harfové hudby. Alvarsova jedinečná Velká fantazie se na světlo dostává po sto šedesáti devíti letech od svého složení. Jsem velmi ráda, že ji ve své práci mohu prezentovat.
Pařížská a vídeňská kytarová škola a jej í přínos
Moučková, Michaela ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Jak sám název napovídá, cílem mé magisterské práce bylo vystavit ucelenou klenbu, která by zaštiťovala kytaru v době jejího nejzářivějšího lesku, tedy v dobách působení pařížské a vídeňské školy. Z mého pohledu je právě tato éra kytary, časově vymezená přerodem klasicismu v epochu raného romantismu, ve vesmíru hudby jedna z nejpozoruhodnějších. Tuto atraktivitu potvrzuje především dobová kytarová literatura, jež je svou krásou, nápaditostí a stálou uměleckou aktuálností jednoznačně nejvýznamnější vůbec. První kapitola, dále rozčleněna do dvou podkapitol, vykresluje sociálně -politickou i kulturní situaci přelomu 18. a 19. století. V první podkapitole stručně zachycuji ráz proměn hudební řeči, předurčující poté i jazyk kytarových tvůrců hudby raného romantismu. V podkapitole druhé pak zmiňuji stěžejní žánry a formy hudby, preferované zejména na konci 18. století a počátku 19. století, z nichž právě námi mapované kytarové školy vycházely. V druhé kapitole pak shrnuji podobu raně romantické kytary počátku 19. století. Uvádím zde i nejvýraznější evropská jména mistrů stavitelů a charakteristiku jejich stylu práce. Ve stěžejních kapitolách, tedy třetí a čtvrté, se na větší ploše zabývám nejdůležitějšími moderními kytarovými skladateli vídeňské a pařížské školy. Pod stručným životopisem a význačnými mezníky v životě každé z osobností uvádím vybraná díla pro kytaru, která svým významem přesahují obvyklý rámec. Podkapitola poté upozorňuje na nejvýznamnější současníky a pokračovatele, působící paralelně s oběma zmapovanými kytarovými školami, nikoliv však v jejich rámci. Závěr v několika větách upozorňuje na důležitost a nevyčíslitelnou hodnotu kytarové hudby první poloviny 19. století, mající dodnes revoluční význam celosvětového měřítka.
Benjamin Britten - Noctural after John D owland Op. 70
Moravec, Filip ; ZELENKA, Milan (vedoucí práce) ; RAK, Štěpán (oponent)
Cílem mé diplomové práce Benjamin Britten - Noctural after John Dowland Op. 70 je přiblížit jednu z nejvýznamnějších skladeb pro sólovou kytaru dvacátého století. Zabývám se osobností autora díla, autora předlohy i okolnostmi vzniku kompozice. Dílo také analyzuji z mnoha pohledů - jak obsahových, tak technických a interpretačních. Dále předkládám vlastní interpretační řešení. V závěru se zabývám i první nahrávkou Nocturalu Op. 70.
Kytarové koncerty Maura Giulianiho
Zelinka, Aleš ; RAK, Štěpán (vedoucí práce) ; ZELENKA, Milan (oponent)
Ve své práci bych velice rád vynesl v povědomí relativně málo hrané (známé) kytarové koncerty kytarového virtuóza a skladatele žijícího kolem přelomu 18. A 19. století, Maura Giulianiho. Chtěl bych to provést takovým způsobem, že bych v první části vsadil jeho osobnost v hudebně kulturní kontext jeho doby a stručným způsobem popsal jeho životní dráhu, především ve spojitosti jeho vztahů k mnoha význačným osobnostem z jeho okolí, se kterými spolupracoval, či se jimi nechal inspirovat a přičemž tato inspirace pronikla hluboko do jeho tvorby. V další části bych rád uvedl hlavní oblasti jeho díla a zkusil je ohodnotit z dnešního pohledu interpreta, neboť především technická obtížnost jeho skladeb je značně variabilní, a proto je autor velmi přínosný všem hráčům různých kategorií technické vyspělosti. Mnoho Giulianiho skladeb není příliš často hráno, proto bych rád na některé z nich, které se mi zdají neprávem opomíjené, upozornil. V následující části představím a rozeberu jeho 3 existující kytarové koncerty. To by mělo být jádrem mé práce. Především bych se rád zaměřil na 3. kytarový koncert F-dur op. 70, originálně psaný pro tercovou kytaru. Na závěr bych se pokusil zdůraznit význam jeho kytarových koncertů a shrnul tak poznatky ze třetí kapitoly. Z pohledu kytary jsou tyto koncerty nesmírně cenné, neboť v porovnání s jinými nástroji, jich neexistuje tolik, především z tohoto období a této kvality. Aleš Zelinka
Kytarová tvorba M.M.Ponceho - Preludia pro kytaru
Vrtiška, Vojtěch ; Rak, Štěpán (vedoucí práce) ; Zelenka, Milan (oponent) ; Boušková, Jana (oponent)
Tato práce se zabývá kytarovou tvorbou M.M.Ponceho.Obsahuje jeho stručný životopis a popisuje Ponceho spolupráci s Andrésem Segoviou, která se stala jedním z mezníků ve vývoji klasické kytary. Z Ponceho kytarové tvorby je zvláštní důraz kladen na soubor dvacetičtyř preludií. Práce obsahuje srovnání dvou existujících vydání, nastínění historického pozadí souboru a rozbor 12 preludií vydaných v nakladatelství Schott.
Paco de Lucía - Život a dílo
Heřman, Vít ; Rak, Štěpán (vedoucí práce) ; Boušková, Jana (oponent) ; Zelenka, Milan (oponent)
Předmětem této bakalářské práce je osoba kytarového umělce Paca de Lucía. Vypráví se zde příběh o jeho rodině, dětství, hudebním růstu, sólových i komorních projektech. Je zde celkový pohled na jeho dokonalou práci v oblasti španělské hudby a zvláště flamenco kytary. Seznámíme se zde s člověkem, který pozvedl španělskou hudební kulturu na světová pódia a jeho jméno je v oblasti flamenco kytary skutečným fenoménem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.