|
Role sestry v poskytování ošetřovatelské péče o nemocného s chronickou obstrukční plicní nemocí
PAVLÍČKOVÁ, Eva
Cílem práce je zjistit úlohu sestry v poskytování ošetřovatelské péče u nemocných. Práce má teoretickou a výzkumnou část. Teoretická část se zabývá informacemi o chronické obstrukční plicní nemoci, o její epidemiologii, patogenezi, patofyziologii, klinických příznacích, diagnostice, rozdělení stádií nemoci, léčbě a výchovném programu u nemocných s CHOPN. Dále jsme se zaměřili na role sester a edukaci. Role sestry z psychologického pohledu znamená postavení jedince v nějakém společenském systému. Charakterizují ji především znaky jako emocionální neutralita, schopnost zajistit nemocnému pocit jistoty a vycházení z potřeb nemocného a chápání jeho problémů. Edukací se rozumí proces výchovy a vzdělání. Zdravotní výchova je proces výchovy a vzdělávání, jehož cílem je zdraví. Edukace je celoživotní proces, který rozvíjí osobnost působením formálních orgánů, neformálního prostředí a profesionálů. Jedná se o nepřetržitý systémový proces. Edukací se pomáhá k získání nových poznatků, zlepšení zručnosti. V bakalářské práci byly použity kvantitativní a kvalitativní metody sběru dat a to technikou dotazování za pomoci dotazníků u sester pracujících s nemocnými s CHOPN a dále technikou sběru dat u kvalitativního šetření byl polostrukturovaný rozhovor. Výzkumná šetření proběhla v Nemocnici Písek, a.s. a Nemocnici České Budějovice, a.s. Kvantitativní výzkumná šetření proběhla v Nemocnici Písek, a.s. a Nemocnici České Budějovice, a.s. Zúčastnilo se jich 100 sester pracujících na interních standartních oddělení a pneumologickém oddělení. Ke kvalitativnímu výzkumnému šetření bylo vybráno 5 nemocných s CHOPN. Rozhovory byly vedeny na pneumologickém oddělení. V bakalářské práci byl stanoven jeden cíl. Cílem práce bylo zjistit úlohu sestry v poskytování ošetřovatelské péče u nemocných s CHOPN. V práci byly stanoveny 2 hypotézy. 1. Nejčastější role sestry je poskytovatelka ošetřovatelské péče. 2. Role sestry edukátorky je častější než role sestry advokátky. Obě hypotézy se potvrdily. Dále byly stanoveny 2 výzkumné otázky Jaká je nejčastější role sestry u klientů s CHOPN? Je role edukátorky využita v praxi u klientů s CHOPN? Obě dvě výzkumné otázky byly zodpovězeny. Cíl bakalářské práce byl splněn. Bakalářská práce by mohla být použita při seminářích na odděleních pneumologie nebo interních oddělení. Práce může sloužit jako zhodnocení efektivity prováděné u nemocných s CHOPN a k nápravě jejich nedostatků.
|