Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 4 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Sekvenování genů u pacientů s karcinomem v rodinné anamnéze
MARKOVÁ, Iveta
Nádorové onemocnění je druhá nejčastější příčina smrti v České republice, z čehož 5-10 % zaujímají hereditární nádorové syndromy. Jsou způsobeny vrozenou - hereditární mutací v jedné z alel genů, kdy po druhém náhodném zásahu do druhé alely se rozvine hereditární karcinom. Důležité je rozlišení hereditárních a sporadických karcinomů z důvodu vysokého rizika dědičnosti mutovaných alel v rodině. Upozornit na to může například propuknutí nemoci v mladém věku nebo opakovaný výskyt nádoru v rodině (Kleibl & Novotný, 2003; Vorlíček, et al., 2006). Ve své práci jsem se zaměřila na analýzu a hodnocení dat získaných metodou Sangerova sekvenování. Cílem bylo nalezení mutací v níže zmíněných genech a zhodnocení jejich patogenity pomocí srovnání s databázemi. V teoretické části bakalářské práce se zabývám nádorovým onemocněním obecně, jakožto i dědičným nádorovým onemocněním. Blíže specifikuji hereditární syndrom nádoru prsu a ovarií, včetně možných genů způsobujících tento syndrom - BRCA1, BRCA2, TP53, PTEN, ATM, PALB2, dále se zabývám Lynchovým syndromem a systémem genů MMR. V neposlední řadě popisuji familiární adenomatózní polypózu asociovanou s genem APC. V praktické části jsem se zaměřila na vyšetření vybraných oblastí 18 anonymizovaných vzorků v genu PALB2 - exon 13 a v genu BRCA2 - exon 10/4 a exon 11/12. Pomocí PCR metody jsem vzorky připravila na Sangerovo sekvenování, které poté probíhalo ve firmě GenSeq s.r.o. V poslední části mé práce se zabývám analýzou a samotným zhodnocením výsledků pomocí programu BioEdit a databáze NCBI. U 5 vzorků jsem nalezla mutaci - ve 4 případech se jednalo o deleci jednoho nukleotidu s konfliktní interpretací patogenity, poslední mutace byla patogenní - způsobuje hereditární syndrom nádoru prsu a ovarií, jednalo se o duplikaci nukleotidu.
Znalosti studentů středních škol v oblasti poskytování první pomoci na Příbramsku
MARKOVÁ, Iveta
V diplomové práci jsme se zabývali znalostmi studentů středních škol v oblasti poskytování první pomoci na Příbramsku. Poskytnutí první pomoci zraněnému a záchrana jeho života nebo zdraví je zákonná i morální povinnost každého z nás. Je mnoho mimořádných událostí, které můžou způsobit zranění lehká i vážná. Měli bychom znát možná nebezpečí, vědět, jak se chovat, a umět poskytnout první pomoc nejen sobě a svým blízkým, ale i ostatním. Proto je nezbytné občany v oblasti první pomoci dostatečně vzdělávat, abychom byli schopni adekvátně reagovat. V České republice je potřebné začlenit předmět "První pomoc" do vyučovacích osnov. V současné době však není ani vzdělávání pedagogů v oblasti první pomoci nijak koncepčně řešeno. Platná legislativa a navazující předpisy rámcově stanovují povinnost škol zajistit vzdělávání první pomoci. Neexistují ale žádné konkrétní standardy či doporučení. V teoretické části diplomové práce se zabýváme tématikou první pomoci. Je zde vylíčen systém vzdělávání studentů středních škol i samotných pedagogů. Následně popisujeme integrovaný záchranný systém, základní terminologii v první pomoci, náhlá závažná onemocnění a péči o zraněného. Nedílnou součástí je stručný popis vybraných statistických metod. Prostřednictvím základních matematických operací deskriptivní statistiky popisujeme a shrnujeme velké množství dat pomocí tabulek a grafů. Po deskriptivní statistice následuje matematická statistika. Její součástí je neparametrické a parametrické testování. V diplomové práci jsme měli za cíle zjistit míru znalostí a schopností studentů středních škol v oblasti poskytování první pomoci na Příbramsku a porovnat schopnosti a znalosti studentů zdravotnických oborů a studentů s jiným zaměřením. V rámci práce jsme stanovili dvě hypotézy, H1: "Více jak 2/3 všech oslovených studentů středních škol na Příbramsku bude mít v dotazníkovém šetření více jak 50 % odpovědí správně," a H2: "Studenti zdravotnických oborů budou dosahovat lepších výsledků v poskytování první pomoci než studenti oborů ostatních." K dosažení vymezených cílů a k ověření hypotéz jsme sestavili dotazník zaměřený na oblast první pomoci, realizovali jsme dotazníkový průzkum a provedli statistické šetření pomocí deskriptivní a matematické statistiky. Dotazník se sestával z uzavřených otázek. Obsahoval 3 otázky informativního charakteru a 20 otázek zaměřených na problematiku první pomoci. Na otázky zaměřené na první pomoc jsme vždy položili 4 možnosti odpovědí, z nichž pouze jedna byla správná. Do dotazníkového šetření jsme náhodným výběrem vylosovali 4 střední školy ze 14 a Středně zdravotnickou školu a Vyšší odbornou školu zdravotnickou, Příbram dále jen SZŠ. Projektu se zúčastnilo 295 studentů. Celkem 154 dívek a 141 chlapců. Konkrétně 147 studentů SZŠ a 148 studentů ostatních středních škol. Výběrový statistický soubor tvořilo 100 studentů SZŠ a 100 studentů ostatních středních škol. Dotazníkové šetření probíhalo v období od března do května 2015. Z výsledků dotazníkového šetření je patrné, že znalosti jsou mírně nadprůměrné u studentů SZŠ a průměrné úrovni dosahují studenti ostatních středních škol na Příbramsku. Aritmetický průměr u studentů SZŠ činil 16 bodů z 20 a u studentů ostatních středních škol pouze 13 bodů z 20. Jen 13 % studentů dosahovalo méně než 50 % odpovědí správně. Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá, že cíle diplomové práce byly splněny a obě hypotézy potvrzeny. Naskýtá se zde i otázka: "Jsou pedagogové dostatečně školeni v oblasti první pomoci?" plyne to ze špatně volených odpovědí studentů. Přínosem diplomové práce je především získaný obraz studentů středních škol v oblasti první pomoci na Příbramsku. Výsledky práce jsme poskytnuli zúčastněným středním školám, aby se v další výuce mohli zaměřit na případnou problémovou oblast první pomoci.
Pacient po diagnostické aplikaci radiofarmaka jako zdroj záření - radiační zátěž personálu a pacientů navzájem
MARKOVÁ, Iveta
ABSTRAKT Pacient po diagnostické aplikaci radiofarmaka jako zdroj záření - radiační zátěž personálu a pacientů navzájem Má práce je zaměřena na radiační ochranu z důvodu možného vlivu ionizačního záření, které může mít nepříznivý vliv na organismus. Ve své práci jsem se zaměřila na sledování obdržených osobních ekvivalentních dávek ionizujícího záření na oddělení nukleární medicíny Nemocnice České Budějovice a.s. Také jsem se ve své práci zaměřila na měření a vyhodnocování dávkového příkonu, který obdrží zaměstnanci oddělení nukleární medicíny Nemocnice České Budějovice a.s. od aplikovaných pacientů s ohledem na vzdálenost a druh aplikovaného radiofarmaka. Metodika zvolená k samostatnému měření, shromažďování, záznamu a vyhodnocení získaných dat je detailně popsána a uvedena v metodice mé práce. Data získaná z osobních TL dozimetrů jsou evidovaná a archivovaná na oddělení nukleární medicíny Nemocnice České Budějovice a.s. dlouhodobě. Umožnila mi tak provést analýzu ekvivalentní dávky čtyř zdravotních sester za posledních pět let. Získané výsledky byly porovnány s údaji, které stanoví vyhláška č.307/2002 Sb., v pozdějším znění vyhlášky č. 499/2005 Sb. Prezentace získaných výsledků je pro přehlednost uvedena v tabulkách i grafech. Shromážděná data potvrdila, že hodnoty ekvivalentních dávek získané z osobních TL dozimetrů čtyř zdravotních sester oddělení nukleární medicíny Nemocnice České Budějovice a.s. nepřekročí povolené hodnoty stanovené vyhláškou č. 307/2002 Sb., v pozdějším znění vyhlášky č. 499/2005 Sb. Naměřené dávkové příkony klesají se vzdáleností a jsou úměrné podané aktivitě a druhu radiofarmaka.

Viz též: podobná jména autorů
7 MARKOVÁ, Iva
5 MARKOVÁ, Ivana
5 MARKOVÁ, Iveta
3 Marková, Irena
7 Marková, Iva
5 Marková, Ivana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.