|
Proměna kostýmu od konvence k experimentu
Nguyenová, Ha Thanh ; KRÁLOVÁ, Andrea (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent)
Ve své magisterské diplomové práci se zabývám tématem odklonu kostýmu od základní funkce habitus. Zmiňuji historické epochy a zlomy, které posunuly hranice kostýmního výtvarnictví dál a předurčily tak vývoj směrů, kterými se kostým může dále odebírat. Poukazuji na jeho úlohu v akční scénografii. Ke všem kategoriím uvádím příklady tvorby výtvarníků, kteří v tomto oboru pracovali. Dále velkou pozornost věnuji kapitole o inovativních materiálech a technologiích, které mohou být pro kostýmní tvorbu přínosné. V praktické části se odkazuji na magisterský projekt, hru Pěnu dní (Boris Vian) a její realizaci. V neposlední řadě uvádím některé vlastní projekty v rámci tanečních představení a v nich použité zajímavé principy technologického řešení kostýmů.
|
|
Tradičné bábkové divadlo na Slovensku
Gontková, Ivana ; HAMAR, Juraj (vedoucí práce) ; KRÁLOVÁ, Andrea (oponent)
Diplomová práca sa zaoberá tradičným bábkovým divadlom na území Slovenska, jeho históriou a pretrvávaním tradície v dnešnej dobe. Práca postupne mapuje vývoj bábkového divadla, po jeho výtvarnej i repertoárovej stránke. Približuje vnímanie a postavenie bábkarov v minulosti, a zároveň predstavuje najvýznamnejšie bábkarské rody a ich nasledovníkov. Oboznamuje so základnými charakterovými typmi postáv marionetového i maňuškového divadla. V prípade maňuškového divadla práca poukazuje na vývojové súvislosti vzniku komických postáv v jednotlivých krajinách s rozšírenou tradíciou maňuškového divadla ako Veľká Británia, Taliansko, Francúzsko, Holandsko, Rusko, Česká a Slovenská republika.
Cieľom práce bolo zhrnutie poznatkov o tradičnom divadle a jeho súčasnej podobe na Slovensku a nadviazať na pokusy o oživenie tradície. Práca je rozdelená do dvoch častí, teoretickej a praktickej. Teoretická časť sa skladá z troch kapitol a praktická časť zo štvrtej kapitoly. Prvá kapitola skúma vznik bábky a jej vývoj, druhá kapitola sa zaoberá tradičným marionetovým divadlom a jeho predstaviteľmi, repertoárom a tradičnými postavami. Tretia kapitola je venovaná tradičnému maňuškovému divadlu a podrobnejšie sa zaoberá vývojom v jednotlivých krajinách. Štvrtá kapitola oboznamuje s praktickou časťou, ktorá je výsledkom skúmania tradičného divadla. Uvádza inšpiračné zdroje, textovú predlohu, postup pri vzniku projektu a fotografickú dokumentáciu.
|
| |
|
Pracovní deník
Svobodová, Veronika ; ADÁMEK, Jiří (vedoucí práce) ; KRÁLOVÁ, Andrea (oponent)
Koncepčně se text dělí do čtyř částí. V úvodní části nejprve odhaluji ideová
východiska, tj. prvotní myšlenky, podněty a inspirační zdroje práce.
V autorských východiscích představuji prostor volných asociací, kde splétám
pavučinu dokumentů i dokladů vlastního myšlenkového přístupu. Další část
prezentuje teoretická východiska a otevírám zde obecné téma percepční
zkušenosti a dominance vizuálnosti dnešní technologické a konzumní kultury.
Kapitola stručně popisuje moţnosti zobrazování viděného, včetně krátkého
historického exkursu do vývoje perspektivního zobrazení. V závěrečné části
práce předkládám vlastní praktické výstupy, konkrétně instalaci BU
realizovanou pro festival Artijuli 2015 v Norsku a senzorické představení
Močeradek gre čez cesto na motivy poezie Srečka Kosovela pro Lutkovno
gledališče Ljubljana 2013. V těchto projektech jsem se zabývala otázkou, jak
vytvořit platformu pro moţnost setkání diváka s uměleckým artefaktem
nebo jak akcentovat prostor i čas, aby se divák v tomto setkání nepoddával
pasivní roli. Obě realizace uvádím záměrně společně s popisem poměrně
nového fenoménu imerzivního divadla. Nejprve charakterizuji některé jeho
zákonitosti, zejména nezbytnost ponoru diváka do situace či fiktivního
světa/prostředí, zprostředkovaného specifickým médiem působícím na jeho
smysly. Prostřednictvím této diplomové práce jsem chtěla dospět k získání
praktického komentáře, vztahujícího se k problematice autorských postupů na
poli imerzivního divadla. Proto se v závěru práce pokouším pojmenovat jakási
pravidla hry a základní návod pro diváka i tvůrce.
|
|
Scénografie při hranici
Syrůčková, Klára ; KRÁLOVÁ, Andrea (vedoucí práce) ; SMOLÍK, Robert (oponent)
Tématem práce je realizace několika projektů přímo v krajině, která se
stává rovnocennou inscenační složkou. Autorka se zabývá krajinou českého
pohraničí. Od teoretické úvahy o krajině a scéně a jejich vzájemném vztahu a
přes pojednání o vývoji termínu Sudety a historii této oblasti se dostává
k vlastním projektům. Nejdůležitější je divadelní projekt v Königsmühle. V této
zaniklé sudetské vesnici v Krušných horách se realizovalo několik divadelních
představení, na jejichž přípravě se autorka podílela nejen výtvarně. Další
projekty realizovala v Mariánských Skocích, v dole Mayrau a v Podbořánkách. Ve
všech se objevuje historie místa, která je oživována, pamětníci obohacují
program svými vzpomínkami. Autorka zmiňuje i vybrané menší projekty z jiného
prostředí, včetně své zkušenosti ze studijního pobytu v Turecku.
|
|
Okrajové hudební subkultury a s nimi spojená estetika jako výchozí bod pro tvorbu autorského představení
Burdová, Barbora ; SMOLÍK, Robert (vedoucí práce) ; KRÁLOVÁ, Andrea (oponent)
Práce se pokouší nahlédnout na okrajové hudební subkultury, jako na zdroj inspirace potřebné při tvorbě autorské inscenace. Jedním z hlavních zdrojů je metalová subkultura, která se štěpí na další subžánry.
Autor staví do centra pozornosti blackmetalovou subkulturu a snaží se podkrýt její možné teatrální prvky. Zabývá se hledáním společných hodnot mezi divadlem a metalovou hudbou a zajímá ho samotné využití hudby, která slouží jako pouhá zvuková kulisa. Při autorské tvorbě se zajímá o výrazové prostředky, které nahradí text. Do popředí je také stavěna metalová estetika, jako východisko pro scénografické uvažování a tvorbu. dále se zabývá interpretací sámské kultury a
jejího převedení do divadelního tvaru.
|
|
Ideály krásy
Rozsnyóová, Lenka ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (vedoucí práce) ; KRÁLOVÁ, Andrea (oponent)
Cieľom tejto bakalárskej práce je analyzovať problematiku vnímania ideálov
ženskej krásy z hľadiska histórie aj súčasnosti a skúmať, nakoľko je možné zaoberať
sa touto témou v divadelnom kontexte, predovšetkým z hľadiska scénografie.
Bakalárska práca je členená na dva väčšie textové celky a obrazovú prílohu.
Prvá textová časť sa venuje hlavne vysvetleniu pojmu krása, celkovému vnímaniu
ženskej krásy podmienenej ideálmi doby a s tým súvisiacej problematike individuality.
Práca sa nesnaží o detailný popis všetkých historických období, naopak, v skratke
popisuje zaujímavosti z vývoja ženskej starostlivosti o zovňajšok.
Druhá časť je zameraná na subjektívnejší pohľad autorky na tému ženskej krásy, a
na vlastnej scénografickej práci popisuje realizáciu autorského projektu na túto tému.
Na záver práce je priložená obrazová príloha, ktorá ilustruje proces vzniku
autorského predstavenia Krása.
|
|
Marketingová strategie vybrané firmy
Králová, Andrea ; Zeman, Jiří (vedoucí práce) ; Filipová, Alena (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá marketingovou strategií vybrané firmy. Touto firmou je gastronomické zařízení s názvem Labyrint CBR (restaurace, kavárna a bar zároveň), které se nacházelo na náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích. Teoretická část se skládá ze dvou kapitol. První z nich se zabývá pojmem strategický marketing a jednotlivými fázemi procesu tvorby marketingové strategie. Druhá kapitola je věnovaná specifickým vlastnostem služeb a sektoru stravování a pohostinství, které ovlivňují tvorbu marketingové strategie, a dále se zabývá specifiky marketingu v tomto odvětví. Praktická část se zabývá analýzou příčin neúspěchu podniku Labyrint CBR a návrhem vhodné marketingové strategie a marketingového mixu, které - v případě jejich včasné implementace - měly tento podnik zachránit.
|
|
Maska ve výtvarném divadle
Brejcha, Jan ; SMOLÍK, Robert (vedoucí práce) ; KRÁLOVÁ, Andrea (oponent)
V této bakalářské práci se budu zabývat využitím masek v autorském výtvarném divadle. Po krátkém úvodu, ve kterém se zaměřím na definicí masky, její vývoj a dělení, budu rozebírat celkem tři vlastní projekty (jeden zrealizovaný, jeden nezrealizovaný a jeden čekající na uvedení v tomto roce). Ve všech těchto projektech budu sledovat zvolený fenomén, použití masky a pokaždé se pokusím aplikovat některé koncepty masky na vlastní tvorbu.
|
|
Vývoj masopustního a karnevalového kostýmu
Nečas, Jan ; KRÁLOVÁ, Andrea (vedoucí práce) ; SMOLÍK, Robert (oponent)
Práce zaznamenává vývoj masopustního kostýmu v Českých zemích a
karnevalových kostýmů v Benátkách. V úvodní části Jan Nečas popisuje počátky
masopustních slavností a jejich vývoj v kostýmech a maskách. V další části se
zabývá vývojem masek a kostýmů v Benátském karnevalu. Ve čtvrté kapitole
představuje a reflektuje svou vlastní práci v rámci výroby lidového masopustního a
měšťanského karnevalového kostýmu určených pro masopustní průvod.
|